Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 fascinujících faktů o Bugatti Chiron: tyto detaily berou dech
2.3.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Bugatti je ohromující stroj a jeho dílčí aspekty jsou tak extrémní, jako auto samo. Vybrali jsme pro vás 10 faktů, které dosvědčují jeho mimořádnost.
Bugatti Veyron se před mnoha léty postaralo o ohromné pozdvižení když přišlo ne s tisícem, ale s tisícem a jedním koněm a s maximální rychlostí 406 km/h. Do té doby nic nezvládlo více než 400 km/h. Též akcelerace vozu byla zcela mimořádná a Veyron navíc dokázal svou výjimečnou dynamiku servírovat v relativně komfortním a velmi luxusním balení. Dnes tu je jeho nástupce, model Chiron, pojmenovaný podle závodního jezdce Louise Chirona.
Bugatti chtělo, aby jeho bylo znovu zcela výjimečné, a tak jsou i jeho parametry ohromující. Ani je nemusíte „zažít”, stačí je napsat na papír nebo na webovou stránku v rámci detailního představení. Jistě, není to taková bomba jako Veyron, jeho jedinečnost je zřejmě neopakovatelná. Chiron zkrátka už kvůli svému předchůdci nemůže být první v mnoha věcech, maximálkou přes 400 km/h (čtyřstovka navíc funguje i v mílích, je to zhruba 250 mph) počínaje a schopností spojovat svou dynamiku s až opulentním luxusem konče.
To ale neznamená, že není mimořádný. Chiron má spoustu detailů, které jsou v automobilovém světě všechno, jen ne běžné. A už proto stojí za zmínku. Předevčírem jsme se pokusili věnovat představení vozu s maximální pečlivostí, některé detaily a budoucí záměry nám muselo Bugatti teprve představit v Ženevě a další jsme si museli dát do toho správného kontextu, abychom pochopili jejich úchvatnost.
Je toho hodně - Chiron je ohromující vůz jako celek, a tak jsou i mnohé jeho detaily ohromující. Pokusili jsme se ale vybrat jen deset těch nejzajímavějších. Tady jsou.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.
1. Během testování motoru by objel čtvrt zeměkoule
Motor každého auta je před nasazením testován a jeho zkouškám je věnováno tím více pozornosti, čím výkonnější stroj to je. Chiron v tomto směru není výjimkou, jeho zkoušky mají ale několik fascinující aspektů.
Při zkouškách motoru je šestnáctiválec připevněn ke zcela nově vyvinutému stolci, neboť cokoliv už existujícího nebylo schopno 1 500 koní a 1 600 Nm ustát. Motor běží na plný plyn a jede na maximum otáček 25 hodin v kuse. To se jistě přihodí i jinému motoru, žádný jiný ale nemůže říci, že kdyby tento čas strávil v autě, mohl by za tu dobu objet čtvrt zeměkoule. 25 hodin maximální rychlostí Chironu znamená ujet přes 10 tisíc kilometrů. To je dále než z Prahy do Tokia. A nebo z Prahy do Dubaje, zpátky a ještě to není všechno. Za 25 hodin v autě...
Dynamika Chironu je ohromující a technika je na ni pečlivě připravována. Kdyby motor strávil test v autě, „probudí” se druhý dern skoro na opačném konci světa
2. Největší spojky ve světě osobních aut
Přenést 1 600 Nm točivého momentu, navíc ještě pomalu pořád, jak za chvíli uvidíte, není žádný med. Není tedy s podivem, že sedmistupňovou dvouspojku pro Chiron si u Bugatti/Volkswagenu vyvinuli sami a že použité spojky jsou světově největší v sériovém osobním autě.
Pohonné ústrojí Chironu vypadá kompaktně a vzhledem ke svému potenciálu kompaktní je. Přesto musí právě kvůli němu skrývat mnohdy monstrózní techniku
3. „Vysává” až 60 000 litrů vzduchu za minutu
Takovéhle kvantum, 60 metrů krychlových, „přepumpuje” motor při maximálním výkonu, tedy v 6 700 otáčkách. Za jednu minutu. Obyčejný zahradní bazén má objem okolo 6 metrů krychlových vody a veškerý vzduch z něj by Chiron svým motorem vysál za 10 sekund. Zkuste si ten kalup představit, až ho v létě budete napouštět.
Požadavky motoru 8,0 W16 quad-turbo na dodaný vzduch jsou ve vysokých otáčkách ohromné
4. Průběh výkonu, který jste ještě neviděli
Maximum výkonu motoru Chironu známe, ale to je jen půlkou příběhu. Víme také, jak zhruba vypadá graf průběhu, i když ukázat vám ho zatím nemůžeme. Newtonmetry raketově rostou do 2 000 otáček a pak až do 6 700 ot/min zůstávají na maximální hodnotě 1 600. Plných 1 600 Nm v 2 000 ot./min. Kilowatty pak rostou přímo od volnoběhu do 6 700 otáček, kde se skví maximum 1 500 koní. Dynamika auta s takovým motorem nemůže být jiná než extrémní, i když Chiron není zrovna střízlík.
Motor se už kousek za vonoběhem dostane na maximum svého točivého momentu a generovaný výkon tomu odpovídá
5. Má šest koncovek výfuku, i když vidíme jen čtyři
Vypadá to, jako by Chiron měl čtyři koncovky výfuku vzadu uprostřed - s falešným stříbrným rámečkem, nutno dodat. Zní to logicky, je to šestnáctiválec a dostat jeho 16 svodů postupně do čtyř koncovek dává smysl. Jenže je to jinak - koncovek je celkem šest - zmíněné čtyři a pak ještě dvě, jedna vlevo a druhá vpravo, které ústí pod auto. To je technologie z Formule 1, která pomáhá přítlaku na zádi auta (vzpomínáte na „foukané difuzory”?)
Chiron si částí výfukových plynů pomáhá k vyššímu přítlaku
6. Motor protočí 800 litrů chladicí kapaliny za minutu
V systému je chladicí kapaliny 37 litrů a čerpadlo všech těchto 37 litrů zvládne přečerpat za 3 vteřiny. Za minutu tedy motorem proteče nějakých 800 litrů kapaliny, opět při 6 700 otáčkách. Kdyby měl Chiron ten váš zahradní bazén napouštět svými vodními čerpadly, ani tehdy by mu to netrvalo moc dlouho...
Mimořádný motor musí mít i mimořádné chladící schopnosti
7. Bude to nové nejrychlejší auto světa, i pro majitele
Chiron mohl leckoho při prvním představení zklamat - jako maximální rychlost je udávána hodnota 420 km/h, a to je méně než u nejrychlejších Veyronů. Jenže to není skutečná maximálka Chironu, je to jen umělé omezení pro zákazníky. Skutečnou maximální rychlost zatím nikdo nezná, protože ji nikdo nezkusil. Počítačové simulace hovoří podle Bugatti o hodnotě minimálně 443 km/h a technici hovoří o možnosti podívat se až za 460 km/h. Obě dvě čísla by Chiron pasovaly do role nejrychlejšího auta světa a Bugatti samozřejmě uskuteční pokus o nový rekord, který nepochybně stanoví.
Na tohle číslo se pak budou moci podívat i majitelé se svými vlastními vozy, ovšem pouze po důkladné přípravě u Bugatti, která bude zahrnovat kromě dočasného odstranění omezovače, několik senzorů navíc a obzvlášť přesně vyvážená kola s pneumatikami. Určitě ne zadarmo, ale sjet si s vlastním autem jeho fyzickou maximální rychlostí, extra když to je nejrychlejší auto světa, bude pro spoustu majitelů jistě lákavé.
Ten tachometr do 500 km/h tu vážně není pro legraci...
8. Logo v přední masce stojí 15 tisíc korun
Logo Bugatti v přední masce není jen kousek z nerezu s nálepkou. Je ručně vyráběné ze stříbra, a proto prý Bugatti stojí výroba 550 Eur za kus, téměř 15 tisíc korun. Je to dost, ale je to pouze 0,02 % z předpokládané ceny Chironu, která má být 2,4 milionu Eur, tedy 64,9 milionů korun...
Zloději znaků aut budou mít u Chironu i jinou motivaci než pouhou nezvladatelnou obsesi takové věci krást
9. Průměrný zájemce o Chiron má 42 jiných aut
Podle šéfa Bugatti má průměrný majitel Chironu v garáží 42 dalších aut, vlastní nejméně jedno letadlo, jednu jachtu, tři vrtulníky, čtyři domy, pár koňů a s 50procentní pravděpodobností má sbírku cenných obrazů. V případě aut to sice je polovina toho, o čem Bugatti hovořilo před rokem a půl, ale nepočítejte s tím, že by zájemci o Chiron byli podstatně chudší než zájemci o Veyron. Tento až absurdní výčet spíše naznačuje, do jak jedinečného světa Chiron spadá, je to obvykle auto nejbohatších z bohatých.
Nepočítejte s tím, že by si Chiron někdo kupoval jako „jediné auto do rodiny”
10. Interiér má nejdelší světelný proužek na světě
Oblouk ve tvaru C v interiéru může být nepraktický pro výhled, anebo taky velmi užitečný, pokud povezete někoho příliš upovídaného. Jeho design nechme stranou, podstatné na něm je, že v něm je nejdelší světelný proužek na světě. A že je vsazen do lišty, vyfrézované z jednoho jediného kusu hliníku. I na takových „nesmyslech” si autoři Chironu dali záležet...
Chrion nutně nemusíte prezentovat jako výjimečné auto jen kvůli jeho technice a dynamice
Kompletní galerie fotografií Bugatti Chiron
Chiron se při premiéře ukázal sám naživo a předvedl také svůj motor. Další zajímavé snímky pochází z prezentace a doplněných oficiálních galerií
Záběry z bombastické premiéry mimo koncernový večer VW ukazují neviděné detaily
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Nejnovější články
- Na dvě části zaměstnanců VW dopadnou úspory obzvlášť tvrdě, platy jim budou klesat rok co rok 6 let, 4 tisíce míst bude zrušeno
před hodinou - Výsledek srovnání ostrých kombíků Audi a BMW na sněhu nutně překvapí, ještě před 5 léty by bylo všechno jinak
včera - Spolu s automobilkami padají ke dnu i jejich dealeři. Nevydělávají téměř nic, zisky jim klesly o 34 procent skoro na nulu
včera (1) - Kdysi populární francouzský luxusní koráb téměř do jednoho zabila rez a nespolehlivost, pár zachovalých kusů dnes koupíte lacino
včera - U soudu se provalilo, že krachující největší evropský výrobce motorek má na skladech 265 tisíc neprodaných strojů, to nemůže přežít
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva