Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
7 omylů českého automobilového průmyslu: tyto vozy střílely mimo terč
9.3.2018 | Petr Miler
Občas se utne i mistr a ani české automobilky přešlapy nemíjí. Těchto sedm aut přišlo s něčím, o co trh stál jen v minimální míře.
Stejně jako cokoli jiného, také automobilový průmysl se potýká s úspěchy a neúspěchy, zásahy i velkými minelami. Existenci snad každé automobilky tak lemují prodejní trháky i propadáky, dojné krávy a také stroje, které byly ztrátové až běda. Vyhnout se tomu prostě nedá - ať už se jakýkoli výrobce snaží sebevíce, dříve nebo později okusí obě strany jedné mince.
Kdysi jsme si posvítili na 10 aut, která nikdo nechtěl - obecně, od jakéhokoli výrobce, v celé Evropě či dokonce na světe. Žijeme ale v České republice, která má i se svou československou minulostí obrovskou automobilovou tradici. A nepřeháníme ani trochu, však hned dvě dodnes existující značky patří mezi ty vůbec nejstarší na světě a za svou existenci daly za vznik nespočtu aut.
Najdeme mezi nimi řadu úspěšných modelů. Je jedno, jestli zamíříme do hluboké historie a vezmeme třeba Tatru 603, kterou dodnes obdivuje celý svět, nebo do posledních let a zmíníme poslední Škodu Octavia, která už je pevnou součástí 10 nejprodávanějších aut v Evropě. A nešlo tu jen o velké firmy, díky přispění „amatérů” poznaly světlo světa automobily jako Tatra JK 2500 nebo MTX Tatra V8. Nic než obdiv tu není na místě.
Snad pochopitelně fandíme každému, kdo se s výrobkem z malé země uprostřed Evropy pokouší ohromit automobilový svět, nemůžeme ale zavírat oči před tím, že ne všechno se podaří. Podívali jsme se tedy po zjevných omylech českého automobilového průmyslu, a to z doby po sametové revoluci, protože za dob sovětské okupace byla křídla Čechů i Slováků svázána diktátem komunistického centrálního plánování natolik, že pro kreativitu zbýval jen omezený prostor.
S níže zmíněnými vozy to automobilky jistě myslely dobře a některé z nich i měly naše sympatie. Jenže to byly omyly. Ve výsledku z nějakého důvodu nebyly úspěšné, ať už proto, že nebyly schopny obstát v „západní” konkurenci, nebo že se „jen” netrefily do chutí zákazníků a viděly poptávku tam, kde prakticky neexistovala. Vybrali jsme jich sedm, ale možná by váš seznam vypadal jinak. Máte další nápady nebo jiný názor? Rádi si o nich přečteme v komentářích, naše sedmička vypadá takto.
1. Kaipan 14
Automobilku Kaipan možná ani nebudete znát, ovšem ona u nás funguje již od 90. let. A člověk má tendenci ji fandit - majitel Michal Hradský je nadšenec, který už takhle dlouho snaží prakticky z ničeho postavit firmu, která bude vyrábět auta pro nadšence. Jenže zcela nekriticky na její aktivity pohlížet nelze.
První dva modely Kaipanu byly koncepcí a trochu i vzhledem podobné Lotusu 7 a proti tomu nebudeme namítat nic, i když jejich provedení nebylo vždy dokonalé. Třetí vůz, model 14, je ale úplně něco jiného. Má specifickou karoserii, která je ale neuvěřitelně ošklivá, a technický základ našel ve Škodě Favorit. Takže sice váží jen 659 kg, ale má také jen 68 koní a především přední hnanou nápravu. Modely 15 a jeho nástupce jménem 16 na této tradici staví a že to nejsou zrovna šťastné kroky, jsme kdysi probírali ve vlastním článku věnovaném právě „šestnáctce”...
![7 omylů českého automobilového průmyslu: tyto vozy střílely mimo terč - 1 - 7csautomy kaipan 14 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![7 omylů českého automobilového průmyslu: tyto vozy střílely mimo terč - 2 - 7csautomy kaipan 14 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![7 omylů českého automobilového průmyslu: tyto vozy střílely mimo terč - 3 - Omyly ceskeho auto prumyslu dalsi 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
2. Škoda Fabia Junior
Když se ve škodovce zeptáte na něco, za co se ve své moderní historii stydí, padne minimálně jedna odpověď: Fabia Junior. Tahle verze Fabie měla být levným autem, které na trhu vyrovná nabídku konkurenčních modelů, jež už v té době sahaly se základní cenovkou citelně níže. To může dávat smysl, jenže Škoda musela auto oholit až na kost, aby dosáhla snížení ceny o pár desítek tisíc Kč a beztak šlo pořád o auto v ceně stovek tisíc, nic vysloveně levného. A ani nenároční zákazníci obvykle nechtějí nic, co zdálky volá: „Na víc jsem neměl.”
Ne, že tu nebyla vůbec žádná komfortní výbava, nebylo tu vůbec nic. Ani ABS, posilovač řízení (ten volant z Octavie je originální - aby koly šlo díky věnci o větším průměru lépe otočit), víko přihrádky před spolujezdcem nebo dekl nad zavazadelníkem. Reproduktory pro rádio? Příplatek. Samotné rádio? Další příplatek. Regulace jasu podsvícení přístrojů? Kde nic, tu nic. A na elektřinu u oken či zrcátek rovnou zapomeňte, ta nebyla ani mezi příplatky, na rozdíl od onoho posilovače a ABS.
Spolu s verzí Praktik to byla jediná Fabia, která měla matně černé nárazníky, všechny ostatní je měly v barvě vozu. Vypadalo to jako pěst na oko, stejně tak 13" plechová kola, která měla poklice jen na středech, ne po celém průměru. Pod kapotou byl zprvu dýchavičný litrový tříválec o 50 koních, záhy byl nahrazen 1,2 HTP o 54 koních, což nebylo o moc lepší. Nepovedlo se to a škodovka otevřeně říká, že něco takového už nikdy neudělá.
3. Škoda Fabia Sedan
Kdy jste naposledy viděli Fabii s karoserií sedan? Že si nepamatujete, zato hatchbacků a kombíků vídáte nepočítaně? Má to dobrý důvod - tohle auto bylo tak ošklivé, že si jej skoro nikdo nekoupil.
Za Fabií Sedan byla ušlechtilá myšlenka - chtěla těžit z výhody tříprostorových karoserií, které byl jinak schopen stoprocentně nabídnout pouze první moderní Superb. Taková koncepce nabízí dokonalé oddělení prostoru pro posádku a prostoru pro zavazadla. Je to komfortnější, protože posádku neotravujete zaboucháváním třetích, resp. pátých dveří a toho místa pro náklad tady byla vážně spousta. Potíž je v tom, že udělat hezký sedan z hatchbacku je skoro nemožné a máme pocit, že Škoda se ani moc nesnažila prokletí tohoto řešení vyhnout - třeba tím, že použila stejná zadní světla jako u hatchbacku musela kolem nich vysochat z plechu bizarní věci. Výsledkem byl omyl, který už se nikdy neopakoval.
4. Škoda Fabia II RS
Ve druhé generaci se už Fabia o tříprostorovou karoserii nepokoušela, zato udělala fatální chybu u nejsilnější verze RS. Nabídla k ní pouze dvouspojkové DSG, které zvýšilo cenu asi o 10 procent a nenabízelo takové řidičské zážitky jako manuální převodovka. Vzniklo tedy dražší auto s menší potenciální klientelou a přesně to Fabii RS zabilo.
Koncern Volkswagen stejnou chybu udělal u dvou technicky spřízněných modelů a přiznal to, kupodivu. Polo GTI a Ibiza Cupra manuál po letech dostaly, což přineslo přesně to, co mělo - lepší a levnější auta. Je pro nás nepochopitelné, proč to tak nemohlo být už od začátku, u Fabie RS bychom ale byli rádi, kdyby to tak bylo aspoň později, ale není a být už ani nemá. Třebaže Polo GTI žije dál s dvoulitrem a Cupra Ibiza už se představila jako studie.
5. Škoda Octavia 1,4 MPI (OHV)
Čtete správně, do první Octavie se montoval motor se zdvihátky místo dnes běžné vačkové hřídele v hlavě válců. Tato technologie je dost zastaralá, ačkoliv se občas používá ještě dnes. V Octavii měl zdvihátka nejslabší motor 1,4 MPI o 60 koních výkonu a ano, byla to evoluce agregátu, který známe už z Favoritů, stodvacítek a jejich předchůdců - historie jeho základní konstrukce sahá až do 60. let minulého století.
Smysl existence této verze byl podobný jako u Fabie Junior, nabídnout co nejlevnější auto. A trh to také v tomto případě odmítl, třebaže Octavie nebyla v případě výbavě až tak extrémně oholená. O nezájem už se ale postaral samo srdce vozu a pokud jste někdy četli větu, že předjíždění je třeba plánovat týden dopředu, dost možná autora napadla při projížďce tímhle autem. Zrychlení na stovku bylo 18,5 sekundy - ne, ani tohle není překlep - a maximálka pouhých 155 km/h. Není divu, že o tuhle verzi nebyl zájem, na ne úplně lehkou Octavii I byl prostě příliš slabý.
6. Tatra 700
Tatru máme rádi a ani trochu nás netěší, že osobní auta této značky v Příboru ani Kopřivnici nevznikají. Těžko lze ale ignorovat fakt, že labutí píseň existence osobních Tater byla od začátku dosti naivním pokusem udržet se nad vodou s něčím, co mohlo firmu akorát strhnout ke dnu.
Tatra 700, ač měla nové jméno, nebyla novým autem. Byla založena na modelu 613 ze 70. let minulého století a firma byla před jejím uvedením na trh v tak špatné finanční situaci, že ji ani nebyla schopna homologovat jako nový model. Sedmistovka tedy na skelet T613 zčásti nalepila nový zevnějšek a i jinde „vařila z vody” - přístrojový štít a přední blinkry pocházely z Felicie a také některé další prvky vně i uvnitř vozy byly vypůjčený z jiných aut. Z moderní výbavy tu sice byla dvouzónová klimatizace a elektricky ovládané všechno, ale třeba na tehdy v této třídě běžné airbagy nebo ABS se jaksi nedostalo. A ona klimatizace umožňovala rozdíl teplot jen tři stupně.
Základní cena navíc činila ohromných 1,4 milionu Kč, více než u leckterých špičkových vozů tehdejší „západní produkce”. Není se tak co divit, že zákazníci volili radši tyto vozy a oněch pár desítek Tater 700, které mezi léty 1996 a 1999 vzniklo, si našlo své odběratele převážně mezi státními institucemi a polostátními firmami. Žádné další osobní auto značky Tatra od té doby nevzniklo.
7. Tatra Beta
Beta je také produktem 90. let a třebaže se jmenuje Tatra a v Kopřivnici se v letech 1996 - 1999 i vyráběla, nevznikala tam. Byl to vůz vyvinutý Škodou Elcar Ejpovice původně jako elektromobil, který si ale včas uvědomil limity tohoto pohonu a přešel na spalovací motor. Původně tu byl motor z Favoritu, od roku 1998 třináctistovka z Hyundai Accent o 84 koních. Hyundai dodávalo díly s podmínkou, že na této krabici jeho logo nikde nebude.
Pasivní bezpečnost byla údajně velmi dobrá, vůz měl základ v prostorovém rámu z ocelových trubek, na kterém byly připevněny laminátové panely karoserie. Byla to ale neuvěřitelná skládačka - přední sklo z Felicie, boční okna z Favorita, Interiér z Hyundai Accent a zadní světla z první Škody Pick-up. Vyrobilo se jen asi 370 kusů a ačkoli někteří si tyto vozy chválí, už z někdejšího zájmu o něj a počtu, kolik jich dnes najdete na trhu ojetin, není těžké dojít k závěru, že ani tato z posledních Tater desítku netrefila...
Bleskovky
BMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
včeraPokrok? Číňané srovnali faceliftovanou Teslu Model Y s původní verzí, ukázali docela jinou realitu
5.2.2025Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Tatsuki Suzuki končí: „Děkuji a sbohem“ 18:00
- Jorge Martin byl úspěšně operován včera 20:00
- Test v Sepangu: Alex Marquez celkovým lídrem včera 14:00
- Poločas finále v Sepangu včera 10:00
- Test Honda CB650R E-Clutch: s automatickou spojkou včera 08:00
Nejnovější články
Ani jedno z nejslavnějších Ferrari historie nestačilo na to, aby se v aukci prodalo za tolik jako druhý nejdražší Mercedes
před 7 hodinamiAudi končí s hloupými hrátkami s diverzitou, inkluzí a genderem, a to si zaměstnanci měli říkat „krásně” Audiáni
před 8 hodinamiDodge začal v zoufalosti nabízet nechtěný elektrický muscle car za 7 tisíc Kč měsíčně, ani to ho nemusí zachránit
před 10 hodinamiPutinova limuzína válí. Loni oslovila celých 9,6 zákazníků za měsíc, a to většina ani nemohla říct ne
před 11 hodinamiRýsuje se nový král ztráty hodnoty. Majiteli má prodělat přes 6 milionů Kč za jediný rok a 10 tisíc km
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.08. 20:01 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.08. 11:43 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 02.08. 10:15 - jerry
- BMW Divize 02.07. 15:42 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.07. 14:11 - pavproch
- Detektory policejních radarů 02.06. 20:32 - řidičBOB
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 02.06. 18:09 - Snowman000
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 02.06. 13:04 - VS*