Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Šéf ZF: devítistupňové automaty jsou přirozeným limitem
6.11.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě nedávno měl automat čtyři rychlostní stupně, dnes není výjimkou dvojnásobek. Vede ale více rychlostí doopravdy k vyšší efektivitě?
Je pozoruhodné, nakolik se vývoj automatických převodovek v poslední době zrychlil. Před nějakými dvěma dekádami byly vrcholem čtyři rychlosti, Mercedes-Benz pak ještě do nedávna používal u svých výkonných modelů kvůli vysokému točivému momentu stupňů pět. Dnes však není ničím zvláštním ani osmirychlostní automat, o čemž vás může přesvědčit třeba test nového Jaguaru XF Sportbrake. Tuto převodovku má přitom na svědomí společnost ZF, jejíž šéf Stefan Sommer se nechal slyšet, že devět rychlostních stupňů je „přirozený limit“.
Jeho názor sdílí i hlava severoamerické divize, Julio Caspari, který dodává, že existuje již pouze 11procentní mezera mezi aktuální devítistupňovou převodovkou ZF a teoretickou dokonalostí. Podle něj je tak soudobá válka spíše záležitostí marketingu než technického oddělení, které by honilo sebemenší desetinky.
Tyto úspory se dle Caspariho ve výsledku mohou promítnout do mnohem vyšších provozních nákladů každého automobilu, neboť více rychlostních stupňů představuje vyšší náklady na výrobu i vývoj. Nemluvě o tom, že samotná komplexnost převodovky může vést k potenciálně častějším poruchám.
Za pravdu může šéfům ZF dát budoucnost. I když je nutné zmínit, že z nich může mluvit i závist. Prozatím jedinou ohlášenou 10rychlostní převodovku totiž vyvíjí Hyundai, které by tak mohlo marketingově předstihnout BMW, Jaguar či Maserati. Tedy značky, kterým automaty dodává právě ZF.
Společnost ZF aktuálně vyrábí osmistupňový automat, který dodává značkám jako BMW, Jaguar nebo Maserati. Podle šéfa firmy je přidání jedné rychlosti „přirozeným limitem“
Zdroj: Motor Authority
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
včera - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024 - Bugatti Veyron při pokusu předvést se na německé dálnici ukázalo hlavně to, co je „nesnesitelná křehkost bytí”
28.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia včera 17:00
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
- Andrea Iannone místo Fabia Di Giannantonia v Sepangu 28.10.2024
- Vítězem Bagnaia před Martinem a Acostou 27.10.2024
Nejnovější články
- Zákazníci žalují zkrachovalou automobilku mistra světa F1. Vybrala obrovské zálohy na nová auta, nevrátila nic
před hodinou - Jaguar přestal na svém domácím trhu prodávat všechna nová auta, do roku 2026 bude nabízet jen ojetiny
před 2 hodinami - Motorový papež nepřeháněl. Už i Mercedes nasadí spalovací motory z Číny, podle něj jsou „nejlepší na světě”
před 4 hodinami - Největší světový dodavatel automobilek padá a i po propuštění 7 tisíc ladí varuje: Nevylučujeme další vyhazovy
před 5 hodinami - A tak končí naše komedie: Ford pro nezájem zastavil výrobu svého klíčového elektromobilu až do roku 2025
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva