Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Toyota předvedla v akci své nové spalovací motory. Úchvatně už zní, ohromit mají i svou efektivitou
12.7.2024 | Petr Prokopec
Japonská automobilka i v dnešní době hrdě chystá celou řadu nových pohonných jednotek, které budou spalovat benzin či dokonce naftu. A zjevně nebudou jen úsporné, generovat mají také víc zábavy za volantem.
Cesta, jakou v posledních zhruba dvou desítkách let ušla Toyota, je pozoruhodná. Ještě na počátku nového milénia platila automobilka za výrobce spolehlivých, ovšem jinak velmi nudných aut. Navíc takových, které povětšinou disponovaly nemastným a neslaným hybridním pohonem. Kde je ale Toyota dnes? Už jen když vidíte některé její modely, rozbuší se vám srdce nadšením. A mít můžete klidně i benzinové šestiválcové kupé s manuálním řazením nebo donedávna i osmiválcové dieselové SUV. Naopak vyhazovat peníze za nechtěné elektromobily otevřeně odmítá.
Její prioritou zůstávají hybridy, na rozdíl od většiny konkurence ale nezavrhne ani čistě benzinové a dieselové motory. Nejen proto, že většina globální populace nic jiného ani reálně nemůže používat. Tím hlavním důvodem je fakt, že tyto jednotky samy o sobě životní prostředí neničí. O problematické emise se starají pouze pohonné hmoty z fosilních zdrojů, které spalují. A ty mohou být nahrazeny syntetickými palivy, aniž by auta, která je používají, musela podstupovat zásadními změnami, popř. bylo nutné budovat jakoukoli novou infrastrukturu.
Nyní tu máme nové video, které potvrzuje, že Toyota nejen ony nové spalovací jednotky vyvíjí, ale ještě zároveň u toho chce dál platit za výrobce zábavných aut. Do jednoho z vývojových prototypů, nejspíše Lexusu IS, totiž mohl usednout zástupce továrního periodika Toyota Times. A jakkoli samotný vůz nám ukázat nemohl, projev jeho motoru zaznamenat mohl. Klíčové přitom je, že se o něj stará právě jeden z trojice nových agregátů.
Není jisté, jaká jednotka se pod kapotou prototypu nacházela. Toyota nicméně ve spolupráci s dalšími japonskými značkami (Mazda a Subaru) pracuje na jedna-pětce a dvoulitru. První motor bude k dispozici v atmosférické a přeplňované verzi, druhý však počítá pouze s přeplňováním. Na použití první zmíněné varianty u Lexusu IS nejspíše nedošlo, i když produkovat má vyšší výkon než jednotky, které nahrazuje.
Pokud by nicméně šlo o přeplňované provedení 1,5litrového čtyřválce, šlo by zřejmě o první downsizing, kterého není třeba se obávat. Toyota ostatně k jednotkám uvedla, že stěžejní je u nich ponížení výšky, jenž umožní jejím příštím autům, aby měly nižší příď. To prospěje aerodynamice a tedy i spotřebě. Na „udržitelnost” se tak skutečně dá jít i jinak než s pomocí elektrifikace. A je škoda, že jen málokdo takový směr volí.
Nové motory jsou nejen výkonnější, úspornější a kompaktnější, ale evidentně také sympaticky zní, jak můžete slyšet níže. Foto: Toyota, Subaru, Mazda
Zdroj: Toyota Times@YouTube
Bleskovky
- Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025 - Nesmyslný 2,2tunový elektromobil se navzdory 650 koním znovu spálil v souboji se slabším spalovacím autem
11.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- KTM na Dakaru stále dominuje včera 12:03
- Marc VDS pojede i šampionát EWC včera 11:31
- Dnešní hattrick Hondy, Slovák Svitko v Top-10! 13.1.2025
- Test WorldSSP na okruhu Circuito Andalucia 13.1.2025
- Ducati Panigale V4 S Tricolore: exkluzivní sběratelská edice 13.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - Lamborghini končí s posledními čistě spalovacími motory, už teď je nabízí jen někde
včera - Expert se rozhodl testem vyřešit debatu, zda při jízdě po sněhu a ledu lépe fungují více anebo méně nahuštěné pneu
včera - „Vono to pude”: Fiat vrátí modelu 500 spalovací motor ještě letos, Pandě ho nechá i po roce 2030. Stejnou chybu znovu neudělá
včera - Unikla podoba faceliftu největšího SUV Volkswagenu, bude to od pohledu ještě větší „hovado”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 01.15. 00:39 - Jaggie
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.14. 22:09 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 01.14. 14:10 - pavproch
- 2x čidlo škrt. klapky Fiat (Panda+Punto) 1.2i 44kW 01.14. 11:00 - pavproch
- Pin rádio Bolero 01.13. 14:57 - Bronislav
- Onboard videa 01.13. 10:37 - Truck Daškam
- WAZE 01.12. 22:24 - audis
- Porsche - vse o sportovnich modelech 01.12. 20:33 - Zajda