Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
426 HEMI: Mopar slaví 50 let legendárního osmiválce
11.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americké HEMI znamená osm válců do V, brutální výkony, řev a vůni spáleného benzinu. Jenomže navíc i početná vítězství a nezapomenutelnou reputaci.
Přemýšlejte chvíli o výkonných Chryslerech, řvoucích modelech Dodge či Plymouth a první co by mělo každému automobilovému nadšenci vytanout na mysl jsou osmiválce HEMI. Jejich název symbolizuje tehdy revoluční hemisférickou, neboli půlkulovou spalovací komoru. Právě takový tvar komory s menší plochou měl podle tvůrců zvyšovat účinnost spalování a redukovat tepelné ztráty. Byť už je tato myšlenka přežitá, dodnes jsou motory Hemi legendou, která v srdcích fandů amerických vozů a muscle-cars nikdy nezemřou.
V roce 2005 Chrysler vyrobil již miliontý motor HEMI, třebaže od pradědečka zcela odlišný. My se však vraťme v čase o padesát let zpátky, do dob, kdy zrychlení a dosažený čas na čtvrtmíli hrál daleko větší roli než nejnižší hodnoty spotřeby a emisí, které jsou neustále omílány v posledních letech.
Chrysler spolu s vyhlášenou divizí Mopar (složenina z MOtor and PARts - motor a díly) představil originální HEMI v roce 1951, takže v roce 2011 slavil už šedesáté narozeniny. Jenomže o třináct let později - tedy přesně před padesáti lety - současný výrobce jednotek řady Pentastar vyslal pod kapoty Amerik vůbec nejznámějšího zástupce celé ságy. Druhá generace 426 označovaná jako Gen II 426 měla neuvěřitelné parametry. Masivní sedmilitr (426 palců krychlových) se okamžitě po svém uvedení stal oblíbencem konstruktérů závodních aut.
Tehdy vznikly dvě verze. První s názvem Circuit či Track sloužila pro závodní tratě a druhá Acceleration či Drag pro sprinty. Na jejich úspěšná vítězství se nemuselo dlouho čekat. Motor Gen II 426 Race HEMI nejprve nezapomenutelně debutoval v roce 1964 v závodě Daytona 500 (500 mil) série NASCAR, při němž poháněl Plymouth Richarda Pettyho. Ten s přispěním této jednotky vyděl šachovnicovou vlajku jako první z celého startovního roštu, za ním se však prohnaly další tři vozy s tímto motorem.
Nakonec v tomto roce opanoval dokonce 26 závodů. V NASCARu jeho slávu utlumily regulace pro další sezonu, které požadovaly, aby byl motor ze závodních speciálů dostupný i v produkčních vozech na silnice, a tak musel Chrysler svoji pozornost zaměřit na závody ve sprintech. Tehdejší HEMI disponoval výkonem 400 koní, kterých dosahoval s kompresním poměrem 12,5:1.
Neméně úspěšný byl ale už v roce 1964 také při sprintech na čtvrt míle závodů National Hot Rod Association (NHRA), kdy dokázal s Donem Garlitsem protnout cílovou linii v čase 7,78 sekundy při rychlosti 201,34 mílí v hodině (324,025 km/h). Jednalo se o první motor, který na čtvrtmíli dokázal vyvinou rychlost přes 200 mil v hodině. Dosud bychom legendární sedmilitr ovšem našli v některých monstrech pro drag race kategorie Top Fuel, garážových hot-rodech a také v některých Funny cars (vozech na sprinty s laminátovou nebo uhlíkovou karosérií, vlastním šasi, které mají na rozdíl od speciálních kusů pro sprinty motor vpředu).
Návrat do NASCAR v roce 1966 zajistila nová verze jednotky označená 426 Street HEMI, která se objevila v sériových vozech. Během následujících let, vozidla s těmito motory vyhrály nespočet závodů, mnoho šampionátů v různých skupinách. Konkurence zkrátka dostávala za uši. Chrysler však už s přítomností Street HEMI nenabízel speciální verzi pro dragstery, takže tými musely sahat po „silniční“ jednotce a tu upravovaly dle vlastního uvážení.
Jedinou výjimkou bylaly limitované edice modelů Dodge Dart a Plymouth Barracuda z roku 1968, kterým závodní 426 Race HEMI zůstalo. Od každého však vzniklo pouze 75 kusů. Dědictví těchto speciálních vozidel se slaví každý rok Mopar závodem Hemi Challenge, který se koná ve třídě Sportsman na prestižních závodech americké asociace NHRA (National Hot Rod Association). Produkce legendárního motoru nakonec skončila v roce 1971.
Hrdé dědictví slaví Mopar v letošním roce řadou tuningových HEMI komponentů a doplňků označených logem se slonem, který má symbolizovat velikost a výkon revolučního motoru. Mopar také letos plánuje v rámci „semi-stého“ roku legendárního Gen II 426 zahájit sérii oslav protkanou početnými akcemi. Od Moparu vzpomínáme například na limitovanou edici Dodge Dart nebo doplňky pro SRT Viper a Fiat Panda.
Je škoda, že takové motory už dneska vlastně nenajdete. Z downsizingu blázní celý automobilový svět. O to emotivnější jsou vzpomínky na nejúspěšnější HEMI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Jediná Čechy ve velkém nechtěná bazarová škodovka se dá pořád koupit v krásném stavu, na západě o ni stojí
před 2 hodinami - Nástupcem propadáku, který nezachránil ani Lewis Hamilton, si Mercedes není jistý tak moc, že ho faceliftoval ještě před premiérou
před 3 hodinami - Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 5 hodinami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 6 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva