Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
10 citátů Enza Ferrariho, co vstoupily do historie: slavné, ale ne vždy pravdivé
4.2.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Automobilka Ferrari je legendou, která ve světě nemá obdoby. Její renomé je dílem zakladatele, sebevědomého génia. Ani on ale neměl vždy pravdu.
Na světě snad neexistuje automobilka, která by byla známější než Ferrari. Zná ji úplně každý - i ten, koho auta jinak nezajímají. Když se řekne Ferrari, každý ví, že je řeč o jedněch z nejlepších sportovních aut světa, ne-li těch úplně nejlepších. A také o značce obestřené neskutečným množstvím úspěchů v těch nejvyšších ligách motoristického sportu.
Pár příkladů za všechny - který tým získal nejvíc titulů mistrů světa Formule 1 mezi jezdci? Ferrari. Kdo mezi konstruktéry? Ferrari. Kdo mistrům nejčastěji dodával motor? Ferrari. Kdo získal nejvíce titulů v jednom týmu? Michael Schumacher, samozřejmě u Ferrari. Naprostá většina rekordů F1 je spojená s Ferrari a mezi konstruktéry je nadvláda této značky taková, že druhý Williams nedosahuje ani na polovinu jeho titulů.
Tohle všechno se nevzalo z ničeho a není to dílem týmu marketingových expertů. Automobilku prakticky z ničeho postavil a po dekády vedl její excentrický zakladatel, Enzo Ferrari. Byl to nepochybně génius, fanatik a vizionář v jedné, který si byl dobře vědom své výjimečnosti a nebál se pronášet silné výroky, z nichž mnohé vstoupily do historie.
Ferrari je i autorem vět, které daly vzniknout jiným automobilkám. Možná si pamatujete příběh, podle nějž měl Ferrucia Lamborghiniho svou arogancí naštvat tak, že si Lamborghini auto podle svých představ postavil raději sám. Není to ale to jediné, co Enzo pronesl. Vybrali jsme deset jeho zajímavých citátů, které jsou zajímavé tu svou pravdivostí, tu naopak tím, že jim historie zapravdu nedala. Vzpomenete si na další?
„Zákazník nemá vždycky pravdu.”
Říkává se opak, Ferrari ale nevěřil v to, že představy zákazníků dokáží dát za vznik tomu správnému stroji. Vyvíjel auta podle sebe, podle svých představ, musel s nimi být sám spokojen - ostatní si je pak koupit mohli, ale nemuseli. A ze stejného důvodu nehodlal splnit klientovi každé přání, pokud jej považoval za hloupé. A i to dávalo Ferrari jejich jedinečný charakter.
Tento přístup na současném trhu - nejen automobilovém - trochu postrádáme. Produkty jsou předem šity na míru veškeré myslitelné poptávce, aby autoři ve výsledku zjistili, že stvořili auto pro všechny a vlastně pro nikoho, o charakteru nemůže být řeč.
„Neprodávám auta, prodávám motory. Ten zbytek přidávám zdarma, protože motory musí něco pohánět.”
Je to třeba brát s nadsázkou, Ferrari tím ale zdůrazňoval, jak výjimečnou součástí jeho aut motory jsou. A vskutku, dodnes jsou motory na vozech Ferrari to nejlepší, něco, čemu se konkurence pouze snaží vyrovnat. Nic to ale nemění na faktu, že bez špičkového podvozku, atraktivního designu nebo použitelného interiéru vám dokonalý motor není k ničemu.
„Aerodynamika je pro lidi, kteří neumějí stavět motory.”
Slavný výrok Enza Ferrariho na adresu vývoje ve Formuli 1. Nakonec ale i on pochopil, že bez propracovaných aerodynamických vlastností nemůže monopost se sebelepším motorem pomýšlet na vítězství.
„Druhé místo znamená být první mezi poraženými.”
Umístění na jakémkoliv z prvních tří míst v jakékoliv soutěži bývá pro většinu lidí snovým úspěchem, ne však pro Ferrariho. Výjimeční druhá místa neakceptují a on patřil mezi ně. Buď vyhrajete, nebo prohrajete, žádné jiné rozlišení nepřipadá v úvahu.
„Ferrari je sen. Spousta lidí sní o tom, vlastnit Ferrari, a pro spoustu lidí to také snem zůstane, až na pár šťastlivců.”
Nepochybně, koupit si nové Ferrari je velmi náročné. A leckdy ani nikoliv proto, že by člověk měl málo peněz. Tuto auru vytvořil kolem Ferrari sám Enzo, on vždy tvrdil, že vyrobit je třeba vždy o jedno auto méně, než kolik je možné na trhu prodat. Umělý převis poptávky nad nabídkou udržuje automobilka dodnes.
„Nikdy jsem nebyl na dovolené. Nejlepší dovolená pro mě je, když jsem sám v dílně, když jsou skoro všichni ostatní na své dovolené.”
Pochopitelně, když je pro vás práce vášní tak moc, jako byla auta pro Ferrariho, jakékoliv delší odloučení od ní je spíše stresem než odpočinkem. A protože je práce s ostatními, nutně ne až tak talentovanými lidmi znovu spíše zdrojem stresu, nejlepším odpočinkem je možnost pracovat samostatně.
„Já stavím sportovní auta, Vy stavíte traktory. Zůstaňme u toho.”
Tahle slova údajně stála za tím, že se Ferrucio Lamborghini pustil do sportovních aut; tenhle příběh je vyprávěn už léta a pokaždé trochu jinak, ale takhle to klidně být mohlo. Lamborghini to nicméně bral jako urážku a díky tomu je dnes Lamborghini výrobcem jedněch z nejlepších sportovních aut na světě. Aury Ferrari ale nikdy nedosáhlo...
„Jeep je jediné americké sportovní auto.”
Enzo odkazoval na lehkou konstrukci původního Jeepu Willys, všechny ostatní americké sporťáky mu přišly neohrabané. Přesný původ a kontext těchto slov je nicméně trochu nejasný.
„Nemůžete zapřáhnout koně za vůz.”
Tímhle výrokem Ferrari reagoval na stěhování motoru zepředu doprostřed ve Formuli 1. Historie nicméně ukázala, že to je lepší nápad, než nechat motor vpředu. A sám se rychle přizpůsobil.
„Závodění je mánie, které musíte obětovat všechno. Bez okolků, bez rozmýšlení.”
Když chcete něco dělat naplno, musíte tomu obětovat všechno, i na úkor ostatních oblastí svého života - něco takového Enzo dělal prakticky celý život. Vždy říkal, že silniční auta staví jen proto, aby si vydělal na závodění...
Enzo Ferrari
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva