Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 nejzajímavějších aut s motorem boxer: od Alfy po Tatru 600
13.3.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek
Auto s boxerem? Porsche či Subaru napadne snad každého, věděli jste ale, že s plochými motory jezdily i Alfy, Tatry či Kachny od Citroënu?
Když se řekne boxer, motor s protiběžnými písty, většina lidí si vybaví buď Porsche nebo Subaru, značky, které tento typ motoru proslavily asi nejvíce. Porsche ho montuje za zadní nápravu už více než padesát let, což není šťastná koncepce, ale přežila i pokus o nahrazení konvenčnějším modelem 928. Subaru, kde jsou boxery montovány dopředu, naopak proslavilo rallye, které jezdilo jak Legacy, tak později i Impreza.
V současnosti jsou to v podstatě jediné dvě značky, které do svých aut boxery stále montují. Porsche tedy používá i řadové a vidlicové motory, Subaru se ale boxeru drží tak pevně, že před několika lety představilo i dieselový plochý čtyřválec. Také nedávno postavilo 15miliontý kousek, konkrétně to byl typ FB25 o objemu 2,5 litru. A ovšemže můžete namítnout, že Toyota GT86 a Scion FRS mají také ploché motory, ale když jim otevřete kapotu, uvidíte na krytu motoru nápis Subaru - protože jsou to se Subaru BRZ trojčata. Mimochodem, jméno „boxer” pro ploché motory údajně pochází právě od Subaru.
Aut s plochými motory je tedy dnes pramálo a většina z nich nosí na kapotě loga dvou výrobců. Ani v minulosti jich zas tolik nebylo, ale bylo jich rozhodně více, než si většina lidí myslí. Pojďme se tedy podívat na deset nejzajímavějších, která možná ani neznáte.
Alfa Romeo 33
Italská Alfa Romeo vyráběla model 33 poměrně dlouho, mezi léty 1983 a 1994. Tyto stroje byly poháněny plochými čtyřválci o objemech od 1,2 do 1,7 litru a ony sedmnáctistovky, které ale přišly na svět až v roce 1987, na kola posílaly až 137 koní. „Třiatřicítka” nebyla jedinou Alfou, která mohla být hnána boxerem, také Alfasud, její předchůdce, měl ploché motory, a dokonce i model 145 v prvních verzích dostal boxery. Alfa 33 byla k mání i s pohonem všech kol a byla proslavená svou silou, obratností a jízdními vlastnostmi - koneckonců, pořád to byla Alfa Romeo - ale bohužel také nepříliš uspokojivou spolehlivostí elektrické soustavy.
Citroën 2CV
Asi nejslavnější francouzské auto všech dob, Citroën 2CV, řečená Kachna, bylo také hnáno plochým motorem. Měl nicméně jen dva válce a ze začátku výroby, v roce 1948, dával z objemu 375 ccm pouhých devět koní. Postupem času se zvyšoval objem i výkon, v 80. letech bylo pod kapotou 652 kubických centimetrů a 35 koní. Zajímavostí také budiž, že tento stroj byl údajně schopen převézt vejce přes zorané pole, aniž by je rozbil. O schopnostech svědčí to, že ve výrobě vydržel až do roku 1990, a to ne někde v Íránu, ale v Evropě - ještě v roce 1990 se Kachny vyráběly v Portugalsku.
Daf 33
Vypadá to jako Trabant a dokonce to má dvouválec, ale není to Trabant. Co je to? Daf 33, produkt nizozemské značky, která je dnes známa především schopnými náklaďáky. Mezi léty 1967 a 1974 však stavěla i tento malý osobní vůz, který ze svého zpočátku 0,6litrového, později 0,75litrového boxeru doloval 22, resp. 30 koní. Na kola je přenášel pomocí převodovky CVT vlastní konstrukce Dafu, nazvané Variomatic. Ano, v roce 1967.
Chevrolet Corvair
Pokud se trochu zajímáte o americká auta, možná jste narazili na knížku s názvem Unsafe at any speed, tedy Nebezpečné v jakékoliv rychlosti, z roku 1965. Chevrolet Corvair byl jednou z hlavních „hvězd” této publikace kvůli svým velmi divokým jízdním vlastnostem i na trochu vlhké a hrbolaté vozovce. Jeho šestiválcový boxer o 2,7 litru objemu byl totiž umístěn vzadu, za zadní nápravou, která byla kyvná bez stabilizátoru. Tato kombinace - ale spíš kvůli oné nápravě - znamenala, že pokud jste si nedávali skutečně velký pozor, velmi snadno jste mohli opustit silnici zádí napřed. V druhé generaci, v roce 1965, se objevilo klasické nezávislé zavěšení. Celkem vydržel Corvair na trhu devět let mezi 1960 a 1969.
Lancia Flavia
Od roku 1961 prodávaná Lancia Flavia byla k mání se čtyřválcovým boxerem, zpočátku o objemu 1,5 litru, pak se objevila i osmnáctistovka a dvoulitr. Motory to nebyly nijak silné dnešním pohledem, ale v 60. a 70. letech dávaly výkonu dost - patnáctistovka měla zpočátku 78 koní, osmnáctistovka se vstřikováním paliva dávala 102 koní, nejsilnější dvoulitr nabízel 126 koní. A existovala i 2,5litrová verze o 140 koních, která se montovala do větší Lancie Gamma.
Porsche 911
Slavnou devětsetjedenáctku snad nemusíme připomínat, zná ji dnes snad i ten, který dělí auta na červená a bílá a najde se spousta fanoušků, kteří odříkají, jak šly generace po sobě, i když je vzbudíte ve tři ráno. 911 nebyla prvním Porsche s plochým motorem, to byl model 356, ale rozhodně je nejvýznamnějším. První generace, která přišla na svět v roce 1963, se měla jmenovat 901, ale proti tomu protestoval Peugeot, že má na označení s nulou uprostřed licenci. Úplně první generace měla motory o objemech od dvou litrů a na americkém trhu se chvíli prodávalo i Porsche 912, které mělo sice karoserii devětsetjedenáctky, ale v útrobách plochý čtyřválec z modelu 356. Dnes automobilka vyrábí i plochý šestiválec s čtyřlitrovým objemem válců.
Subaru SVX
Pochopitelně, že nemůže chybět alespoň jeden zástupce značky Subaru, která má také ohromnou základnu fanoušků, protože se boxeru zuby nehty drží už od roku 1966, kdy s tímto motorem přišlo Subaru 1000. Dvoudveřový grand tourer SVX, vyráběný mezi léty 1991 a 1996, ale určitě patří k nejzajímavějším a nejraritnějším kouskům. Je to stroj s designem Giorgetta Giugiara a 3,3litrovým šestiválcovým boxerem, který na všechna kola - samozřejmě - posílá svých 230 koní přes čtyřstupňový automat. Mimochodem, 3,3 litru je jeden z největších objemů, které Subaru kdy vyrábělo.
Tatra 600
Jednou z prvních aerodynamických Tatrovek je model 600, známý také jako Tatraplan. Podobně jako například Porsche 911, i tento stroj měl svůj boxer, dvoulitrový čtyřválec o 55 koních, umístěný vzadu. Hnal zadní nápravu přes manuální čtyřstupňovou převodovku. Motor byl poměrně hlučný, ale uvnitř v kabině bylo ticho, mj. i proto, že Tatra 600 měla mezi kabinou a motorem ještě jeden zavazadelník. Šestistovka se začala vyrábět už v roce 1948 a výroba byla ukončena v roce 1952, ale nikoliv nezájmem o vůz - nařízením tehdejší komunistické vlády.
Toyota Sports 800
Boxer v GT86 není pro Toyotu prvním použitím takového motoru, tím byla Toyota Sports 800 - dokonce první sporťák vůbec, který nosil znáčky Toyoty. Prodával se mezi léty 1960 a 1965 a nejen jako kupé, nýbrž i jako targa, jen se tomu tehdy ještě targa neříkalo, neboť 911 targa ještě nebyla na světě. Toyota Sports 800 měla plochý dvouválec, který dával zprvu 28 koní z 0,7litrového motoru, později 45 koní z motoru o 0,8 litru objemu se dvěma karburátory. Síla putovala na zadní kola a i když vůz nebyl silný, nebyl ani těžký - vážil 580 kilogramů.
Volkswagen Brouk
Konečně, nemůžeme opomenout vůz, kterého se vyrobilo asi 21,5 milionu kusů a je to tak nejvíce a s výrobou v letech 1938 - 2003 i nejdéle vyráběné auto bez změny designu všech dob. Například v Americe bylo tak oblíbené, prodávalo se v takových kvantech, že se říká, že ať se dnes podíváte na jakoukoliv fotku nikoliv prázdné městské ulice z USA 60. či 70. let, aspoň jeden Brouk tam bude. V útrobách měl tento vůz čtyřválcový boxer objemu od 1,1 do 1,6 litru, jehož výkon na kola putoval přes manuální či poloautomatické převodovky.
Kompletní fotogalerie
Diskuze 1 příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
před hodinou - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
před 2 hodinami - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
před 4 hodinami - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
před 5 hodinami - Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva