Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 nejrychlejších SUV světa: Němci válcují všechny a ve všem
20.2.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Chcete-li SUV schopné dynamiky, na kterou se nezmůžou ani mnohé sporťáky, musíte pro něj do Němec. Čekali jste snad něco jiného?
Poslední léta se nesou ve znamení boomu všemožných SUV, SAC, crossoverů... Nazvěte je jak chce, klidně i ne-SUV, jako třeba Rolls-Royce. Společným rysem všech takovýchto aut je mohutná a odolněji působící karoserie a vyšší světlá výška. Pohon všech kol už samozřejmý není, ostatně schopnými offroady tato auta obvykle nejsou. I když výjimky potvrzující toto pravidlo nepochybně najdeme.
Naopak jde dost často o auta až překvapivě schopná na silnicích. Nemějte strach, nescházíme s rozumu a nezačínáme věřit marketingovým prohlášením o tom, že Sport Utility Vehicles, sportovně-užitková vozidla, jsou více sportovní než užitková. Pořád to jsou ohromná auta s neoptimální hmotností, těžištěm i aerodynamikou popírající už základními charakteristikami to, čím by skutečný sporťák měl být. Jenže i když tyto stroje často váží i hodně přes dvě tuny a vypadají jak panelák na kolech, rychlost nutně nepostrádají.
Vděčí za to nejen vypiplaným jízdním vlastnostem, které někdy zdánlivě popírají fyzikální zákony, ale také ohromné síle, kterou mají jejich špičkové verze pod kapotou. Takovým autům pak nečiní problém se se zrychlením na stokilometrovou rychlost dostat pod pět sekundy. A jejich maximálky také nezřídka jsou vysoko nad 250 km/h, takže na čtvrtmíli by byla schopna leckterému hot hatchi či slabšímu sporťáku ujet. Troufáme si říci, že Mazda MX-5 by neměla v této disciplíně proti žádnému stroji, který tu dnes máme, šanci, přestože si s ní užijete mnohem více řidičské zábavy a sporťákem bychom ji nazvali bez váhání.
Rychlé SUV dnes zkrátka není protimluv, jenže jaká jsou ta nejrychlejší? Přesně to jsme se pokusili zjistit a máme pro vás přehled nejrychlejších sériově vyráběných SUV dneška, který se může hodit, pokud se díváte po novém autě a chcete vozit lidi, věci či vlastní ego ohromnými rychlostmi. Stroje na nich jsou seřazeny podle zrychlení a podle maximální rychlosti, to aby nevznikly hádky o tom, co je to vlastně „rychlost”. Asi vás nepřekvapí, když předem prozradíme, že většina z členů obou žebříčků pochází z Německa.
Jako podstatnější jsme zvolili žebříček podle času potřebného ke zrychlení na stovku. V obou seznamech se až na jednu výjimku objevují stejná auta, jen mohou být na odlišném místě. Pro naši volbu ale hovoří fakt, že spousta strojů na žebříčku má maximálku elektronicky omezenou, takže vypovídací hodnota tohoto řazení je přeci jen menší.
Souboj omezovačů zkrátka zajímavý není. 250 kilometrů v hodině je ale strop jen u SQ5 a RS Q3 od Audi, u nich není možno omezovač zvýšit či odstranit oficiální cestou. Proto se také do první desítky tato auta neprobojovala, na to byla potřeba maximálka nejméně 257 km/h. Značky BMW a Mercedes nicméně úpravu maximálky nabízejí. Možná si vzpomenete i na rychlejší stroje jako Eterniti Artemis a Infiniti FX50S Sebastian Vettel. I zde je ale důvod, proč tu nejsou - ani jedno se už nevyrábí.
Nechoďme už ale kolem horké kaše. Má-li vaše příští auto být nejrychlejší produkční SUV na světě, právě tady se můžete inspirovat, který autosalon navštívit.
10. Mercedes-Benz GL 63 AMG - 4,9 s
Desáté místo patří obřímu Mercedesu, který pod svou kapotou má 557 koní a 760 Nm, pocházejících z 5,5litrového přeplňovaného osmiválce. Na všechna kola proudí tato síla přes automatický sedmikvalt. Když všech sedm sedadel tohoto stroje obsadíte lidmi, hmotnosti 2 580 kg ještě naroste a zrychlení nejspíš trochu utrpí, ale i tak budou někteří z nich možná potřebovat pytlík ke zvracení. Pořídíte-li si Driver's Pack, místo 250 km/h zvládne 270, což jej zároveň řadí na 4. - 6. místo dle maximálky.
6. - 9. Audi RS Q3 - 4,8 s
Tento stroj je v současné inkarnaci v nabídce čtyř kruhů teprve chvíli, hned jej ale můžeme zařadit na sdílené 6. - 9. místo, protože jeho 2,5litrový řadový pětiválec o 340 koních a 450 Nm jej rozjede na stovku za 4,8 sekundy. Není to velké auto, jde o (zatím) nejmenší SUV v nabídce Audi, je to ale jediný stroj čtyř kruhů, který v těchto desítkách najdete. Maximálka 250 km/h na druhý seznam nestačí a SQ5 je pomalejší.
6. - 9. Jeep Grand Cherokee SRT - 4,8 s
Amerika vyslala stroj, pod jehož kapotou pracuje 6,4litrový atmosférický osmiválec Hemi. Je to tak jediný vůz z celého přehledu, který pod kapotou nemá žádné přeplňování. Jeho 477 koní a 630 Nm však s hmotností 2 336 kg stačí na zrychlení na stovku za 4,8 s a maximálkou 257 km/h - tento stroj netrpí omezovačem rychlosti - se dostal na desáté místo v druhém seznamu. A také to je stroj, který v testu německého AutoBildu dosáhl nejvyšší spotřeby paliva.
6. - 9. Mercedes-Benz GLA 45 AMG - 4,8 s
Nejmenší motor v celém tomto článku je zároveň také „nejnafouknutější” - z dvoulitru doluje 360 koní a 450 Nm, čímž si vysloužil i prvenství v desítce litrově nejvýkonnějších benzinů dneška. Podobně jako Audi RS Q3 není Mercedes GLA 45 AMG velký vůz, váží 1 585 kg, takže v něm sice odvezete méně harampádí, ale pomalí při tom nebudete - 4,8 vteřiny na stovku a s 270 km/h sdílené 4. - 6. místo dle nejvyšší rychlosti jsou čísla více než uspokojivá.
6. - 9. Mercedes-Benz ML 63 AMG - 4,8 s
Nejdivočejší Mercedes ML v nabídce má stejný 5,5litrový osmiválec jako GL 63 AMG, dokonce naladěný na „pouhých” 525 koní a 700 Nm, jenže je menší a s 2 345 kg o 235 kilo lehčí, takže je na stovce o desetinu sekundy dříve. Zbylí dva pasažéři sice pojedou vlakem, ale ani ten nebude rychlejší, pokud nesoutěžíte s TGV; maximálka s Driver's Packem je tu stejných 270 km/h, což znamená sdílené 4. - 6. místo dle maximální rychlosti.
5. Range Rover Sport SVR - 4,7 s
Range Rover Sport si pochopitelně můžete pořídit s dieselovou V6 a většina lidí to asi i udělá, pokud nicméně chcete na semaforech porážet divoké Mercedesy, bude to chtít nejostřejší verzi SVR s kompresorovým pětilitrem pod kapotou. Ten na kola posílá 550 koní a 680 Nm, což znamená 4,7 s a 5. místo podle zrychlení. Maximálka je 266 km/h, což tento stroj řadí na sdílené 7. - 8. místo v druhém žebříčku. Také tvoří Range spolu s Jeepem jedinná auta na těchto seznamech, která nepocházejí z Německa a hlásí ještě jeden úspěch - oficiálně je dnes stále rekordmanem Nordschleife mezi SUV. Nejen v přímce jde tedy o velmi rychlé auto.
4. Porsche Macan Turbo - 4,6 s
Nejpomaleji zrychlující Porsche v žebříčku se může těšit z 3,6litrového šestiválce, který posílá na kola 400 koní a 550 Nm přes sedmistupňovovu dvouspojku. Patří k menšině, která pohotovostní hmotností nepřesahuje dvě tuny, i když jen těsně - má 1 925 kilogramů. Zvládne ale stovku za 4,6 sekundy , což znamená bramborovou medaili, a maximálku 266 km/h, takže s Rangem SVR sdílí 7. - 8. místo v druhém seznamu.
3. Porsche Cayenne Turbo - 4,4 s
Slabší z přeplňovaných osmiválcových verzí Cayenne - vážně, verze GTS dostala 3,6litrový šestiválec, i proto je jen na žebříčku dle maximálky - zvládne stovku za 4,4 vteřiny, a to i přes hmotnost 2 185 kilogramů. Pomáhá k tomu 520 koní a 720 Nm přeplňované 4,8litrové V8. Získává tedy bronzovou příčku, a to jak na tomto, tak i na druhém žebříčku níže - maximálka tohoto stroje činí 279 km/h, protože Porsche omezovače rychlosti tak nějak neřeší.
2. BMW X5 M/X6 M - 4,2 s
Ano, není to jedno auto, jenže technikou a ve výsledku i technickými údaji jsou si tak blízko, že jsme BMW X5 M a X6 M sloučili, protože to de facto je jedno a to samé auto, které jen jinak vypadá. Můžete namítnout, že rozdíly jsou i ve hmotnosti, X6 M váží 2 340 kg a je o 10 kg lehčí než X5 M, ale abyste prohru X5 M na čtvrtmíli mohli svádět na něco takového, museli byste obě auta i s řidiči před pokusem zvážit. Zbytek je u obou aut totožný - 4,4litrový přeplňovaný osmiválec, který posílá na kola 575 koní a 750 Nm přes automatický osmikvalt, dostane tato auta na stovku za 4,2 vteřiny a až k maximálce 280 km/h, pokud zaškrtnete v seznamu příplatků to správné políčko. Druhé místo jim tak patří nejen tady, ale i na žebříčku podle maximálky.
1. Porsche Cayenne Turbo S - 4,1 s
Po pohledu na třetí místo mohl vítěz už leckomu být jasný - je to nejsilnější Porsche Cayenne, jaké si můžete pořídit. A také to je s cenou 4,7 milionu korun nejdražší auto na seznamu - ale jen proto, že sedmimilionový Mercedes G 65 AMG se tu nedostal. 570 koní a 800 Nm má práci se 2 235 kg váhy, ale i tak to znamená zrychlení na stovku za 4,1 vteřiny a maximálku 284 km/h, takže je tento stroj zlatý i v žebříčku podle maximálky. A ještě v něčem je prý nejlepší - podle automobilky zničil rekord RR Sportu mezi SUV Ringu. Na důkaz od Porsche ale pořád čekáme.
Deset nejrychlejších SUV dle nejvyšší rychlosti
1. Porsche Cayenne Turbo S - 284 km/h - 4,1 s - 4,8 V8 - 570 k - 800 Nm - 2 235 kg
2. BMW X5 M/X6 M - 280 km/h - 4,2 s - 4,4 V8 - 575 k - 750 Nm - 2 350/2 340 kg
3. Porsche Cayenne Turbo - 279 km/h - 4,4 s - 4,8 V8 - 520 k - 750 Nm - 2 185 kg
4. - 6. Mercedes-Benz ML 63 AMG - 270 km/h - 4,8 s - 5,5 V8 - 525 k - 700 Nm - 2 345 kg
4. - 6. Mercedes-Benz GL 63 AMG - 270 km/h - 4,9 s - 5,5 V8 - 557 k - 760 Nm - 2 580 kg
4. - 6. Mercedes-Benz GLA 45 AMG - 270 km/h - 4,8 s - 2,0 R4 - 360 k - 450 Nm - 1 585 kg
7. - 8. Range Rover Sport SVR - 266 km/h - 4,7 s - 5,0 V8 - 550 k - 680 Nm
7. - 8. Porsche Macan Turbo - 266 km/h - 4,6 s - 3,6 V6 - 400 k - 550 Nm - 1 925 kg
9. Porsche Cayenne GTS - 262 km/h - 5,1 s - 3,6 V6 - 440 k - 600 Nm - 2 110 kg
10. Jeep Grand Cherokee SRT - 257 km/h - 4,8 s - 6,4 V8 - 477 k - 630 Nm - 2 336 kg
Kompletní fotogalerie
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
včera - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
26.12.2024 - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- Dodge překvapil. Nový Charger nabídne i v Evropě, dokonce v provedení, které původně ani nemělo existovat
před 4 hodinami - K mání je úplně poslední vyrobená Škoda s motorem vzadu, vzácný Rapid 135 RiC. Na svou výjimečnost stojí pakatel
před 6 hodinami - Šéf německého Jaguaru řekl, jak drahá budou auta značky po chystané revoluci, vše najednou působí ještě fantaskněji
před 7 hodinami - Muž po 40 letech tvrdé práce prodal svou firmu. Hned druhý den si koupil Ferrari, o kterém vždy snil
před 9 hodinami - Lada po 30 letech skutečně představí úplně nové SUV, nástupce legendární Nivy zamíří na vrchol nabídky
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.28. 18:08 - jerry
- Policejní kontroly a měření 12.28. 15:43 - řidičBOB
- Cena výměny EGR ventilu 12.27. 15:39 - Pietro78
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.27. 15:03 - řidičBOB
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus