Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Pagani znovu popřelo podvádění v Top Gearu, obě sady pneumatik byly silniční
28.2.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Pagani v oficiálním prohlášení potvrdilo naše předpoklady. Pro ostré kolo použilo pneumatiky typu P Zero Corsa, které byly vyvinuty speciálně pro Huayru.
Dnes ráno jsme vás informovali o tom, že Pagani možná podvádělo, když dříve dosáhlo s modelem Huayra nejlepšího času v tzv. Power Lap britského Top Gearu. Pokud se vám nechce pročítat celou první zprávu (ale pro osvětlení to vřele doporučujeme), můžeme ve zkratce říci, že italská automobilka měla podvádět tím, že pro měřené kolo na vůz obulo zvláštní pneumatiky bez silniční homologace. To samo o sobě nezní problematicky, jenže pravidla Top Gearu vyžadují na trati kompletně silniční specifikaci vozu a to by takto vybavená Huayra nesplňovala.
Případ je ale komplikovanější. Už v době vydání prvního článku bylo zřejmé, že Italové opravdu použili dvě různé sady pneumatik. To nic a nikdo nezakazuje, otázkou ale bylo, co je vlastně zač sada číslo dvě. První jsou na vůz standardně montované, vysoce výkonné pneumatiky Pirelli P Zero Trofeo (není to naopak, jak mylně uvádí některá média, Trofea jsou „ty se vzorkem”), druhou pak „gumy”, které zdály být modelem P Zero Corsa (semi-slicky s minimem vzorku). Jenže byly použity v rozměru, v němž Pirelli tuto pneumatiku nikdy nevyrábělo, a tak někteří pojali podezření, že jde jen o upravené slicky.
Už prve jsme konstatovali, že „silniční legálnost” pneumatik je věcí značně formální a pneumatiky mohly být i se silniční homologací vyvinuty Pirelli přímo pro Huayru. A právě to se také potvrdilo.
V tiskovém prohlášení, které nám od Pagani dorazilo, výrobce uvádí, že jde o pneumatiky „odvozené od slicků používaných na modelu Zonda R” neboť oba modely „sdílí stejné zavěšení kol”. Jde však o pneumatiky připravené přímo Pirelli pro potřeby montáž na Huayru, mají tedy silniční homologaci pouze (stejně jako Corsy ve všech jiných rozměrech) s upozorněním, že nejsou vhodné pro jízdu v silném dešti.
Formálně tedy Pagani nepodvádělo a pokud jsme vám v prvním článku dávali na výběr, jestli je jednání výrobce chytrým tancem v mezích možného, nebo pohybem za hranicí, nyní se přikláníme k možnosti číslo jedna. Nezní to fér a můžeme si říci, že poražený Ariel Atom V8 by se stejně speciálně připraveným obutím byl pravděpodobně rychlejší. Ale kdo Arielu (nebo jakékoli jiné automobilce) brání spojit se s některým výrobcem pneumatik a nechat si pro svůj vůz vyvinout silniční pneumatiky, se kterými bude vůz fungovat co možná nejlépe? Odpověď zní nikdo, takže jde od Pagani jen o využití možností až do krajnosti, jiní měli a mají tentýž prostor...
Pagani udělalo jednu podstatnou a úplně zbytečnou chybu. Zprvu tvrdilo, že vůz byl testován pouze na pneumatikách P Zero Trofeo, i když z fotek je zřejmé, že auto po část testu používalo speciálně připravené Corsy. I ty jsou ale formálně silniční a nelze tedy tvrdit, že by překročilo pravidla Top Gearu - i když daný rozměr připravilo Pirelli speciálně pro Huayru, v jiných rozměrech si je můžete obout třeba na silniční Porsche...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 7 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 10 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch