Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 citátů Enza Ferrariho, co vstoupily do historie: slavné, ale ne vždy pravdivé
4.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilka Ferrari je legendou, která ve světě nemá obdoby. Její renomé je dílem zakladatele, sebevědomého génia. Ani on ale neměl vždy pravdu.
Na světě snad neexistuje automobilka, která by byla známější než Ferrari. Zná ji úplně každý - i ten, koho auta jinak nezajímají. Když se řekne Ferrari, každý ví, že je řeč o jedněch z nejlepších sportovních aut světa, ne-li těch úplně nejlepších. A také o značce obestřené neskutečným množstvím úspěchů v těch nejvyšších ligách motoristického sportu.
Pár příkladů za všechny - který tým získal nejvíc titulů mistrů světa Formule 1 mezi jezdci? Ferrari. Kdo mezi konstruktéry? Ferrari. Kdo mistrům nejčastěji dodával motor? Ferrari. Kdo získal nejvíce titulů v jednom týmu? Michael Schumacher, samozřejmě u Ferrari. Naprostá většina rekordů F1 je spojená s Ferrari a mezi konstruktéry je nadvláda této značky taková, že druhý Williams nedosahuje ani na polovinu jeho titulů.
Tohle všechno se nevzalo z ničeho a není to dílem týmu marketingových expertů. Automobilku prakticky z ničeho postavil a po dekády vedl její excentrický zakladatel, Enzo Ferrari. Byl to nepochybně génius, fanatik a vizionář v jedné, který si byl dobře vědom své výjimečnosti a nebál se pronášet silné výroky, z nichž mnohé vstoupily do historie.
Ferrari je i autorem vět, které daly vzniknout jiným automobilkám. Možná si pamatujete příběh, podle nějž měl Ferrucia Lamborghiniho svou arogancí naštvat tak, že si Lamborghini auto podle svých představ postavil raději sám. Není to ale to jediné, co Enzo pronesl. Vybrali jsme deset jeho zajímavých citátů, které jsou zajímavé tu svou pravdivostí, tu naopak tím, že jim historie zapravdu nedala. Vzpomenete si na další?
„Zákazník nemá vždycky pravdu.”
Říkává se opak, Ferrari ale nevěřil v to, že představy zákazníků dokáží dát za vznik tomu správnému stroji. Vyvíjel auta podle sebe, podle svých představ, musel s nimi být sám spokojen - ostatní si je pak koupit mohli, ale nemuseli. A ze stejného důvodu nehodlal splnit klientovi každé přání, pokud jej považoval za hloupé. A i to dávalo Ferrari jejich jedinečný charakter.
Tento přístup na současném trhu - nejen automobilovém - trochu postrádáme. Produkty jsou předem šity na míru veškeré myslitelné poptávce, aby autoři ve výsledku zjistili, že stvořili auto pro všechny a vlastně pro nikoho, o charakteru nemůže být řeč.
„Neprodávám auta, prodávám motory. Ten zbytek přidávám zdarma, protože motory musí něco pohánět.”
Je to třeba brát s nadsázkou, Ferrari tím ale zdůrazňoval, jak výjimečnou součástí jeho aut motory jsou. A vskutku, dodnes jsou motory na vozech Ferrari to nejlepší, něco, čemu se konkurence pouze snaží vyrovnat. Nic to ale nemění na faktu, že bez špičkového podvozku, atraktivního designu nebo použitelného interiéru vám dokonalý motor není k ničemu.
„Aerodynamika je pro lidi, kteří neumějí stavět motory.”
Slavný výrok Enza Ferrariho na adresu vývoje ve Formuli 1. Nakonec ale i on pochopil, že bez propracovaných aerodynamických vlastností nemůže monopost se sebelepším motorem pomýšlet na vítězství.
„Druhé místo znamená být první mezi poraženými.”
Umístění na jakémkoliv z prvních tří míst v jakékoliv soutěži bývá pro většinu lidí snovým úspěchem, ne však pro Ferrariho. Výjimeční druhá místa neakceptují a on patřil mezi ně. Buď vyhrajete, nebo prohrajete, žádné jiné rozlišení nepřipadá v úvahu.
„Ferrari je sen. Spousta lidí sní o tom, vlastnit Ferrari, a pro spoustu lidí to také snem zůstane, až na pár šťastlivců.”
Nepochybně, koupit si nové Ferrari je velmi náročné. A leckdy ani nikoliv proto, že by člověk měl málo peněz. Tuto auru vytvořil kolem Ferrari sám Enzo, on vždy tvrdil, že vyrobit je třeba vždy o jedno auto méně, než kolik je možné na trhu prodat. Umělý převis poptávky nad nabídkou udržuje automobilka dodnes.
„Nikdy jsem nebyl na dovolené. Nejlepší dovolená pro mě je, když jsem sám v dílně, když jsou skoro všichni ostatní na své dovolené.”
Pochopitelně, když je pro vás práce vášní tak moc, jako byla auta pro Ferrariho, jakékoliv delší odloučení od ní je spíše stresem než odpočinkem. A protože je práce s ostatními, nutně ne až tak talentovanými lidmi znovu spíše zdrojem stresu, nejlepším odpočinkem je možnost pracovat samostatně.
„Já stavím sportovní auta, Vy stavíte traktory. Zůstaňme u toho.”
Tahle slova údajně stála za tím, že se Ferrucio Lamborghini pustil do sportovních aut; tenhle příběh je vyprávěn už léta a pokaždé trochu jinak, ale takhle to klidně být mohlo. Lamborghini to nicméně bral jako urážku a díky tomu je dnes Lamborghini výrobcem jedněch z nejlepších sportovních aut na světě. Aury Ferrari ale nikdy nedosáhlo...
„Jeep je jediné americké sportovní auto.”
Enzo odkazoval na lehkou konstrukci původního Jeepu Willys, všechny ostatní americké sporťáky mu přišly neohrabané. Přesný původ a kontext těchto slov je nicméně trochu nejasný.
„Nemůžete zapřáhnout koně za vůz.”
Tímhle výrokem Ferrari reagoval na stěhování motoru zepředu doprostřed ve Formuli 1. Historie nicméně ukázala, že to je lepší nápad, než nechat motor vpředu. A sám se rychle přizpůsobil.
„Závodění je mánie, které musíte obětovat všechno. Bez okolků, bez rozmýšlení.”
Když chcete něco dělat naplno, musíte tomu obětovat všechno, i na úkor ostatních oblastí svého života - něco takového Enzo dělal prakticky celý život. Vždy říkal, že silniční auta staví jen proto, aby si vydělal na závodění...
Enzo Ferrari
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Velké SUV Renaultu jako nové propadlo. Jako ojeté je na tom snad ještě hůř, stojí ale pakatel
2.10.2024 - Škoda pod tlakem odpískala své absurdní plány. Elektrická Octavia se odkládá, smrt spalovacích modelů též, šéfové přiznali barvu
3.10.2024 - Šéf sportovní divize Mercedesu je totálně mimo. I po fiasku hybridního C63 věří, že si lidé místo pro V8 přijdou pro elektromotor
3.10.2024 - VW Golf během tří generací zdražil téměř na dvojnásobek. Němci vyjmenovali důvody, které k tomu vedly
3.10.2024 - Nový rekord silniční F1 Mercedesu z Nordschleife ukazuje hlavně slabiny pohonu, na záznam z jízdy se chvílemi nedá dívat
3.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.02. 18:05 - Předseda
- vyber motorky 11.02. 17:53 - jerry
- BMW Divize 11.02. 14:45 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.02. 14:14 - pavproch
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin