Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
426 HEMI: Mopar slaví 50 let legendárního osmiválce
11.1.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
Americké HEMI znamená osm válců do V, brutální výkony, řev a vůni spáleného benzinu. Jenomže navíc i početná vítězství a nezapomenutelnou reputaci.
Přemýšlejte chvíli o výkonných Chryslerech, řvoucích modelech Dodge či Plymouth a první co by mělo každému automobilovému nadšenci vytanout na mysl jsou osmiválce HEMI. Jejich název symbolizuje tehdy revoluční hemisférickou, neboli půlkulovou spalovací komoru. Právě takový tvar komory s menší plochou měl podle tvůrců zvyšovat účinnost spalování a redukovat tepelné ztráty. Byť už je tato myšlenka přežitá, dodnes jsou motory Hemi legendou, která v srdcích fandů amerických vozů a muscle-cars nikdy nezemřou.
V roce 2005 Chrysler vyrobil již miliontý motor HEMI, třebaže od pradědečka zcela odlišný. My se však vraťme v čase o padesát let zpátky, do dob, kdy zrychlení a dosažený čas na čtvrtmíli hrál daleko větší roli než nejnižší hodnoty spotřeby a emisí, které jsou neustále omílány v posledních letech.
Chrysler spolu s vyhlášenou divizí Mopar (složenina z MOtor and PARts - motor a díly) představil originální HEMI v roce 1951, takže v roce 2011 slavil už šedesáté narozeniny. Jenomže o třináct let později - tedy přesně před padesáti lety - současný výrobce jednotek řady Pentastar vyslal pod kapoty Amerik vůbec nejznámějšího zástupce celé ságy. Druhá generace 426 označovaná jako Gen II 426 měla neuvěřitelné parametry. Masivní sedmilitr (426 palců krychlových) se okamžitě po svém uvedení stal oblíbencem konstruktérů závodních aut.
Tehdy vznikly dvě verze. První s názvem Circuit či Track sloužila pro závodní tratě a druhá Acceleration či Drag pro sprinty. Na jejich úspěšná vítězství se nemuselo dlouho čekat. Motor Gen II 426 Race HEMI nejprve nezapomenutelně debutoval v roce 1964 v závodě Daytona 500 (500 mil) série NASCAR, při němž poháněl Plymouth Richarda Pettyho. Ten s přispěním této jednotky vyděl šachovnicovou vlajku jako první z celého startovního roštu, za ním se však prohnaly další tři vozy s tímto motorem.
Nakonec v tomto roce opanoval dokonce 26 závodů. V NASCARu jeho slávu utlumily regulace pro další sezonu, které požadovaly, aby byl motor ze závodních speciálů dostupný i v produkčních vozech na silnice, a tak musel Chrysler svoji pozornost zaměřit na závody ve sprintech. Tehdejší HEMI disponoval výkonem 400 koní, kterých dosahoval s kompresním poměrem 12,5:1.
Neméně úspěšný byl ale už v roce 1964 také při sprintech na čtvrt míle závodů National Hot Rod Association (NHRA), kdy dokázal s Donem Garlitsem protnout cílovou linii v čase 7,78 sekundy při rychlosti 201,34 mílí v hodině (324,025 km/h). Jednalo se o první motor, který na čtvrtmíli dokázal vyvinou rychlost přes 200 mil v hodině. Dosud bychom legendární sedmilitr ovšem našli v některých monstrech pro drag race kategorie Top Fuel, garážových hot-rodech a také v některých Funny cars (vozech na sprinty s laminátovou nebo uhlíkovou karosérií, vlastním šasi, které mají na rozdíl od speciálních kusů pro sprinty motor vpředu).
Návrat do NASCAR v roce 1966 zajistila nová verze jednotky označená 426 Street HEMI, která se objevila v sériových vozech. Během následujících let, vozidla s těmito motory vyhrály nespočet závodů, mnoho šampionátů v různých skupinách. Konkurence zkrátka dostávala za uši. Chrysler však už s přítomností Street HEMI nenabízel speciální verzi pro dragstery, takže tými musely sahat po „silniční“ jednotce a tu upravovaly dle vlastního uvážení.
Jedinou výjimkou bylaly limitované edice modelů Dodge Dart a Plymouth Barracuda z roku 1968, kterým závodní 426 Race HEMI zůstalo. Od každého však vzniklo pouze 75 kusů. Dědictví těchto speciálních vozidel se slaví každý rok Mopar závodem Hemi Challenge, který se koná ve třídě Sportsman na prestižních závodech americké asociace NHRA (National Hot Rod Association). Produkce legendárního motoru nakonec skončila v roce 1971.
Hrdé dědictví slaví Mopar v letošním roce řadou tuningových HEMI komponentů a doplňků označených logem se slonem, který má symbolizovat velikost a výkon revolučního motoru. Mopar také letos plánuje v rámci „semi-stého“ roku legendárního Gen II 426 zahájit sérii oslav protkanou početnými akcemi. Od Moparu vzpomínáme například na limitovanou edici Dodge Dart nebo doplňky pro SRT Viper a Fiat Panda.
Je škoda, že takové motory už dneska vlastně nenajdete. Z downsizingu blázní celý automobilový svět. O to emotivnější jsou vzpomínky na nejúspěšnější HEMI
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 2 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
před 2 hodinami - Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera
Živá témata na fóru
- audi A4 2023 2.0 tfsi 110kw , automat 12.26. 08:54 - Enochflyn
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien