Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
6 milníků kariéry Ferdinanda Piëcha: od vzestupu Audi po Bugatti Veyron
27.4.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Porscheho vnuk je nesmlouvavý, ale velmi schopný manažer. Pamatovat si ho budeme i díky záchraně VW.
Jistě vás neminuly zprávy posledních dní o vývoji v nejvyšším vedení německé automobilky Volkswagen: Ferdinand Piëch po neúspěšném pokusu vystrnadit Martina Winterkorna z křesla výkonného ředitele koncernu rezignoval na svou funkci předsedy dozorčí rady tohoto automobilového giganta.
Toto je aktuální stav věcí, který se v posledních dnech překotně vyvíjel. Odstartoval jej právě Piëch, když se otevřeně distancoval od Martina Winterkorna, kterému ale zbytek dozorčí rady vyjádřil podporu; postavil se za něj v podstatě, kdo mohl, včetně státu Dolní Sasko nebo Wolfganga Porscheho, který je Piëchův příbuzný.
To samo o sobě ale k Piëchově rezignaci nevedlo. Nejnovější zprávy hovoří o tom, že to byly skutečně jeho zákulisní machinace, které vyprovokovaly řídící výbor k akci. Jak jsme též zmiňovali, Piëch sice otevřeně hovořil o tom, že Winterkornův odchod už nežádá, ve skutečnosti ale měl s rodinou Porsche domlouvat, že jej nahradí současným šéfem právě zuffenhausenské automobilky Matthiasem Müllerem. To mělo rozlítit část řídícího výboru, který nakonec dal Piëchovi nůž na krk - buď dobrovolně rezignuje, nebo sám odejde. Jak to dopadlo, již víme, stejně jako v předchozím článku ale musíme zopakovat, že toto definitivní konec všech rozkolů znamenat nemusí. Pokud se Piëch dokáže domluvit se svými příbuznými z rodiny Porsche (Piëchova matka byla dcera Ferdinanda Porsche), mohou již příští týden na valné hromadě zavelet k obratu - disponují ve firmě téměř 51 procenty hlasovacích práv.
S auty již od kolébky a po boku těch nejpovolanějších se točil Ferdinand Piëch. Na prvním snímku (vpravo) se svým dědečkem, Ferdinandem Porsche, na druhém (vlevo) se svým strýcem Ferrym Porsche
Jestli Piëchova rezignace znamená nebo neznamená jeho úplný konec ve vedení skupiny VW nevíme, jisté každopádně je, že pro tuto chvíli je to jen pomyslná tečka za dlouhým příběhem působení Ferdinanda P. v rámci značek, které dnes tvoří koncern Volkswagen. Spolupracuje s nimi už od první půlky 60. let minulého století - začal jako příbuzný široce rozvětvené rodiny Porsche právě v této automobilce a postupně se přes Audi vypracoval až do vedení celého koncernu, který mu může být za spoustu věcí vděčný. Třeba za to, že v 90. letech nezbankrotoval.
Současný stav, tedy Volkswagen bez Piëcha, nemusí být stavem definitivním, protože ač je tomuto velmi schopnému a často také velmi agresivnímu manažerovi 78 let, dědoušek nad hrobem to určitě není - kromě aktivních snah o mocenské boje v koncernu například běžně řídí své Bugatti Veyron. Právě Veyron je jedním z aut, jejichž vývoj inicioval a prosadil právě on. Pojďme se ale podívat na všechny velké milníky kariéry.
Tohle je Bugatti Veyron Super Sport Ferdinanda Piëcha. Jeho prostřední jméno můžete zkusit uhádnout s pomocí registrační značky na přání...
Závodní úspěchy Porsche
Ferdinand Piëch do Porsche nastoupil v roce 1963, po vystudování technické univerzity s diplomovou prací na téma vývoje motoru Formule 1. Začal pracovat pro závodní divizi Porsche, což za pouhé tři roky přineslo výsledky ve formě modelu 906. Ten měl jednak velmi krásný design, ale zejména byl úžasně lehký - vážil 530 kilogramů a poháněl ho většinou 220koňový šestiválec.
Značka Porsche se však v automobilových závodech v šedesátých letech nejvíce zviditelnila modelem 917, který byl jedním z dalších vývojových stupňů 906. Ten se ukázal na konci 60. let a jeho úspěchy byly ohromné - kromě dvou vítězství v Le Mans v letech 1970 a 1971 také v sezóně 1973 vyhrály vozy Porsche 917/30 všechny závody série Can-Am do jednoho. A v roce 1975 na závodním oválu v Alabamě dosáhl Mark Donahue, šampion Can-Am 1973, maximální rychlosti 413,6 km/h s jen mírně aerodynamicky upravenou 917/30.
Vzestup Audi
Když 917/30 překonala čtyřstovku, Piëch už pracoval tři roky pro značku Audi. Jeho cíl v této automobilce byl podobný, jaký měl u Porsche - pomoci značce se pozvednout. V dnešní době máme s Audi spojen především systém pohonu všech kol quattro a také pětiválcové motory - a přesně s těmito věcmi přišel Ferdinand Piëch. Stál za koncepty Audi 80 a Audi 100, které se postupně vyvinuly v A4, resp. A6.
Právě on v roce 1977 inicioval vývoj auta pro světové rallye, z nějž vzniklo snad nejslavnější spojení pětiválcového motoru a quattra, Audi Quattro. A proč řadový pětiválec? Údajně byla v té době poptávka po motorech s více než čtyřmi válci, ale Audi sázela na pohon přední nápravy a měla motory umístěné podélně. Na vývoj V6 značka neměla peníze a řadový šestiválec byl prostě moc dlouhý, takže padla volba na pět válců.
Záchrana Volkswagenu
Zatímco dnes je Volkswagen jednou z největších automobilek světa, v první půli 90. let byl na pokraji propasti. V roce 1993 nastoupil Piëch na místo předsedy představenstva, kde nahradil Carla Hahna, a hned začal s obratem zpět k ziskovosti - osekal náklady a později inicioval nákupy dalších značek včetně Škodovky, Lamborghini nebo Bentley. V roce 1998 chtěl koupit i Rolls-Royce, ten ale nakonec získalo BMW a třebaže Piëch říkal, že měl skutečný zájem jen o Bentley, automobilový průmysl to viděl jako neúspěch Volkswagenu.
O rok dříve také přišel na svět New Beetle, automobil, který byl horší a dražší než Golf IV. generace, se kterým sdílel techniku, ale byl kulatý a odkazoval na starého Brouka. Největšího úspěchu s ním Volkswagen dosáhl v Americe, kde tak už natrvalo zapustil kořeny. Právě o to se snažil i Hahn, ale povedlo se to až za Piëchova vedení.
Volkswagen Phaeton
Jako jeden z nejlepších příkladů Piëchovy ambicióznosti může posloužit Volkswagen Phaeton, který měl být nejlepší limuzínou ze všech, takovou, která učiní ostatní limuzíny zbytečné. Požadavků, které šéf VW na Phaeton měl, bylo skutečně mnoho - zmiňme například bohatě naddimenzovanou chladicí soustavu a systém klimatizace nebo výdechy, které bylo možno schovat a tak omezit průvan v kabině.
Phaeton je jistě svými schopnostmi úctyhodný vůz, jenže k Piëchovým úspěchům ho nelze zařadit bez poznámky - prodeje jsou žalostné a model je silně ztrátový, přesto je držen při životě na úkor jiných modelů, zajímavějších pro většinu potenciálních zákazníků. Práce na jeho nástupci by tak mohly být s Piëchovým koncem ohroženy.
Bugatti Veyron
Nejrychlejší auto planety s osmilitrovým motorem W16 se čtyřmi turbodmychadly snad nemusíme připomínat. Bugatti Veyron byl se svou tisícovkou koní trochu trnem v oku fanoušků McLarenu F1, jenž si pro svůj rekord, který mimochodem držel víc než deset let, došel atmosférickým plněním a nízkou hmotností. První Veyron přitom vážil asi 1,9 tuny a přesto rekord McLarenu F1 nejen překonal, ale s rychlostí lehce přes 407 km/h doslova rozdrtil.
Za zmínku také stojí a jako další připomenutí Piëchovy tvrdohlavosti může sloužit šestnáctiválcový motor. Už když Piëch pracoval u Porsche v 60. letech, chtěl do 917 namontovat šestnáctiválec a také pracoval na jeho vývoji, jenže V12 s přeplňováním byly velmi úspěšné a do šestnáctiválcového motoru se nevyplatilo dále investovat. O zhruba čtyři dekády později si Piëch svůj sen postavit auto s šestnáctiválcem, jako byly ve 30. letech Auto Uniony jeho předků, splnil. Přitom stačilo málo a o pár let před zahájením výroby Veyronu mohl s V16 jezdit Rolls-Royce Phantom - a z šestnácti válců Veyronu by tak bylo mnohem menší haló.
Volkswagen XL1
Na opačném konci portforlia koncernu Volkswagen, než stojí Phaeton a Veyron, je Volkswagen XL1. Tedy, na opačném konci svým pojetím a přístupem k individuální mobilitě, nikoliv cenově. Zatímco Phaeton a Veyron přepravují svou posádku v luxusu a velmi rychle bez velkého ohledu na množství spotřebovaného paliva, XL1 má teoreticky jezdit za 1 litr nafty na 100 km. Ale nechá si za to také řádně zaplatit, pokud si ho někdo chce koupit - spíš totiž posloužil jako vývojová platforma technologií, které se bohužel budou postupně muset dostávat i do běžných Golfů a Passatů.
XL1 však není první auto Volkswagenu, které chce jezdit s co nejmenší spotřebou. Ještě na konci 90. let, konkrétně v roce 1999, se světu ukázal Volkswagen Lupo 3L. Od běžného Lupa se vzhledově moc nelišilo, snad jen jiným volantem - údajně hořčíkovým a nejlehčím na světě - budíky a aerodynamičtější přední maskou, ale karoserie je z pevnějších, ale tenčích a lehčích plechů a 1,2litrový dieselový tříválec váží jen 100 kg. A výsledek? Označení 3L mělo znamenat spotřebu tři litry nafty na 100 km, k čemuž měl pomoci i eko-mód se start-stopem a upravenou mapou robotizovaného pětistupňového manuálu. Ve skutečnosti tohle auto umělo jezdit za 2,8 litru na 100 km.
Konec Ferdinanda Piëcha ve vedení Volkswagenu - tedy, je-li definitivní - pro něj bude znamenat odchod do penze, která je více než zasloužená. Nakolik bude pokračováno ve strategii sekání hlav relativně úspěšných modelů ve prospěch ztrátového Phaetonu, je zatím brzy předpovídat, vlastně stejně jako cokoli jiného. Už příští týden může být zase všechno jinak...
Zdroj: Autoblog.nl
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 6 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 9 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva