Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Už druhé moderní auto geniálního konstruktéra Formule 1 se poprvé ukázalo v akci, s motorem 3,9 V12 bez turba zní božsky
7.4.2024 | Petr Miler
Pokud vám pohled na tento stroj v akci nezježí všechny chloupky na těle, jste na špatném webu. Nový model T.33 od Gordona Murrayho je jedním slovem skvost, aktuálně prochází závěrečnou fází vývoje.
Gordon Murray není mimo automobilový svět tak široce známou personou, pokud si ale chcete udělat obrázek o tom, kým byl a ve své podstatě stále je, představte si Adriana Newyeho, který se nezabývá primárně aerodynamikou. Murray se prosadil v tomto sportu v době, kdy pole působnosti konstruktérů bylo daleko širší a svými geniálními nápady ho obrátil naruby. Pokud se budete ptát, kdo začal s doplňováním paliva během závodů (když to ještě šlo), byl to on. Pokud se budete ptát, koho napadlo zvyšovat přítlak auta ventilátorem, byl to on. Pokud se zeptáte, kdy měl hlavní slovo při vývoji legendárního McLarenu MP4/4, byl to on.
Když svět F1 na vlastní žádost koncem 80. let opustil, zužitkoval své zkušenosti při stavbě silničního McLarenu F1, i to bylo jeho dítě. Ani poté se ale autům věnovat nepřestal a zabýval se hlavně konzultační činnosti, na stará kolena si ale založil vlastní automobilku Gordon Murray Automotive alias GMA. Ta se ze všeho nejdříve blýskla modelem T.50, jakýmsi McLarenem F1 2.0, předloni ale vytáhla také dostupnější a méně sofistikovaný model T.33. Ten puristy láká tak moc, že do něj automat nechce ho skoro nikdo. A přiložené video je jistě také neodradí.
Na něm můžeme poprvé vidět v akci vývojovou mulu T.33 s Dariem Franchittim za volantem, který vám auto předvede v různých polohách, nakonec ale nevíce ohromí zvukem 607koňového motoru 3,9 V12 bez turba, který dává plný výkon v až 10 500 otáčkách za minutu. Jak tohle auto zní, je naprosto fascinující, připomíná to časy Formule 1 v době, kdy v ní turbomotory byly zakázané. Motor točí až 11 100 ot./min a pracuje s kompresním poměrem plných 14:1.
Vidět můžeme i zbytek auta, v nehotové podobě ale není moc o čem mluvit. Dodejme, že na videu neuvidíte motor V12 ve vyšších otáčkách, než je 9 000 za minutu, přesto okouzluje. Skoro se nemůžeme dočkat, až jej uslyšíme zaržát naplno, podívejte se na to sami. A jak už jste si jistě domysleli - knoflíkem „volume” prosím otočte řádně doprava.
GMA T.33 možná není designově nejnápaditější vůz, ale ten motor... Níže uslyšíte více. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
- Italská policie zabavila víc jak 130 Fiatů kvůli nelegálnímu použití italské trikolóry, absurdnější divadlo byste nevymysleli
včera - Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
18.5.2024 - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024
Nejnovější články
- Němci podrobili nový VW Passat důkladnému testu. Dnes spíš česko-slovenské auto si o známce 1 může nechat jen zdát
před 11 hodinami - Čínský soupeř Škody Octavia dorazil do Evropy v novém, levněji nabídne víc velikosti, výkonu i výbavy
včera - Historie levného ojetého Rolls-Roycu Phantom je pojízdným varováním pro všechny kupce kdysi drahých ojetin
včera - Primitivní a laciné Mitsubishi porazilo Porsche v testu Car and Driver, má svým způsobem lepší motor
včera - Dohoda VW a Renaultu o společném projektu malého levného auta zkrachovala, prý si každý líp poradí sám
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 05.20. 22:44 - Stepan
- Za kolik jezdíte s benzínem? 05.20. 17:26 - mattonecz
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.20. 14:37 - Vrooom
- Onboard videa 05.20. 12:43 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.20. 11:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.19. 16:12 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 05.19. 10:05 - pavproch
- CitiGO 05.19. 09:31 - jiří254