Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Podívejte se, co musí vydržet nový supersport, aby ho pustili na silnice. Auto v rámci vývoje doslova utýrají
4.4.2025 | Petr Prokopec
Nadšence z týraní takového klenotu zabolí u srdce, ale pokud automobilka stojí o to, aby se i takové auto na nevybíravé zacházení reagovalo správně, musí mu jej sama vystavit. Zejména kalibrace airbagů připomíná hotové demoliční derby.
Na představení kupé T.33, tedy druhého samostatného modelu Gordona Murrayho, došlo už v lednu roku 2022. Všech sto dostupných exemplářů bylo pochopitelně vyprodáno dřív, než byste řekli švec, do garáže však tento dvanáctiválcový model dosud nezaparkoval žádný ze zákazníků. Kapacity firmy GMA jsou stále omezené, pročež výroba bude zahájena až poté, co bude dodán poslední kus předchozího T.50. Pro malosériovou automobilku je to svým způsobem požehnání, neboť se může věnovat všemožným testům vývojových prototypů.
Nově došlo na tzv. kalibraci airbagů, tedy tvrdý zátěžový test, během kterého musí auto prokázat, že se mu airbagy nevystřelí v momentě, kdy reálně nenabourá, protože pak by mohly napáchat víc škody než užitku. Vývojový exemplář T.33XB1 zvaný James tedy vyrazil spolu s příslušnými techniky na severozápad Německa, kde se nachází testovací areál ATP Papenburg. Tam lze využívat mnoho povrchů, které simulují běžné denní situace, dojde na rozličně měkčí nárazy a další situace, ve kterých se airbagy nesmí vystřelit, i když auto zdánlivě bourá.
Gil Martins, který má vývoj vozu na starosti, uvádí, že za těchto extrémních situací se kontrolní jednotka vozu učí, kdy airbag nafouknout a kdy nikoli. James byl proto osazen řadou snímačů zrychlení, které měří změny rychlosti. Následně tak vůz snáz rozezná, kdy jste jen smetli pytel s trávou, který někomu upadl na silnici, a kdy jste narazili třeba do velkého jelena. Pro tyto účely GMA pochopitelně nevyužívá při testech živá zvířata, nýbrž 80kilový pytel plný gumy.
Když se na o video značky podíváte a pochopíte, čím vším si britský sporťák musel projít, bude vám ho líto, autoři ho doslova utýrají k smrti. Na druhou stranu, jen díky jeho týrání budou moci zákazníci počítat s adekvátní bezpečností. Martins pak dodal, že nic podobného už Jamese nečeká. A i když se zdá být na odpis, po návratu z Papenburgu jej automobilka opravila a bude ho nadále používat při testech dvanáctiválcové jednotky na motorové brzdě. Tam by přitom čtyřlitrové ústrojí mělo vykázat minimálně 615 koní, které jsou spárovány s hmotností pouhých 1 090 kilogramů.




GMA T.33 má za sebou drsné testy sloužící ke kalibraci airbagů, během kterých si prošlo řadou nepravděpodobných, ale nikoli nemožných situací. Britové si chtějí být jistí, že v případě vážné nehody airbag vystřelí, banality ale bude ignorovat. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 04.27. 20:12 - řidičBOB
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- VZKAZY 04.27. 13:59 - pavproch
- Táhneme na Brusel 04.27. 13:31 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 22:41 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch