Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely

Saab ještě ani nestihl obnovit výrobu svých současných modelů, přesto neváhal oznámit budoucí rozšíření nabídky o další tři vozy. Máme se těšit na kompaktní 9-1 a větší 9-6X a 9-7.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely

5.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Saab ještě ani nestihl obnovit výrobu svých současných modelů, přesto neváhal oznámit budoucí rozšíření nabídky o další tři vozy. Máme se těšit na kompaktní 9-1 a větší 9-6X a 9-7.

Už jsme si zvykli na to, že se situace okolo Saabu mění velmi rychle, švédská automobilka nás ale vždy znovu dokáže překvapit. Před necelými čtrnácti dny se v souvislosti s její finanční situací reálně hovořilo o bankrotu, firmě se ale nakonec podařilo sehnat potřebné prostředky a po několika pozitivnějších zprávách ohlásila brzké opětovné zahájení výroby. K tomu zatím ani nestačilo dojít, Saab ale přesto myslí na budoucnost a právě oznámil, že se chystá uvést na trh tři zcela nové modely - kompaktní 9-1, velké SUV 9-6X a velký sedan 9-7.

Věc se pochopitelně nemá jen tak, tento krok navazuje na dřívější předběžnou dohodu s čínskými partnery. Všechny zúčastněné firmy, tedy Swedish Automobile (dříve Spyker, majitel Saabu), Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile podepsaly závaznou dohodu, podle níž čínské firmy do Saabu investují 245 milionů Eur. Výsledkem bude jakýsi společný podnik na výrobu aut, do něhož švédská automobilka přispěje svým know how v oblasti vývoje a designu, Zhejiang Youngman bude takto vyprojektovaná auta v Číně vyrábět a Pang Da prodávat.

Plán na vývoj výše zmíněných vozů je právě součástí této dohody, všechny tři modely tak budou vyráběny v Číně. Stát mají na nově vyvinuté platformě Phoenix, která je prý tak variabilní, že poslouží stejně dobře kompaktnímu hatchbacku 9-1 (má být dlouhý okolo 4,2 metru), tak luxusní limuzíně 9-7 (ta má měřit na délku plných 5,4 metru). O technickém pozadí SUV 9-6X zatím nic nevíme, dozajista ale již nepůjde o klon některého z crossoverů GM jako v případě modelu 9-4X.

Šéf Swedish Automobile Victor Muller k celé věci poznamenal, že pro Saab jde o jedinečnou příležitost k rozšíření portfolia nad rámec jeho dosavadních plánů. Radost pak projevil zejména nad tím, že firma dostane do výroby kompakt 9-1, který podle něj v nabídce Saabu citelně schází. Čínští partneři pak ocenili hlavně budoucí výrobu velkých modelů 9-6X a 9-7, které by kvůli svém pojetí měly být populární především v Číně, kde jsou velká auta oblíbená.

V hodnocení posledního kroku Saabu budeme zdrženliví, neboť jsme si vědomi toho, že co platí dnes může být zítra docela jinak. Zmíněný plán vypadá jako hotová věc, podléhá ale schválení čínských i evropských regulátorů, a tak si raději počkáme, zda se stane skutečností. Pokud ano a Saab nejen přežije, ale dokonce takto výrazně rozšíří svou nabídku, bude se muset jeho příští koncept Phoenix jmenovat Phoenix Phoenix, nebo spíše Phoenix Phoenix Phoenix. Firma totiž po vzoru bájného Fénixe vstává z popela skoro každý týden...


Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 1 - Saab Phoenix 01Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 2 - Saab Phoenix nove 01Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 3 - Saab Phoenix 02Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 4 - Saab Phoenix nove 02Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 5 - Saab Phoenix nove 03Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 6 - Saab Phoenix nove 04Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 7 - Saab Phoenix nove 05Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 8 - Saab Phoenix nove 06Saabu roste sebevědomí, ohlásil tři nové modely - 9 - Saab Phoenix nove 07
Nic na způsob sporťáčku Phoenix v plánech Saabu na budoucí výrobu není, tento koncept je pro současnou situaci firmy přesto příznačný...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.