Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Zakladatelé Fiatu si chtějí pojistit kontrolu nad nově vzniklým koncernem FCA
10.7.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Rodina Agnelli, která před více než stoletím založila Fiat, může zvýšit svůj vliv na firmu FCA. Pomoci mají jinak neobchodovatelné „věrnostní” akcie
Aby rodiny zakladatelů posilovaly svou kontrolu nad automobilkami, není v současné době obvyklé. Rodina Peugeot se jen neochotně vzdala hlavního slova ve své značce ve prospěch čínského Dongfengu, bylo to však nutné pro záchranu firmy. Agnelliovi, zakladatelé Fiatu, však jdou opačným směrem - nyní drží 30 % akcií této italské automobilky a tento podíl by se brzy mohl zvýšit až na 46 procent. Hrozí totiž, že by se svým současným podílem mohli přijít o kontrolu nad nově vzniklou firmou.
Ve chvíli, kdy se z akcií Fiatu zcela stanou akcie FCA, obdrží každý akcionář stejný počet akcií FCA, jako měl akcií Fiatu. K tomu však budou mít možnost ti investoři, kteří s firmou spolupracují alespoň tři roky, získat ještě další akcie, které budou sloužit jen ke zvýšení rozhodovací síly, nebudou samostatně obchodovatelné. Kolik investorů se této nabídky chytí, není známo, nicméně zmíněných 46 % by Agnelliovi měli pouze v případě, že by jí nevyužil nikdo jiný.
Tato změna však téměř jistě nebude znamenat konec Fiatu, potažmo FCA. Zatímco ve většině případů byly zakladatelské rodiny pro automobilky spíše zábranou v pokroku a příčinou pomalé adaptace na nové podmínky na trhu, o Agnelliových platí pravý opak. Analytici se shodují na tom, že Agnelliovi byli důležitým prvkem restrukturalizací Fiatu.
„V automobilovém průmyslu je jen málo příkladů silné rodiny, která byla pro firmu přínosem. Agnelliovi jsou však jedním z nich,” řekl Sascha Gommel, analytik společnosti Commerzbank. Koneckonců, právě Agnelliovi do firmy přivedli Sergia Marchionneho, kterému je připisován kredit za odvrácení katastrofy jak u Fiatu, tak u Chrysleru.
Rodina zakladatelů Fiatu možná posílí svůj vliv na automobilku. Té by to nemělo uškodit
Zdroj: Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Světovým autem roku 2025 se poprvé může stát „Číňan”, novinky z Říše středu mají skoro polovinu nominací
4.10.2024 - Audi na mrtvém koni cválá přímo do západu slunce, prodeje o desítky procent kolabují v Evropě i v USA
4.10.2024 - Nahé Bugatti Tourbillon je asi jediné porno, na které se můžete dívat v práci, odhalilo i pozadí vývoje
4.10.2024 - BMW tlačí na EU, aby zrušila vysoká cla na auta z Číny. Nepřinesou nic dobrého automobilce, Německu a ani celé Evropě
4.10.2024 - Prodeje taxíků Mercedesu zkolabovaly. Firma přišla téměř o celý trh, i když ho fakticky založila a přes 100 let mu vládla
4.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.