Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda

Ne, nemáme na mysli to milé zvířátko, Pangda je největší čínský prodejce aut. Právě on má zbavit Saab významné části skladových zásob a nezůstat jen při tom.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda

16.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ne, nemáme na mysli to milé zvířátko, Pangda je největší čínský prodejce aut. Právě on má zbavit Saab významné části skladových zásob a nezůstat jen při tom.

Dění okolo švédského Saabu v posledních šesti týdnech má ambice vyrovnat se nejslavnějším Hitchcockovým thrillerům. Výroba v trollhättanském závodě automobilky se před šesti týdny zastavila a dodnes nebyla obnovena. To zní docela banálně, ale v mezičase se odehrálo tolik zvratů, jenž dávaly tu naději na brzký náběh výroby a tu zase jistotu pokračování odstávky, že by vydaly už na pořádně napínavý film.

Naposledy Saab (resp. zástupci jeho majitele, firmy Spyker) oznámili, že automobilku dostane z nesnází dohoda s čínskou společností Hawtai Motors. Byl to zajímavý plán, ale ani ne za týden padl kvůli nesouhlasu části akcionářů Hawtai. Švédové i přes tento neúspěch dali najevo, že v Číně budou hledat dál a zdá se, že znovu našli.

Nový partner má poněkud komické jméno nikoli nepodobné bílo-černému medvídkovi. Jde o společnost Pangda (nebo též Pang Da) Automobile Trade, na jejím podnikání ale nic k smíchu není. Jde o vůbec největšího čínského prodejce aut, který na tamním trhu zastupuje mj. značky Toyota, Honda a Subaru a disponuje celkem 1 100 dealerstvími po celé zemi. Navíc momentálně „neví co s penězi” - po primární emisi akcií z minulého měsíce totiž Pangda sedí na více než miliardě dolarů v hotovosti a ty potřebuje vhodně investovat.

Rozšíření portfolia zastupovaných značek o Saab se Pangdě jeví jako dobrý plán, zájem o bližší partnerství s firmou pak dává smysl s ohledem na možnou budoucí expanzi - prakticky globální dealerská síť Saabu má jistě svou cenu. Jak konkrétně by tedy spojení Saabu a Pangdy probíhalo?

Čínská firma by do Saabu postupně „nalila” 110 milionů Eur. Švédové by okamžitě dostali 30 milionů za skladové vozy, které by Pangda koupila za účelem jejich dalšího prodeje. Díky tomu by Saab mohl uspokojit své věřitele z řad dodavatelů a znovu nastartovat výrobu. Dohoda dále počítá s odběrem vozů za dalších 15 milionů Eur během následujících 30 dnů a pokud vše proběhne podle plánu, koupí si Pangda 24 % akcí Spykeru za 65 milionů Eur s cílem společně pracovat na vývoji a prodeji nových modelů Saabu.

Plán je to jistě zajímavý, je ale otázkou, jestli neskončí stejně jako ten poslední. Šéf Spykeru i Saabu, Victor Muller, je přesvědčen, že tato cesta je schůdnější, neboť nevyžaduje souhlas od čínských úřadů. Pangda není výrobce a v pouhém nákupu vozů v zahraničí a jejich dalším prodeji ji nikdo nebrání. Tato transakce by se tak prý „velmi pravděpodobně” měla uskutečnit. S nákupem akcií je to složitější, zde už to bez čínského „ano” nepůjde, tato část dohody by ale na předchozí kroky neměla být přímo vázána.

Uvidíme, jak to dopadne tentokrát, Saabu ale pořád držíme palce.


Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 1 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 01Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 2 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 03Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 3 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 04Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 4 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 05Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 5 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 10Saab má nový záchranný plán, prý ho spasí Pangda - 6 - Saab 9-3 Griffin Facelift 2011 11
Pangda by mi měla koupit i množství zatím neprodaných faceliftovaných Saabů 9-3

Zdroj: Reuters

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.