Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Saab je v pasti, cestu ke konstruktivnímu řešení zavírá opět GM
18.12.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V průběhu tohoto týdne se zdálo, že majitelé Saabu konečně našli východisko ze složité situace, v níž se automobilka nachází. Po včerejšku už to neplatí.
Už jsme si zvykli na to, že situace automobilky Saab se může během pár dní obrátit o 180 stupňů. Za poslední půlrok se to stalo již tolikrát, že by dnes bylo předčasné nad jakýmkoli stavem jásat, nebo nad ním truchlit. Přesto je třeba říci, že zpráva o plánu C na záchranu firmy vyvolala pozitivní očekávání, neboť se zdálo, že tento záměr bude realizovatelný bez ohledu na zájmy koncernu General Motors. Právě ten totiž pohřbil naplnění předchozí dohody s čínskými investory.
Ještě nadějnější se vše zdálo být poté, co jsme vám při příležitosti zisku maximálního hodnocení v crash testech pro Saaby 9-5 a 9-4X sdělili, že firma dostala první peníze z domluvené čínské investice. Hotovou věcí se jevilo také to, že se Saab zbaví současného nuceného správce Guye Lofalka, který již měsíce nejedná v souladu se zájmy dnešních vlastníků firmy - sám totiž o zproštění funkce požádal. Dalo se tedy očekávat, že odložené pondělní jednání soudu o procesu restrukturalizace se stane pouhou formalitou a k jeho ukončení nedojde. Dnes je ale situace přesně opačná.
Nejprve se začala komplikovat výměna nuceného správce. Původně navržený Lars-Henrik Andersson tuto funkci nakonec odmítl a majitelé firmy přišli s jiným jménem, dalším švédským právníkem Larsem Soderqvistem. Nakonec ale ani on novým správcem nebude, neboť soud již stačil konstatovat, že i přes soulad zúčastněných stran výměnu správce v tuto chvíli nedovolí. „S ohledem na čas zbývající do chvíle, kdy má být tato záležitost projednána, okresní soud usoudil, že neexistují dostatečné důvody k tomu, aby byl pan Lofalk okamžitě zproštěn funkce,” stojí v rozhodnutí soudu. To by samo o sobě nebylo nic až tak tragického, ozval se ale i General Motors. A zprávu z úst jeho mluvčího doprovází pach smrti.
Vedení GM totiž očividně usoudilo to, co my - že nový plán na záchranu firmy je bez ohledu na nulové změny vlastnické struktury obdobou toho, který americký koncern dříve shodil ze stolu. Je sice pravdou, že tento obchod GM nemůže formálně zablokovat, má ale stále dostatečné páky na to, aby od jeho realizace odradil čínské investory. A předpokládáme, že přesně to bude mít jeho včerejší prohlášení za následek.
„Nové alternativní návrhy Saabu nejsou ve své podstatě odlišné od toho, které byly nám byly navrženy dříve a keré jsme odmítli,” řekl v návaznosti na „plán C” Jim Cain, mluvčí General Motors, a dodal: „Každý z předložených návrhů bude mít přímo nebo nepřímo za následek změnu řídících nebo vlastnických struktur firmy způsobem, který je škodlivý pro GM a jeho akcionáře. GM proto nemůže podpořit žádnou z navržených alternativ jako takovou.”
Jinými slovy, General Motors nebude nakloněn jakémukoli řešení, který přímo nebo nepřímo dostane Saab do rukou jeho čínských konkurentů. Američané dnes nemají možnost zabránit realizaci půjčky ze strany Youngmanu a jeho čínských partnerů, mohou ale v takovém případě odmítnout pro Saab vyrábět model 9-4X a dodávat mu část koncernových technologií, které modely 9-3 a 9-5 stále využívají. V takovém případě by bylo prakticky nereálné, aby Saab v dohledné době něco vyrobil a rychlý návrat firmy k běžnému fungování by byl nemožný. I proto máme za to, že tento přístup GM čínské investory opět odradí od toho Saabu cokoli byť jen půjčit.
Pokud se do zítra vlastníkům Saabu nepodaří něco vymyslet a Číňané budou jednat podle našich předpokladů, je dosti pravděpodobné, že soud reorganizaci firmy zastaví. Bylo by ale předčasné cokoli s jistotou tvrdit, na závěr zítřejšího jednání soudu si počkáme a jeho výsledku vás samozřejmě budeme informovat.






Saab Phoenix měl být symbolem toho, jak firma vstává z popela. Nyní se zdá, že na spadnutí je všechno možné, jen ne vstávání...
Zdroj: Autonews
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejčtenější články
„Bojovníci proti Tesle” svým vandalismem automobilce ve skutečnosti pomáhají, její situace ostatně nebude tak zlá
22.3.2025A pak že nevydrží: Jediné kdy prodávané menší auto s dieselovým V8 je k mání po najetí 625 tisíc km. To jsme ještě neviděli
22.3.2025Nejlevnější auto světa se pořád prodává. Vypadá všelijak, ale co byste chtěli za 67 tisíc?
22.3.2025Zákazníci ukazují záda dalšímu drzému nápadu automobilek, naprostá většina lidí obchází placení za už koupená auta
22.3.2025Audi rozjede prodeje aut své nové levné značky už za pár týdnů, je to zatím vrchol jeho úpadku
22.3.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 12:19 - jerry
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB