Saab se zdá být zachráněn, třetina firmy připadne Číňanům

Saab se stane již druhou švédskou automobilkou, které bude do značné míry vládnout čínský kapitál. Plných 30 procent firmy připadne čínské Hawtai Motor Group za cenu 120 milionů Eur.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Saab se zdá být zachráněn, třetina firmy připadne Číňanům

4.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Saab se zdá být zachráněn, třetina firmy připadne Číňanům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Saab se stane již druhou švédskou automobilkou, které bude do značné míry vládnout čínský kapitál. Plných 30 procent firmy připadne čínské Hawtai Motor Group za cenu 120 milionů Eur.

Již včera jsme vás informovali, že se Saabu po schválení prodeje části společnosti někdejšímu spolumajiteli automobilky Spyker, Vladimiru Antonovovi, podařilo zajistit i krátkodobé financování úvěrem od investičního fondu Gemini. K tomu Saab oznámil i to, že své aktivity hodlá dále rozvíjet společně s čínskou Hawtai Motor Group, detaily spolupráce těchto firem ale zůstávaly zahaleny rouškou tajemství. Bylo otázkou, zda se čínská firma stane partnerem na poli výroby i prodeje, nebo zůstane pouze investorem. Nakonec je tak trochu obojím.

Firmy totiž na společné tiskové konferenci oznámily, že Hawtai převezme 29,9 procenta akcií Saabu za cenu 120 milionů Eur (cca 2,9 miliardy Kč) a k tomu firmě poskytne krátkodobou půjčku ve výši 30 milionů Eur. Saabu resp. Spykeru, kterému dnes švédská automobilka patří, se tak podařilo během relativně krátké chvíle získat slušný „balík”, když dostane celkem 60 milionů Eur formou úvěrů a dalších 180 milionů Eur by měl získat prodejem části akcií automobilky.

Saab si od této dohody slibuje krom získání finančních prostředků potřebných pro obnovení výroby také snazší přístup na čínský trh. Hawtai se pak těší zejména na know how Saabu, jehož získání hodlá vyvážit právě poskytnutím svých výrobních a distribučních kapacit v Číně.

Dodejme, že Hawtai je jednou z menších čínských automobilek, která loni vyrobila jen 80 000 aut pro koncern Hyundai-Kia. Aktuálně se ale chlubí výrobní kapacitou čítající 350 000 aut, 300 000 motorů a 450 tisíc automatických převodovek, které využívají i další čínští výrobci. Do roku 2015 by sám Hawtai chtěl vyrábět na milion aut ročně, k čemuž mu má pomoci i spolupráce se Saabem.

Samotná spolupráce obou firem podléhá ještě schválení čínských úřadů, ke kterému by mělo dojít během jednoho roku. Část finančních prostředků ale Saab pochopitelně získá ihned a podle slov jeho šéfa Victora Mullera by k obnovení výroby v Trollhattanu mělo dojít v řádu dnů.

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.