10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600

Auto s boxerem? Porsche či Subaru napadne snad každého, věděli jste ale, že s plochými motory jezdily i Alfy, Tatry či Kachny od Citroënu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600

13.3.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Auto s boxerem? Porsche či Subaru napadne snad každého, věděli jste ale, že s plochými motory jezdily i Alfy, Tatry či Kachny od Citroënu?

Když se řekne boxer, motor s protiběžnými písty, většina lidí si vybaví buď Porsche nebo Subaru, značky, které tento typ motoru proslavily asi nejvíce. Porsche ho montuje za zadní nápravu už více než padesát let, což není šťastná koncepce, ale přežila i pokus o nahrazení konvenčnějším modelem 928. Subaru, kde jsou boxery montovány dopředu, naopak proslavilo rallye, které jezdilo jak Legacy, tak později i Impreza.

V současnosti jsou to v podstatě jediné dvě značky, které do svých aut boxery stále montují. Porsche tedy používá i řadové a vidlicové motory, Subaru se ale boxeru drží tak pevně, že před několika lety představilo i dieselový plochý čtyřválec. Také nedávno postavilo 15miliontý kousek, konkrétně to byl typ FB25 o objemu 2,5 litru. A ovšemže můžete namítnout, že Toyota GT86 a Scion FRS mají také ploché motory, ale když jim otevřete kapotu, uvidíte na krytu motoru nápis Subaru - protože jsou to se Subaru BRZ trojčata. Mimochodem, jméno „boxer” pro ploché motory údajně pochází právě od Subaru.

Aut s plochými motory je tedy dnes pramálo a většina z nich nosí na kapotě loga dvou výrobců. Ani v minulosti jich zas tolik nebylo, ale bylo jich rozhodně více, než si většina lidí myslí. Pojďme se tedy podívat na deset nejzajímavějších, která možná ani neznáte.

Alfa Romeo 33

Italská Alfa Romeo vyráběla model 33 poměrně dlouho, mezi léty 1983 a 1994. Tyto stroje byly poháněny plochými čtyřválci o objemech od 1,2 do 1,7 litru a ony sedmnáctistovky, které ale přišly na svět až v roce 1987, na kola posílaly až 137 koní. „Třiatřicítka” nebyla jedinou Alfou, která mohla být hnána boxerem, také Alfasud, její předchůdce, měl ploché motory, a dokonce i model 145 v prvních verzích dostal boxery. Alfa 33 byla k mání i s pohonem všech kol a byla proslavená svou silou, obratností a jízdními vlastnostmi - koneckonců, pořád to byla Alfa Romeo - ale bohužel také nepříliš uspokojivou spolehlivostí elektrické soustavy.


10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 1 - zaj box alfa romeo 33 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 2 - zaj box alfa romeo 33 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 3 - zaj box alfa romeo 33 03

Citroën 2CV

Asi nejslavnější francouzské auto všech dob, Citroën 2CV, řečená Kachna, bylo také hnáno plochým motorem. Měl nicméně jen dva válce a ze začátku výroby, v roce 1948, dával z objemu 375 ccm pouhých devět koní. Postupem času se zvyšoval objem i výkon, v 80. letech bylo pod kapotou 652 kubických centimetrů a 35 koní. Zajímavostí také budiž, že tento stroj byl údajně schopen převézt vejce přes zorané pole, aniž by je rozbil. O schopnostech svědčí to, že ve výrobě vydržel až do roku 1990, a to ne někde v Íránu, ale v Evropě - ještě v roce 1990 se Kachny vyráběly v Portugalsku.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 4 - zaj box citroen 2cv 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 5 - zaj box citroen 2cv 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 6 - zaj box citroen 2cv 03

Daf 33

Vypadá to jako Trabant a dokonce to má dvouválec, ale není to Trabant. Co je to? Daf 33, produkt nizozemské značky, která je dnes známa především schopnými náklaďáky. Mezi léty 1967 a 1974 však stavěla i tento malý osobní vůz, který ze svého zpočátku 0,6litrového, později 0,75litrového boxeru doloval 22, resp. 30 koní. Na kola je přenášel pomocí převodovky CVT vlastní konstrukce Dafu, nazvané Variomatic. Ano, v roce 1967.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 7 - zaj box daf 33 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 8 - zaj box daf 33 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 9 - zaj box daf 33 03

Chevrolet Corvair

Pokud se trochu zajímáte o americká auta, možná jste narazili na knížku s názvem Unsafe at any speed, tedy Nebezpečné v jakékoliv rychlosti, z roku 1965. Chevrolet Corvair byl jednou z hlavních „hvězd” této publikace kvůli svým velmi divokým jízdním vlastnostem i na trochu vlhké a hrbolaté vozovce. Jeho šestiválcový boxer o 2,7 litru objemu byl totiž umístěn vzadu, za zadní nápravou, která byla kyvná bez stabilizátoru. Tato kombinace - ale spíš kvůli oné nápravě - znamenala, že pokud jste si nedávali skutečně velký pozor, velmi snadno jste mohli opustit silnici zádí napřed. V druhé generaci, v roce 1965, se objevilo klasické nezávislé zavěšení. Celkem vydržel Corvair na trhu devět let mezi 1960 a 1969.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 10 - zaj box chevy corvair 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 11 - zaj box chevy corvair 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 12 - zaj box chevy corvair 03

Lancia Flavia

Od roku 1961 prodávaná Lancia Flavia byla k mání se čtyřválcovým boxerem, zpočátku o objemu 1,5 litru, pak se objevila i osmnáctistovka a dvoulitr. Motory to nebyly nijak silné dnešním pohledem, ale v 60. a 70. letech dávaly výkonu dost - patnáctistovka měla zpočátku 78 koní, osmnáctistovka se vstřikováním paliva dávala 102 koní, nejsilnější dvoulitr nabízel 126 koní. A existovala i 2,5litrová verze o 140 koních, která se montovala do větší Lancie Gamma.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 13 - zaj box lancia flavia 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 14 - zaj box lancia flavia 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 15 - zaj box lancia flavia 03

Porsche 911

Slavnou devětsetjedenáctku snad nemusíme připomínat, zná ji dnes snad i ten, který dělí auta na červená a bílá a najde se spousta fanoušků, kteří odříkají, jak šly generace po sobě, i když je vzbudíte ve tři ráno. 911 nebyla prvním Porsche s plochým motorem, to byl model 356, ale rozhodně je nejvýznamnějším. První generace, která přišla na svět v roce 1963, se měla jmenovat 901, ale proti tomu protestoval Peugeot, že má na označení s nulou uprostřed licenci. Úplně první generace měla motory o objemech od dvou litrů a na americkém trhu se chvíli prodávalo i Porsche 912, které mělo sice karoserii devětsetjedenáctky, ale v útrobách plochý čtyřválec z modelu 356. Dnes automobilka vyrábí i plochý šestiválec s čtyřlitrovým objemem válců.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 16 - zaj box porsche 911 901 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 17 - zaj box porsche 911 901 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 18 - zaj box porsche 911 901 03

Subaru SVX

Pochopitelně, že nemůže chybět alespoň jeden zástupce značky Subaru, která má také ohromnou základnu fanoušků, protože se boxeru zuby nehty drží už od roku 1966, kdy s tímto motorem přišlo Subaru 1000. Dvoudveřový grand tourer SVX, vyráběný mezi léty 1991 a 1996, ale určitě patří k nejzajímavějším a nejraritnějším kouskům. Je to stroj s designem Giorgetta Giugiara a 3,3litrovým šestiválcovým boxerem, který na všechna kola - samozřejmě - posílá svých 230 koní přes čtyřstupňový automat. Mimochodem, 3,3 litru je jeden z největších objemů, které Subaru kdy vyrábělo.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 19 - zaj box subaru svx 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 20 - zaj box subaru svx 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 21 - zaj box subaru svx 03

Tatra 600

Jednou z prvních aerodynamických Tatrovek je model 600, známý také jako Tatraplan. Podobně jako například Porsche 911, i tento stroj měl svůj boxer, dvoulitrový čtyřválec o 55 koních, umístěný vzadu. Hnal zadní nápravu přes manuální čtyřstupňovou převodovku. Motor byl poměrně hlučný, ale uvnitř v kabině bylo ticho, mj. i proto, že Tatra 600 měla mezi kabinou a motorem ještě jeden zavazadelník. Šestistovka se začala vyrábět už v roce 1948 a výroba byla ukončena v roce 1952, ale nikoliv nezájmem o vůz - nařízením tehdejší komunistické vlády.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 22 - zaj box tatra 600 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 23 - zaj box tatra 600 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 24 - zaj box tatra 600 03

Toyota Sports 800

Boxer v GT86 není pro Toyotu prvním použitím takového motoru, tím byla Toyota Sports 800 - dokonce první sporťák vůbec, který nosil znáčky Toyoty. Prodával se mezi léty 1960 a 1965 a nejen jako kupé, nýbrž i jako targa, jen se tomu tehdy ještě targa neříkalo, neboť 911 targa ještě nebyla na světě. Toyota Sports 800 měla plochý dvouválec, který dával zprvu 28 koní z 0,7litrového motoru, později 45 koní z motoru o 0,8 litru objemu se dvěma karburátory. Síla putovala na zadní kola a i když vůz nebyl silný, nebyl ani těžký - vážil 580 kilogramů.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 25 - zaj box toyota sports 800 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 26 - zaj box toyota sports 800 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 27 - zaj box toyota sports 800 03

Volkswagen Brouk

Konečně, nemůžeme opomenout vůz, kterého se vyrobilo asi 21,5 milionu kusů a je to tak nejvíce a s výrobou v letech 1938 - 2003 i nejdéle vyráběné auto bez změny designu všech dob. Například v Americe bylo tak oblíbené, prodávalo se v takových kvantech, že se říká, že ať se dnes podíváte na jakoukoliv fotku nikoliv prázdné městské ulice z USA 60. či 70. let, aspoň jeden Brouk tam bude. V útrobách měl tento vůz čtyřválcový boxer objemu od 1,1 do 1,6 litru, jehož výkon na kola putoval přes manuální či poloautomatické převodovky.

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 28 - zaj box vw brouk 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 29 - zaj box vw brouk 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 30 - zaj box vw brouk 03

Kompletní fotogalerie

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 31 - zaj box alfa romeo 33 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 32 - zaj box alfa romeo 33 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 33 - zaj box alfa romeo 33 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 34 - zaj box citroen 2cv 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 35 - zaj box citroen 2cv 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 36 - zaj box citroen 2cv 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 37 - zaj box daf 33 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 38 - zaj box daf 33 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 39 - zaj box daf 33 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 40 - zaj box chevy corvair 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 41 - zaj box chevy corvair 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 42 - zaj box chevy corvair 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 43 - zaj box lancia flavia 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 44 - zaj box lancia flavia 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 45 - zaj box lancia flavia 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 46 - zaj box porsche 911 901 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 47 - zaj box porsche 911 901 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 48 - zaj box porsche 911 901 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 49 - zaj box subaru svx 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 50 - zaj box subaru svx 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 51 - zaj box subaru svx 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 52 - zaj box tatra 600 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 53 - zaj box tatra 600 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 54 - zaj box tatra 600 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 55 - zaj box toyota sports 800 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 56 - zaj box toyota sports 800 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 57 - zaj box toyota sports 800 03

10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 58 - zaj box vw brouk 0110 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 59 - zaj box vw brouk 0210 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600 - 60 - zaj box vw brouk 03

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.