Saab opět nemá na výplaty, nadějí je znovu Antonov

A jedeme z kopce. Situace na horské dráze jménem Saab nabírá opět sestupnou tendenci. Po nedávném odložení začátku výroby firmě znovu došly peníze na výplaty zaměstnancům. Řešením by mohla být jakási výměna věřitelů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Saab opět nemá na výplaty, nadějí je znovu Antonov

27.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Saab opět nemá na výplaty, nadějí je znovu Antonov

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

A jedeme z kopce. Situace na horské dráze jménem Saab nabírá opět sestupnou tendenci. Po nedávném odložení začátku výroby firmě znovu došly peníze na výplaty zaměstnancům. Řešením by mohla být jakási výměna věřitelů.

Nekonečné zvraty v dění okolo automobilky Saab již začínají být poněkud únavné. Jen během posledního měsíce se situace firmy otočila o 180 stupňů a nestalo se tak poprvé.

Na samém konci června automobilka oznámila, že po několika předchozích pozitivních krocích získala další provozní prostředky a obnovení výroby se zdálo být na spadnutí. Ještě další týden vypadalo vše pozitivně, když Saab avizoval vývoj třech nových modelů ve spolupráci se svými čínskými partnery, poté ale začaly události nabírat špatný směr. Nejprve byl začátek výroby odložen až na srpen, později dokonce na konec srpna. A to jsme ani nezmínili, že v mezičase byl podán návrh na insolvenční řízení jedné z dceřiných společností Saabu (Saab Tools), který byl rychle zažehnán.

Neuběhl ani celý další týden a už tu máme další problém. V úterý Swedish Automobile N.V. (bývalý Spyker a tedy i současný majitel Saabu) oznámila, že administrativní pracovníci automobilky zatím nedostanou své výplaty, neboť firma dosud neobdržela dříve zajištěné prostředky od svých investorů. A že pochopitelně přijme opatření, aby tyto nebo jiné prostředky zajistila. Proč ze svých zaměstnanců nevyplatila právě tyto je nasnadě - rovněž v červnu hrozily firmě problémy ze strany odborů kvůli nezaplaceným výplatám zaměstnancům ve výrobě a předpokládáme, že u administrativních pracovníků podobný problém nehrozí.

Pro Saab ale stále zůstává otázkou, jak z toho ven, tedy jak nalézt cestu ke komplexnímu řešení, které firmě dovolí volně dýchat nejen po jeden či dva týdny. V této souvislosti se objevily zvěsti o tom, že by Švédové rádi nahradili úvěr ve výši 346,6 milionu Eur od Evropské investiční banky (EIB) jiným, neboť právě závazek směrem k EIB je blokuje v možnosti přijmout zpět mezi akcionáře ruského bankéře Vladimira Antonova. Ten je vzhledem k vazbám na Victora Mullera, současného šéfa Swedish Automobile, dost možná jediným člověkem na Zemi, který by do Saabu byl ochoten vložit dostatečné prostředky. Jenže za to očekává část akcií firmy (hovoří se o podílu 29,5 procenta), který mu současní majitelé nemohou právě kvůli odporu EIB prodat. Pokud by ale Antonov půjčil Swedish Automobile potřebné prostředky a ta se díky nim zbavila úvěru u EIB, mohl by do Saabu sám vstoupit a situace by byla alespoň na nějaký čas skutečně vyřešena.

Zda k tomuto kroku skutečně dojde, nebo nikoli, to zatím není jisté. Už dnes se ale začínají objevovat zprávy o tom, že dalším dodavatelům Saabu dochází trpělivost a osm z nich se chystá věc řešit soudní cestou. Klidný zbytek července tedy na severu Evropy rozhodně nemohou očekávat...

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.