Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále
19.5.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek
Na pomyslném vrcholu nabídky německého Audi stojí luxusní limuzína A8 ve své prodloužené variantě s dvanáctiválcem pod přední kapotou .
Královská motorizace je u dnešních luxusních limuzín poměrně vzácná, protože podobné jízdní výkony dovedou v rámci rychlostních limitů na silnicích a dálnicích uživateli poskytnout moderní šesti- či osmiválcové turbodiesely. Proto bylo svezení se sametově jdoucím zážehovým dvanáctiválcem i pro nás malým svátkem. Pojďme se tedy podívat blíže na techniku, která se ukrývá za označení W12 umístěném na rozměrné masce chladiče s mohutným chromovaným oválem, zasahujícím hluboko do nárazníku.
Kořeny motoru W12 sahají až do počátku devadesátých let, kdy se na trhu objevil Volkswagenu Golf VR6 vybavený velmi kompaktním a výkonným vidlicovým šestiválcem. Tajemství ukryté za dvojící písmen VR je velmi malý úhel rozevření válců (15°). Navíc byly válce tohoto motoru uspořádány do jednoho bloku, takže pod kapotou Golfu VR6 vypadal příčně uložený agregát jako běžný velký řadový čtyřválec. Stejnou kompaktností působí i motor špičkové limuzíny z Ingolstadtu, který se zde poprvé objevil krátce po uvedení poslední generace Audi A8, přičemž je třeba říci, že pracuje také pod kapotou Volkswagenu Phaeton.
My jsme testovali poslední provedení tohoto agregátu, které prošlo řadou drobných změn. Optimalizována byla hmotnost klikového hřídele a pístů. Písty dostaly mimo jiné novou sadu pístních kroužků, které jsou nyní nižší, což snižuje třecí ztráty. Výška pístu se snížila ze 33 mm na pouhých 30 mm a jeho hmotnost je nyní 391 g, což je o 56 g méně než u předchozí verze. Menší jsou i tlakové ztráty v sání a protitlak výfuku. Nové provedení motoru W12 má o 22 kW více, než jeho předchůdce, což je nárůst o 14 %. V širokém pásmu 2300 až 5300 1/min je k dispozici alespoň 560 N.m točivého momentu. Výsledkem mravenčí práce je také o 5 % nižší spotřeba, což v absolutním vyjádření činí úsporu 0,8 l/100 km. Hodnota současné spotřeby dle údajů výrobce činí 13,8 litrů 98 oktanového benzinu na každých sto kilometrů jízdy. My jsme jí při jízdě mimo město v pohodě dosáhli, přičemž courání v městském provozu znamená v průměru ještě o nějakých pět litrů více. V každém případě je ale dle našeho soudu spotřeba paliva u limuzíny s cenou čtyři miliony korun (testovaný vůz) podružná. Důležitější je tedy velikost palivové nádrže o objemu 90 litrů, která zajišťuje dojezd nějakých pět stovek kilometrů.
Atmosféricky plněný motor s neobvyklým uspořádáním válců do W má největší výkon 331 kW ( tedy poctivých 450 koní) při 6200 1/min. Maximum točivého momentu 580 N.m je k dispozici v rozmezí 4000 a 4700 1/min. Za zmínku ale sto jí fakt, že 95% této hodnoty je k dispozici v podstatně širším spektru otáček od 2300 do 5300 1/min. S téměř dvoutunovým Audi zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,2 s, přičemž rychlost 200 km/h se ukáže na tachometru za 17,4 s. Omezení dalšího zrychlování je možné očekávat už za 30 sekund od rozjezdu z klidu. To je právě okamžik, kdy se vozidlo řítí rychlostí 250 km/h. Přenos výkonu na všechna kola má opět na starost šestistupňový automat Tiptronic, s možností volby sportovního režimu. Pro Audi typický pohon všech kol a hliníková karosérie s prostorovým rámem ASF, jsou i tentokrát doplněny hliníkovými nápravami, vzduchovým odpružením a tlumiči s proměnnou charakteristikou tlumení.
Přes pět metrů dlouhá limuzína s rozvorem náprav 3074 milimetrů nabízí v této podobě kromě nadprůměrných jízdních výkonů i velkorysý prostor pro posádku zejména na zadních sedadlech. Cestující zde mají veškerý komfort a i opravdoví dlouháni se zde rádi natáhnou nohy. Co se týče standardní a příplatkové výbavy, nemá zde cenu vyjmenovávat její seznam. Byla zkrátka maximální a proto zmiňme jen špičkový audiosystém Bang&Olufsen nebo adaptivní xenonovými světlomety vybavené diodovými (energii šetřícími) potkávacími světly.
Audi A8 Long 6,0 W12 quattro si proto pořídí pouze ten, který bude trávit spoustu času na cestách a přitom pracovat na zadním sedadle. Kromě vlády a vysoce postavených manažerů tak jeho služeb mohou využít i zákazníci nově vytvořené služby Audi Exclusive Limousine Service, která zajišťuje přepravu VIP osob po území hlavního města Prahy. Prominentní pasažéři z řad podnikatelských, sportovních a uměleckých špiček tak mají v rámci služby k dispozici bílé limuzíny Audi A8 Long s řidičem, který je v kteroukoli denní i noční dobu odveze kamkoli si přejí.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva