Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Právě testujeme Hyundai i30 2012 1,6 CRDi, je neskutečně úsporné (foto)
24.3.2012 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Nemá systém start/stop, pneumatiky s nízkým valivým odporem ani dlouhé převody. Dokonce jezdí na zimních pneu v +15° C. Přesto je úsporné jako žádný jiný kompakt.
Podle statistik normované spotřeby se může zdát, že spotřeba aut za posledních deset patnáct let klesla o desítky procent. Ale - pokud celou tu dobu jezdíte srovnatelnými auty - máte pocit, že by k podobnému posunu v reálném světě opravdu došlo? My tedy v žádném případě nikoli. Jistě existují výjimky, ty ale jen potvrzují pravidlo, že pokud srovnatelnému autu přibyly stovky kilogramů, emisní omezení a také desítky koní, aby s tím vším navíc dokázaly hýbat srovnatelným způsobem, nemohlo to spotřebě prospět.
Automobilky v posledních letech spíše než o reálné úspory bojují o ty papírové. Systémy jako start/stop poslaly normovaný apetit po decilitrech dolů, v realitě to ale fungují jen pro velmi omezené spektrum zákazníků. Naopak se nezřídka stává, že zejména při náročné jízdě je spotřeba lecjakého moderního auta výrazně vyšší než staršího modelu.
Rozličné „ekoverze” sice opravdu fungují, ale za jakou cenu? Uškrcené, mnohdy ani ne stokoňové motory ženoucí svůj nízký výkon na kola s obutá do galusek přes převodovku z Corvette nepřinášejí zrovna příjemné řidičské zážitky. Chtěli bychom auta jako dříve, která sice neoslňují výkonem, ale dá se s nimi jet „normálně”, nesnažit se o nízkou spotřebu a přesto ji dostat. Už jsme mysleli, že něco takového nemůže vzniknout, ale vzniklo.
Je to nové Hyundai i30 s motorem 1,6 CRDi, tedy přinejmenším s tím silnějším, které právě testujeme. Jeho kombinovaná papírová spotřeba 4,1 litru se zdá být dobrým vtipem, ale ona ani v nejmenším nepřehání.
Musíte mít hodně velké srdce, abyste s tímto autem zvládli jet s desetilitrovou spotřebou, to je absolutní maximum všech maxim, kterého se dočkáte jen při drásání vozu na velmi technické trati. V provozu už musíte jet dost rychle, abyste uviděli na palubním počítači číslovku 6,5 a pokud spatříte 7,5, znamená to, že pravidelně atakujete rychlosti mezi 180 a 190 km/h, kterých vůz ještě docela svižně dosáhne.
Že to pořád není zajímavé? Pak čtěte dále. Úplně obyčejnou jízdou na tempomat podle předpisů s krátkým startem a „přistáním” ve středně velkém městě (což je jakási mimodálniční kombinace) jsme se se spotřebou dostali na hodnotu 3,6 litru nafty na 100 km. Bez jakéhokoli zvláštního úsilí, jen se zapojením elementární řidičské inteligence, při rychlostním průměru 78 km/h. To už hodně zajímavé, minimum to ale pořád není. Včera jsme tedy vůz vytáhli na šestatřicetikilometrový „economy run” (což je snad již reprezentativní vzdálenost) snažíc se o maximálně nízkou spotřebu. Pneumatiky jsme ale nedohusťovali, světly jsme svítili a rádio nám hrálo, pouze rychlost byla velmi nízká (maximálně 70 km/h) a styl hodně umírněný. Výsledná spotřeba činila 2,3 litru nafty na 100 km při průměrné rychlosti 61 km/h.
Takto samozřejmě nikdo jezdit nebude, ale schopnosti definují extrémy a nejen ty jsou u i30 zcela mimořádné. Nejpříjemnější je na spotřebě této i30 fakt, že přichází sama, bez jakýchkoli dodatečných systémů, omezení, zvláštní snahy. S tímhle autem zvládne jezdit pod 4 litry snad úplně každý, i když bude mít „pod zadkem” plně vybavený vůz, který směrem k jízdní efektivitě nepřijímá žádné znatelné kompromisy. Je tu skutečně úsporný motor, žádná pantomima pro evropské testy. Nevíme o žádném jiném kompaktu, který by dnes s motorem o výkonu 94 kW něco takového dokázal a je to jen jedna z několika výjimečných vlastností nové i30.
Jinou otázkou samozřejmě je, zda má i přes takové možnosti smysl investovat do motoru 1,6 CRDi, který je oproti výkonnějšími 1,6 GDI dražší o plných 70 000 Kč (viz kompletní český ceník). Tuto otázku se ale spolu s odhalením dalších kladů a záporů nové i30 pokusíme odpovědět v našem podrobném testu. Toto berte jako první ochutnávku.
Tyto hodnoty reflektují obyčejný přesun mezi městy vzdálenými 47 kilometrů. Jedinou zvláštní vlastností potřebnou pro takový výsledek je trpělivost, rychleji ale beztak jezdí málokdo. Předjela nás jen dvě auta...
Snaha o maximálně úspornou jízdu vyzněla takto. Na zimních pneumatikách a s veškerým pohodlím. Porovnání vykazovaných hodnot s reálným doplněním paliva větší optimismus palubního počítače neodhalilo.
A mimochodem, jízda maximální rychlostí s aktuální spotřebou 10 litrů také není k zahození...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejčtenější články
- Jediná Škoda s motorem V6 TDI je k mání nejetá po 1. majiteli. S dobovou navigací a manuálem je to posel z minulosti
4.10.2024 - Volvo prosí EU: Zakažte nám prodávat auta, která by naši zákazníci mohli chtít. A není samo
4.10.2024 - Hyundai ukázalo vlastně smutnou budoucnost aut. Vykoupilo vůz s 1 milionem km, nechalo ho dát dokupy a vrátilo ho do oběhu
5.10.2024 - John Cena prodává auto, které považuje za největší finanční omyl svého života. Nasypal přes 11 milionů do nesmyslu
5.10.2024 - Zájem o diesely ve Velké Británii roste pětkrát rychleji než o elektrická auta, tolik k úspěšnosti nařizování těch druhých
5.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.