Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo

Čínská „matka“ si od Volva vybírá své „dividendy“. Švédové koncernu Geely postoupí licenci na platformu a několik dalších komponentů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo

14.12.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek

Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Čínská „matka“ si od Volva vybírá své „dividendy“. Švédové koncernu Geely postoupí licenci na platformu a několik dalších komponentů.

V roce 2010 se švédská automobilka Volvo stala součástí čínského koncernu Geely Automobile Holdings. Co všechno odprodej znamenal pro relativně malou severskou značku, se patrně dozvíme, až když začnou mluvit její bývalí zaměstnanci, navenek se nicméně zdá, že Volvo má svou kýženou autonomii, vyvíjí, co potřebuje a investor je schopen k tomu dodat prostředky.

Těch má čínská strana jistě dost. Jak jsme podrobněji popsali v materiálu věnovanému tamnímu plagiátorství a vykrádání duševního vlastnictví, Geely patřilo a jistě stále patří v tomto směru ke špičce a Volvo asi nekupovalo se zcela čestnými úmyly. Jeho poslední produkty prodávané pod značkami Emgrand, Gleagle, Englon a Geely sice začínají nabírat poněkud originálnější podobu, tím se ale nenechte zmást, kopírovat se dají i technologie či součástky a Čína v tomto směru jistě nepoleví.

Výhoda Geely spočívá hlavně v tom, že poté, co postavila své podnikání na naprosto otevřeném kradení cizích nápadů, je dnes v pozici, kdy mohla nákupem Volva část svých bývalých pofiderních praktik zlegalizovat a pokračuje v tom neustále. Agentura Reuters před pár dny informovala o podepsání několika „dohod o technologické spolupráci“ mezi Volvem a Geely. Za vznešeně znějící spoluprací se neskrývá nic jiného, než postoupení některých licencí čínskému partnerovi. Konkrétně se jedná o platformu pro vozy střední třídy, blíže neupřesněné bezpečnostní technologie a systém kontroly kvality vzduchu v kabině.

Volvo, přestože jistě nemá na výběr, za to dostane příležitost ve větší míře proniknout na čínský trh s kompletní podporou mateřského koncernu, což může být pro Švédy v jistém smyslu i výhodné. Firma se totiž potýká s citelným oslabením pozic v Evropě a Severní Americe. Snadné to ale mít nebude.

Geely se o platformu a technologie Volva zajímá především proto, aby mohlo s jejich pomocí na domácím trhu rozjet produkci nové luxusní značky. Přestože se zdá být tamní obchodní prostor bezedný, ani čínský zákazník není tak hloupý, aby kupoval produkt s cizí značkou, když může dostat tu samou techniku poněkud levněji, tím spíš, když Volvo nemá v Číně zdaleka takové jméno jako třeba Audi, BMW či Mercedes.

Odsuzovat Číňany za to, že nakládají s vlastním majetkem podle svého uvážení, by jistě byla omezenost. Morálnost takového postupu ale zpochybnitelná je, když je zřejmé, jakým způsobem k prostředkům na nákup Volva přišli. Bohužel na to si už za pár let vzpomene jen málokdo - jak jsme zmínili už dříve, je to takový čínský automobilový sen. Cesta, jak se na výsluní doslova prokrást a přitom nakonec zůstat z právního hlediska bez poksvrny...


Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 1 - Geely Emgrand EC-7 01Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 2 - Geely Emgrand EC-7 02Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 3 - Geely Emgrand EC-7 03Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 4 - Geely 300 01Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 5 - Geely 300 02
Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 6 - Geely Emgrand EC6-RV 01Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 7 - Geely Emgrand EC6-RV 02Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 8 - Geely Emgrand EC6-RV 04Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 9 - Geely Emgrand EV8 01Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 10 - Geely Emgrand EV8 02Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 11 - Geely Emgrand EV8 03Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 12 - Geely Emgrand EX7 01Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 13 - Geely Emgrand EX7 02Volvo licencovalo své technologie čínskému Geely, co jiného mu asi zbývalo - 14 - Geely Emgrand EX7 03
Čínská strana od své švédské dcery nejmodernější technologie zatím nepotřebuje

Zdroj: Reuters

Miro Mihálik

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.