Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Výroba Saabu stále stojí, situace se během dalších dvou týdnů nezmění
21.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Situace kolem švédské automobilky je nadále plná zvratů. I přes získané prostředky od čínských partnerů se Saabu nedaří finančně uspokojit dodavatele a výroba v Trollhattanu nadále stojí. A co více, ještě nejméně dva týdny stát bude.
Stvořit originální úvodník k nejnovějším zprávám týkajících se dění okolo automobilky Saab je prakticky nemožné. O dramatických zvratech ve vývoji její ekonomické situace jsme letos psali tolikrát, že nám zkrátka docházejí slova. Celý příběh připomínal Hitchcockův thriller již před několika měsíci a od té doby v něm nastalo ještě několik dalších zvratů. Poslední novinky se přitom zdály být příznivé, firmu měla spasit investice čínské firmy Pang Da, která později skutečně proběhla a Saab znovu spustil výrobu. Domluvil se navíc na spolupráci s další čínskou společností, jenže v mezičase mu došly peníze a dodavatelé opět řekli „stop.”
Výroba tak v Trollhattanu fungovala jen krátce na přelomu května a června, nyní je navíc jasné, že se do konce měsíce nerozběhne. „Výroba se nevrátí do normálu ani v 25., ani v 26. týdnu letošního roku (20. června až 3. července - pozn. red.),” řekla agentuře Reuters tisková mluvčí Saabu, Gunilla Gustavs. „Stále jednáme se všemi dodavateli, potřebujeme, aby s námi všichni byli ochotni spolupracovat naráz. Mezi 27. a 29. týdnem letošního roku (4. až 24. července) by měl ve výrobě opět zavládnout běžný stav,” dodala Gustavs.
Pozitivní výhled činí situaci alespoň trochu příznivější, otázkou ale je, jako dlouho nechají naštvaní dodavatelé Saab dýchat. Již v uplynulých týdnech se objevily zvěsti, že zejména zahraniční dodavatelé, které ke švédské firmě neváže žádný citový vztah, uvažují o podání návrhu na insolvenční řízení z důvodu neplacení závazků. Pokud by toto řešení zvolilo více partnerů Saabu, mohlo by to být pro firmu smrtící, neboť aktuálně nemá k dispozici prostředky, které by ji umožnily se podobnému „agresivnímu postupu” bránit.
Automobilka má stále v záloze možnost prodeje a zpětného pronájmu svých vlastních výrobních prostor, kterými by mohla získat okolo 100 milionů Eur (aktuálně prý dluží svým dodavatelům kolem 55 milionů Eur). Toto řešení bylo v minulosti firmě nabídnuto někdejším akcionářem současného majitele, firmy Swedish Automobile (dříve Spyker), ruským bankéřem Vladimirem Antonovem, jenže ten svou nabídku nedávno stáhnul. Důvodem je, že by se rád stal i akcionářem Saab Automobile potažmo firmy, která vlastní, jenže to si pro změnu nepřejí další věřitelé švédsko-holandského konglomerátu.
Zdá se vám situace hodně zapeklitá? To jistě je a obáváme, že víme jen střípky z toho, co vše Saab v tuto chvíli řeší. V posledních dnech například vyplynuly na povrch informace, že se snaží svou továrnu prodat švédskému realitnímu makléři Hemfosa se stejným cílem, se kterým ji chtěl dříve prodat Antonovovi.
Nezbude nám, než si počkat, kam se situace do začátku července vyvine. Za nás stále platí, že máme dost důvodů držet šéfům Saabu palce, aby vše ustáli. Z už tak dost unifikované nabídky aut na dnešním trhu by v opačném případě zase zmizela trocha specifik, tentokrát švédských...
Tip: Věříte, že Saab svou současnou situaci ještě ustojí? Hlasujte v naší anketě na Facebooku.
Podobný ruch na výrobních linkách Saabu letos panoval málokdy. Smutných pohledů při odchodu z práce domů bylo jistě k vidění více...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před 11 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 00:03 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 11.04. 23:28 - Kavis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.
- Zákaz zastavení a pokuta 11.03. 10:34 - řidičBOB