Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále

Na pomyslném vrcholu nabídky německého Audi stojí luxusní limuzína A8 ve své prodloužené variantě s dvanáctiválcem pod přední kapotou .
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále

19.5.2008 | Jaroslav Vavera | Přidat příspěvek

Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Na pomyslném vrcholu nabídky německého Audi stojí luxusní limuzína A8 ve své prodloužené variantě s dvanáctiválcem pod přední kapotou .

Královská motorizace je u dnešních luxusních limuzín poměrně vzácná, protože podobné jízdní výkony dovedou v rámci rychlostních limitů na silnicích a dálnicích uživateli poskytnout moderní šesti- či osmiválcové turbodiesely. Proto bylo svezení se sametově jdoucím zážehovým dvanáctiválcem i pro nás malým svátkem. Pojďme se tedy podívat blíže na techniku, která se ukrývá za označení W12 umístěném na rozměrné masce chladiče s mohutným chromovaným oválem, zasahujícím hluboko do nárazníku.


Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 1 - W12Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 2 - W1260Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 3 - W1210

Kořeny motoru W12 sahají až do počátku devadesátých let, kdy se na trhu objevil Volkswagenu Golf VR6 vybavený velmi kompaktním a výkonným vidlicovým šestiválcem. Tajemství ukryté za dvojící písmen VR je velmi malý úhel rozevření válců (15°). Navíc byly válce tohoto motoru uspořádány do jednoho bloku, takže pod kapotou Golfu VR6 vypadal příčně uložený agregát jako běžný velký řadový čtyřválec. Stejnou kompaktností působí i motor špičkové limuzíny z Ingolstadtu, který se zde poprvé objevil krátce po uvedení poslední generace Audi A8, přičemž je třeba říci, že pracuje také pod kapotou Volkswagenu Phaeton.

My jsme testovali poslední provedení tohoto agregátu, které prošlo řadou drobných změn. Optimalizována byla hmotnost klikového hřídele a pístů. Písty dostaly mimo jiné novou sadu pístních kroužků, které jsou nyní nižší, což snižuje třecí ztráty. Výška pístu se snížila ze 33 mm na pouhých 30 mm a jeho hmotnost je nyní 391 g, což je o 56 g méně než u předchozí verze. Menší jsou i tlakové ztráty v sání a protitlak výfuku. Nové provedení motoru W12 má o 22 kW více, než jeho předchůdce, což je nárůst o 14 %. V širokém pásmu 2300 až 5300 1/min je k dispozici alespoň 560 N.m točivého momentu. Výsledkem mravenčí práce je také o 5 % nižší spotřeba, což v absolutním vyjádření činí úsporu 0,8 l/100 km. Hodnota současné spotřeby dle údajů výrobce činí 13,8 litrů 98 oktanového benzinu na každých sto kilometrů jízdy. My jsme jí při jízdě mimo město v pohodě dosáhli, přičemž courání v městském provozu znamená v průměru ještě o nějakých pět litrů více. V každém případě je ale dle našeho soudu spotřeba paliva u limuzíny s cenou čtyři miliony korun (testovaný vůz) podružná. Důležitější je tedy velikost palivové nádrže o objemu 90 litrů, která zajišťuje dojezd nějakých pět stovek kilometrů.

Atmosféricky plněný motor s neobvyklým uspořádáním válců do W má největší výkon 331 kW ( tedy poctivých 450 koní) při 6200 1/min. Maximum točivého momentu 580 N.m je k dispozici v rozmezí 4000 a 4700 1/min. Za zmínku ale sto jí fakt, že 95% této hodnoty je k dispozici v podstatně širším spektru otáček od 2300 do 5300 1/min. S téměř dvoutunovým Audi zrychluje z klidu na 100 km/h za 5,2 s, přičemž rychlost 200 km/h se ukáže na tachometru za 17,4 s. Omezení dalšího zrychlování je možné očekávat už za 30 sekund od rozjezdu z klidu. To je právě okamžik, kdy se vozidlo řítí rychlostí 250 km/h. Přenos výkonu na všechna kola má opět na starost šestistupňový automat Tiptronic, s možností volby sportovního režimu. Pro Audi typický pohon všech kol a hliníková karosérie s prostorovým rámem ASF, jsou i tentokrát doplněny hliníkovými nápravami, vzduchovým odpružením a tlumiči s proměnnou charakteristikou tlumení.

Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 4 - W1280Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 5 - W1270Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 6 - W1290

Přes pět metrů dlouhá limuzína s rozvorem náprav 3074 milimetrů nabízí v této podobě kromě nadprůměrných jízdních výkonů i velkorysý prostor pro posádku zejména na zadních sedadlech. Cestující zde mají veškerý komfort a i opravdoví dlouháni se zde rádi natáhnou nohy. Co se týče standardní a příplatkové výbavy, nemá zde cenu vyjmenovávat její seznam. Byla zkrátka maximální a proto zmiňme jen špičkový audiosystém Bang&Olufsen nebo adaptivní xenonovými světlomety vybavené diodovými (energii šetřícími) potkávacími světly.

Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 7 - W1220Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 8 - W1230Audi A8 L 6,0 W12 quattro: Místo pro krále - 9 - W1240

Audi A8 Long 6,0 W12 quattro si proto pořídí pouze ten, který bude trávit spoustu času na cestách a přitom pracovat na zadním sedadle. Kromě vlády a vysoce postavených manažerů tak jeho služeb mohou využít i zákazníci nově vytvořené služby Audi Exclusive Limousine Service, která zajišťuje přepravu VIP osob po území hlavního města Prahy. Prominentní pasažéři z řad podnikatelských, sportovních a uměleckých špiček tak mají v rámci služby k dispozici bílé limuzíny Audi A8 Long s řidičem, který je v kteroukoli denní i noční dobu odveze kamkoli si přejí.

Jaroslav Vavera

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.