Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum

Mazda oznámila, že kvůli trvající poptávce vyrobí další exempláře modelu RX-8. V Evropě ale zůstává tento exot jednou z mnoha obětí emisních norem a pokut.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum

30.4.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Mazda oznámila, že kvůli trvající poptávce vyrobí další exempláře modelu RX-8. V Evropě ale zůstává tento exot jednou z mnoha obětí emisních norem a pokut.

Mazda RX-8 bude podle všeho pěkný nezmar. Její výroba měla skončit již loni v létě, nakonec se ale ukázalo, že Mazda bude vůz vyrábět až do letošního léta a na cestu na věčnost jej doprovodí tisícikusová edice Spirit R. Jenže po tisícovce kusů se od listopadu jen zaprášilo a automobilka nechce do června říkat zákazníkům „ne”. A tak si celý příběh zopakuje.

Vyrobeno tedy bude dalších tisíc vozů z edice Spirit R, které se budou vyznačovat světly s černým pozadím, červeně lakovanými třmeny brzd a obložením interiéru v lesklé piánové černi. Karoserie ponese buď šedou, černou nebo bílou barvu a nebude jim pochopitelně chybět ani označení edice Spirit R na zádi. Pokud zákazník zvolí variantu s manuální převodovkou, rozeznáte vůz zvenku i podle bronzově zbarvených 19" kol z lehkých slitin, zevnitř pak díky zvláštním sportovním sedadlům Recaro. „Automatická” verze dostane přitvrzený a snížený podvozek, větší brzdy a kožené čalounění vnitřku s červeným obšitím. Kola jsou v tomto případě 18" a šedě zbarvená.

Mazda praví, že dvě třetiny zákazníků volí provedení s „manuálem”, který je k mání od 3 250 000 jenů (cca 780 000 Kč). Pořídit si jej v Japonsku můžete až do 12. června 2012, po tomto datu by se nad produkcí vozu měla zřejmě už definitivně zavřít voda. Však se vyrábí už od roku 2003.

V souvislosti s touto zprávou někteří spekulují, zda něco znamená i pro Evropu. My bohužel jistě víme, že neznamená, Spirit R byl a je určen pouze pro Japonsko, v Evropě vozu dávno zlomily vaz místní emisní regulace. Již na konci roku 2010 jej z trhu vyhnala norma Euro 5, ale jen jako předstupeň příchodu bez nadsázky brutálních pokut za „nadlimitní” emise CO2 platné od letošního ledna. Ty by cenu RX-8 zatížily natolik, že by se vůz stal prakticky neprodejným, a tak je Mazda z trhu s předstihem stáhla.

Dodejme, že do konce března letošního roku Mazda prodala přes 192 tisíc exemplářů RX-8, což na úzkoprofilový sporťák s exotickou technikou jistě není špatné číslo.


Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum - 1 - Mazda RX-8 Spirit R 01Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum - 2 - Mazda RX-8 Spirit R 02Zájem o Mazdu RX-8 trvá, v Evropě má ale dávno utrum - 3 - Mazda RX-8 Spirit R 03
Mazda RX-8 v provedení Spirit R bude ještě chvíli k mání. Ne však pro nás.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.