Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Subaru WRX STi: nová generace má dostat elektrické turbo
3.5.2012 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Stanou se příští generace Subaru WRX a STi průkopníkem v oblasti elektricky poháněných turbodmychadel? Podle aktuálních zvěstí to tak vypadá.
Japonský koncern Fuji Heavy Industries, vlastník automobilky Subaru, drží patent na elektrické turbo už od roku 2007. Americká internetová stránka Motor Trend nyní získala od zdroje uvnitř firmy informaci, podle níž FHI pracuje na technologii získávání elektrického napětí z odpadního tepla výfukového traktu, které chce následně využít k pohonu zmíněného turbodmychadla.
Výsledkem má být plynulejší přeplňování a eliminace turboefektu známého z dmychadel poháněných výfukovými plyny a způsobeného jejich dopravním zpožděním. Uvedená technologie by určitě odstranila také složité potrubí, nicméně vůz jako takový to zcela jistě nezjednoduší. Komplikovanost konstrukce by se tím pouze přesunula do jiné části auta - především pak na jednotku vyrábějící elektrickou energii.
Zdá se vám to nepravděpodobné? Jak se to vezme. Na podobných technologiích nějakou pracuje také BMW, ačkoli pravdou je, že zatím odděleně. Není to tak dávno, co jsme si představili jejich patent na elektricky poháněné turbo a rovnou hotový prototyp pětkové řady BMW BMW Turobosteamer pracujícím na principu Seebeckova efektu, který je založen na tom, že mezi dvěma tzv. termoelektrickými semikonduktory s rozdílnou teplotou vzniká elektrické napětí.
Otázkou je pouze to, jak dalece se koncern FHI s výkonem TEG dostal. Technici BMW z něj dokázali vyprodukovat asi 200 wattů, později z něj byli schopni dostat 600 wattů. Na trvalý pohon elektromotoru se to zdá být pořád dost málo, na druhé straně je možné, že Subaru může k výrobě dalšího napětí využít regenerativní brzdění a všechnu energii skladovat v mírně větším balíčku akumulátoru. Necháme se překvapit.
Přeorientuje se Subaru z klasických turbodmychadel na elektricky poháněná dmychadla? Podle nepotvrzených zdrojů je to dost možné
Zdroje: Drive, Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
25.11.2024 - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch