Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem

Když se tohle auto dostalo do rukou Stiga, dalo se čekat něco mimořádného. „Ochočený” závodní jezdec si i tento mimořádný stroj omotal kolem prstu a jeho vysoký výkon spolu s přítlakem, nízkou hmotností a agresivně naladěným podvozkem využil naplno.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem

12.12.2024 | Petr Prokopec

Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem

/

Foto: Koenigsegg

Když se tohle auto dostalo do rukou Stiga, dalo se čekat něco mimořádného. „Ochočený” závodní jezdec si i tento mimořádný stroj omotal kolem prstu a jeho vysoký výkon spolu s přítlakem, nízkou hmotností a agresivně naladěným podvozkem využil naplno.

Když se v roce 2011 objevil v Česku vůbec první Koenigsegg, našli se lidé, kteří švédské značce neukazovali palec nahoru, nýbrž spíše sršeli kritikou. Dle jejich názoru totiž Agera byla schopná maximálně tak jízdy v přímce. Nikdo z těchto pochybovačů s autem pochopitelně nikdy nejel, k jejich přesvědčení jim ale stačil fakt, že vůz má na kontě obrovský výkon, se kterým je na stovce za necelé tři sekundy a teoreticky se dokáže dostat až na 440 km/h.

Málokdo nicméně zapomínal na další klíčový údaj, a sice hmotnost. Ta byla v případě Švédů vždy nízká, ostatně zmíněná Agera vážila 1 435 kg, přičemž postupnou evolucí se Koenigsegg u dalších variant dostal ještě o zhruba 150 kil níž. A protože si technici značky zjevně uvědomují, že na hmotnosti záleží především, kladli na ní důraz i při vývoji nového modelu Jesko. Jeho verze Attack zaměřená na okruhovou jízdu tak má na kontě jen 1 420 kg, což je na dnešní dobu vzhledem k výkonu vozu velmi sympatický údaj.

Stejně jako Agera má i Jesko v útobách přeplňovaný osmiválec, jeho výkon však vzrostl na 1 298 koní. Tedy při naplnění nádrže běžným benzinem, v případě biopaliva E85 tu máme až neskutečných 1 622 koní. Verze Attack se tedy dostala na lepší poměr výkonu a hmotnosti, než je tomu pomalu u kteréhokoli jiného supersportu či hypersportu planety. Kromě toho disponuje řízením zadní nápravy a speciálními tlumiči Triplex, které jsou vpředu i vzadu kombinovány s běžnými od firmy Öhlins.

Pokud k tomu ještě přihodíte odlehčená kola obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 a karbon-keramické kotouče, máte rázem vůz, který opravdu nečaruje jen v přímém směru. To nyní potvrdil Top Gear, jehož nové epizody se sice nenatáčí, ovšem trať v Dunsfoldu dál funguje. A občas na ni zaskočí i Stig, který si jízdu v Jesku Attack nenechal ujít. A rovnou přitom zajel rekord okruhu mezi produkčními vozy, neboť jej zvládnul za 1 minutu a 10,9 sekundy.

Znalci televizní show pak sice namítnou, že Caparo T1 trať zvládlo ještě o chlup rychleji (1:10,6), nicméně dle Jeremyho Clarksona se tento vůz mezi produkční auta neklasifikoval, neboť byl příliš nízký na to, aby dokázal přejet silniční retardér. To ostatně britská firma posléze i uznala, načež svému jedinému vozu dodala výškově nastavitelný podvozek. Ani to však nevedlo k úspěchu a po vyrobení pouhých 15 kusů byl s touto okruhovou plackou konec.


Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 1 - Koenigsegg Jesko oficialni 02Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 2 - Koenigsegg Jesko oficialni 04Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 3 - Koenigsegg Jesko oficialni 05Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 4 - Koenigsegg Jesko oficialni 07Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 5 - Koenigsegg Jesko oficialni 08Nový rekord okruhu Top Gearu uzmula švédská stíhačka s až 1 622 biokoňmi a brutálním křídlem - 6 - Koenigsegg Jesko oficialni 12
Jesko je nově nejrychlejším produkčním vozem na trati Top Gearu. Toho dosáhla verze Attack, kterou od provedení Absolut poznáte dle zadního křídla. S ním vůz generuje přítlak až 1 400 kg při velmi podobné hmotnosti. Foto: Koenigsegg

Zdroj: Top Gear

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše