Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 nejzajímavějších aut Waltera de Silvy: krásné Alfy, ošklivé Lambo i nudný VW
9.11.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Odchod šéfdesignéra VW a velké persóny světového designu si žádá rekapitulaci. Co za díla tu nechal?
Jak jsme vás informovali o víkendu, Walter Maria de Silva skončil v pozici šéfdesignéra koncernu VW. Oficiálním důvodem je odchodu je penze, zda je ale i tím skutečným, zůstává otázkou. Někteří spekulují o tom, že padl za oběť probíhající restrukturalizaci, jiní o tom, že podobně jako šéf Škody nezapadá do současného PiëchWagenu. Jestli je na těchto spekulacích něco pravdy, netušíme, dnes se tím ale zabývat nebudeme. Místo toho se podíváme na nejzajímavější díla, která de Silva během své úspěšné kariéry stvořil.
Jeho život je totiž lemován auty pozoruhodnými i ohromujícími, ale ne nutně krásnými. Měl svůj osobitý styl, který lze těžko přirovnat k jakémukoli jinému a je až udivující, jak rozličně vyhlížejícím vozům dal tvář. Ke koncernu Volkswagen se dostal přes značku Seat, kde se stal šéfdesignérem v roce 1998 po dlouhém působení v čele designérských týmů u Fiatu a Alfy Romeo. Jeho úkolem bylo vybudovat image Seatu jako sportovní značky v rámci koncernu.
V roce 2002 se stal šéfdesignérem podskupiny Audi, což znamená značky Audi, Seat a Lamborghini. Právě tehdy dal vzniknout oné masce „single frame”, která je už léta poznávacím znamením čtyř kruhů. A také některá Audi, kromě Seatů a Alf Romeo, jsou pro jeho kariéru klíčová. A samozřejmě nezapomínejme ani na jím navržené Volkswageny, z nichž jeden měl potenciál nabourat percepci značky VW jako nudné. Podívejme se na desítku jeho nejzajímavějších - ale ne nutně nejkrásnějších - výtvorů.
Alfa Romeo 147
Tenhle hatchback, třebaže letos patnáct let starý, je u spousty fanoušků Alfy Romeo dodnes vyhledávaný, zejména s třídveřovou karoserií. Důvodů je více a design je jedním z nich, zejména ten před faceliftem v roce 2004. Už při představení se vizáž tohoto auta laické i odborné veřejnosti velmi líbila a vůz získal i několik designových ocenění.
Alfa Romeo 156
Větší Alfa má podobný příběh - její design se světu líbil od roku 1997, kdy se představila, až do konce výroby v roce 2007. Někteří řeknou, že byla hezká jen do faceliftu v roce 2003, což je věc názoru. Faktem je, že za původní 156 stojí de Silva, facelift je prací Giorgetta Giugiara. Byla to ale právě de Silvova 156, která předurčila podobu všech Alf na léta dopředu.
Audi A5
Tohle velké kupé je dražší variantou pro ty, kteří chtějí Audi, ale ne čtyřdveřový sedan. Je elegantní, nízké a i první modely si dodnes drží cenu. Má bezrámová okna, interiér působí jako kokpit a dá se sehnat s 3,2litrovým šestiválcem. Anebo ve verzi S5 s velmi dobrou atmosférickou V8, alespoň do času. My pro A5 až tak nehoříme, sám de Silva ji ale označuje za své nejzdařilejší dílo.
Audi R8
První supersport značky Audi je na silnici velmi schopný a v kabině si nepřipadáte jako v A3. A po stránce vnějšího designu je tenhle vůz jistě unikátní, zejména s kontrastními panely na bocích. Je to pozoruhodné auto a právě ony panely ho definují. I kvůli nim ho není jednoduché označit za skutečně krásné, nadčasový je ale jeho design zcela nepochybně. A je to právě podoba původní R8, která vzhled té nové nestaví do zrovna příjemného světla.
Lamborghini Miura Concept
Původní Miuru navrhl Marcello Gandini, jak jistě každý její fanda ví. Ovšem Miura Concept z roku 2006 je dílem Waltera de Silvy a je to v podstatě moderní inkarnace klasických tvarů. Tato Miura nikdy neměla být více než konceptem, vznikla při příležitosti 40. výročí odhalení původního modelu. A je to možná škoda, tohle auto umí vzít za srdce.
Lamborghini Egoista
Jedna z novějších kreací de Silvy pro značku Lamborghini je oproti designově čisté Miuře Concept naprostý protiklad. Egoista z roku 2013 vypadá, jako by se na ní vyřádila banda šílenců se sekyrami. K tomu se snaží být stíhačkou se siluetou Diabla bez zadního křídla. A proto je unikátní, třebaže za hezký tento stroj označí asi málokdo.
Seat Tango
Tenhle koncept z roku 2001 nabídl 180 koní a přední náhon, tedy po mechanické stránce nic úplně speciálního. Jenže vzhled, se kterým de Silva na tomto roadsteru přišel, definoval většinu automobilů značky Seat na léta dopředu. Jistě si ještě vybavíte zejména modely Altea, Leon a Toledo, které od sebe byly k nerozeznání, pokud jste jedno z těch aut nevlastnili. Bez Tanga by nebyly tím, čím jsou.
Seat Leon
Přestože si tři zmíněná auta byla více než podobná, rozdíly tu byly a Leon byl se svými tenčími zadními světly a dvěma dvojicemi kulatých obrysovek nejhezčí. Pořád trochu připomínal MPV, středová konzole byla podivně tvarovaná a přes A-sloupky s miniaturními okénky bylo dost špatně vidět ven. Bylo to ale líbivé auto a v ostrých verzích umělo vzít za srdce i jinak.
Volkswagen Golf VI
Šestá generace Golfu byla v podstatě jen velkým faceliftem páté generace, stejně jako tomu bude u „osmičky” a nudy Golf nezbavila. Přesto tenhle vůz vylepšila a krom modernizace designu, která Golfu prospěla, výrazně přepracovala také interiér. Na tomto místě si ale zaslouží být z jiného důvodu - žádné jiné z de Silvových aut se neprodalo v tolika exemplářích jako Golf VI, pochopitelně...
Volkswagen Scirocco
Nové Scirocco navázalo na svého předchůdce ze 70. let, a to docela s úspěchem - člověk nemusí být ani fanda VW, aby se mu tohle auto líbilo. Působí široké a nízké, má dlouhé dveře a agresivní postoj. Je to dokonalé auto k nabourání percepce značky VW jako výrobce nudných aut. Jezdilo a jezdí výborně, jenže jeho nepraktičnost z něj zrovna prodejní hit neudělala...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Těžká nehoda zdemolovala Teslu Cybertruck tak moc, že z řady úhlů vůbec nepoznáte, o jaké auto šlo
včera - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
4.11.2024 - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
4.11.2024
Nejčtenější články
- Volvo po ztrátě pětiny zákazníků zrušilo plán prodávat od roku 2026 jen elektromobily. „Nemá to smysl,” říká šéf
7.10.2024 - Tak to začíná: VW se raduje, že jeho prodeje elektrických aut v ČR stouply o 327 procent, celkové jsou ale o 31 procent níž
7.10.2024 - Manažerka Stellantisu informovala zaměstnance, že rozjíždí tvrdou „politiku psí boudy” s cílem zachránit firemní finance
8.10.2024 - VW uprostřed své krize nasypal 115 miliard do firmy, která neprodává skoro nic, nevyrábí skoro nic a nevydělává už vůbec nic
8.10.2024 - Chudnoucí Američané vystřelili prodeje nejlevnějších aut o desítky procent výš. Kupují, co se dá, než tyto vozy skončí
8.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva