Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet
15.5.2024 | Petr Miler
Je rychlý, o tom žádná, ale v tomto ohledu nezpochybňoval elektrická auta nikdo a nikdy. Použitelnost, ta je klíčem k úspěchu. A ta se při schopnosti zvládnout pouhá tři kola na Ringu limitně blíží nule, navíc s cenou odpovídající základním eMkovým BMW řady 3.
Hyundai letos v EU zařízlo všechny své ostré spalovací modely a nadšencům dál nabízí už jen ty elektrické. Šance Korejců na masivní úspěch takové podivné strategie lze přitom snadno vyhodnotit dvěma slovy, která vytváří název jedné seriálové i filmové legendy: Mission Impossible. Je to skutečně nemožná mise, jak jsme shrnovali později. Ioniq 5 N, který má nahrazovat dosavadní spalovací modely N s cenami o 640 tisíc Kč, je 2,2tunovou absurditou na pomezí hatchbacku a SUV, která s cenou startuje na 1,8 milionu korun. Kdo vůbec bude považovat něco takového za substitut modelů i20 N nebo i30 N?
Právě Ioniq 5 N se nyní předvedl v akci na Nordschleife v rukou Mishi Chaoudina a byla to přesně taková tragédie, jak se dalo čekat. Však kdo při fyzice dával pozor, musí i bez praktické zkušenosti dobře vědět, jak nepoužitelné 650koňové elektrické auto se zmíněnou hmotností, které má k dispozici jen 80 kWh (použitelné) kapacity baterie, bude. Je to ekvivalent pár desítek litrů paliva v nádrži spalovacího auta, řekněme něco mezi 20 až 30 litry podle toho, jak to budeme počítat a zda půjde o obdobu benzinu nebo nafty. Buď jak buď, jaký dojezd si při plném nasazení za takových okolností můžete malovat? 70, 80, možná 90 km jako prakticky s každým výkonným elektromobilem posledních let? V naší praxi jsme nikdy nezvládli víc.
A ani Misha víc nezvládne. 650koňové Hyundai je rychlé, jak by také nebylo, po pouhých dvou ostrých kolech mu ale zbývá už jen 42 procent kapacity baterie. Nutně nepřesným výpočtem tak za 2 kola (cca 42 km) vypotřebovalo 46,4 kWh elektrické energie, což by odpovídalo spotřebě asi 110 kWh na 100 km. A zbylých 33,6 kWh vystačilo tak na jedno další ostré kolo, aby auto ještě zvládlo dojet k nabíječce. Je pak pěkné, že teoreticky zvládá nabíjení výkonem až 240 kW, v praxi ale za perného veřejného často budete rádi, když budete v okolí Nordschleife dobíjet výkonem 22 kW, to je i naše zkušenost, takže si na doplnění baterie snadno 4 hodiny počkáte. Tři kola versus čtyři hodiny, no budoucnost je tady. Po nějakých 20 minutách zábavy budete 240 minut koukat, jak se jiní baví a vy ne.
Tohle je prostě k ničemu, je to poník zvládající jediný trik, který se vyčerpá, jakmile párkrát zahopsá. Za 1,8 milionu korun je to neuvěřitelně mizerná nabídka, však za takové peníze můžete mít třeba BMW M340i. Pravda, je to o něco pomalejší auto, které ale zvládne i po Nordschleife jezdit pořád dokola celý den. A sami zvažte, jestli je lepší ujet 6 ostrých kol za den rychleji, nebo si dát klidně 60 kol o něco pomaleji...
![Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet - 1 - Hyundai Ioniq 5 N 2024 oficialni 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet - 2 - Hyundai Ioniq 5 N 2024 oficialni 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Otylý elektrický hot hatch Hyundai ukázal na okruhu svou nesmyslnost. Vydrží tři kola, pak můžete hodiny nabíjet - 3 - Hyundai Ioniq 5 N 2024 oficialni 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Hyundai Ioniq 5 N ujede na Nordschleife 3 rychlá kola a pak musí na hodiny k nabíječce. Tomu se při ceně 1,8 milionu Kč říká nabídka. Foto: Hyundai
Zdroj: Misha Chaoudin@Youtube
Bleskovky
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
před 7 hodinamiNejdražší auto světa za 3,4 miliardy Kč natočili někoho v zimě řídit v běžném provozu, jako by se nechumelilo
včeraBMW ukázalo, jak vyvíjí elektrickou M3. Čím chce ale zaujmout? Falešným zvukem? Hmotností přes 2 tuny? Dojezdem v desítkách km?
7.2.2025
Nejčtenější články
Korejci se pochlubili novým typem baterií, předem ale přiznávají, že jejich kapacita vám bude mizet před očima
12.1.2025Němci představili novou dimenzi šetření, jedno laciné řešení interiéru obslouží nespočet modelů v nespočtu podob
12.1.2025Lidem dochází peníze tak moc, že nová auta nejen nekupují, už ani pořádně neservisují ta, která mají
12.1.2025EU jde Muskovi po krku, pravidla té samé EU ale přihrají jeho Tesle čistých 25 miliard z kapes všech, kteří nechtějí elektromobil
12.1.2025V Kapském Městě postavili skutečný Iron Manův dům. A můžete si ho sami vyzkoušet, bez jeho bohatství to ale nepůjde
12.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva