Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nové BMW Z4 M? Zapomeňte, žádné nebude
21.3.2009 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
BMW ze své nabídky v poslední době „vyštípalo” leccos. Nejnověji došla řada na emkovou verzi modelu Z4, pro její současnou generaci se definitivně s žádnou nepočítá.
V životě jsem poznal jen málo tak skvělých aut jako BMW M3 CSL. Když se v roce 2003 objevilo na trhu, šokovalo svou rychlostí - ač zůstávalo v jádru tou „starou známou” M3 E46, dosahovalo na okruzích naprosto fantastických časů. Stačilo ubrat trochu kilogramů, přidat pár koní, instalovat lepší brzdy, pořádné pneumatiky, vše řádně naladit a na světě bylo auto, které svými časy na Nordschleife překonávalo tehdejší špičková Porsche či Ferrari. Stalo se tak nejrychlejším sériově vyráběným BMW všech dob a vzhledem k současnému vývoji si troufnu říci, že žádný rychlejší „bavorák” už nikdy vyroben ani nebude.
Když jsem si o pár let později pořídil BMW Z4 M Coupé, byl jsem překvapen, jak moc se ikonickému CSL blíží. Bylo podobně těžké, dostalo stejné brzdy a ač mělo o něco nižší výkon a nebylo až tak nekompromisní, zaostávalo v časech za M3 CSL jen nevýznamně. Spousta novinářů Z4 M ve své době zatracovala a dělala z něj jakéhosi druhého vzadu za jistě rovněž skvělým Porsche Cayman S, osobně se ale domnívám, že pouze nedokázali ovládnout jeho specifický charakter. Na správných pneumatikách (semi-slickách, které standardně obouvalo i CSL) dokázalo na Nordschleife jezdit časy jen lehce přesahující 8 minut, což je bezpochyby špičkový výsledek, o kterém se Caymanu ani nezdá. Asi nikdy nezapomenu na překvapené řidiče vozů jako Porsche 911 GT3, se kterými byla Z4 M Coupé schopna držet krok, nebo uznalé pohledy Sabine Schmitz zpoza volantu Ring Taxi (BMW M5 E60), ve kterém s pár lidmi na palubě Z4 ani v nejmenším nestačila. Ostatně o tom všem již byla řeč v našem někdejším testu.
Jenže BMW se od té doby hodně změnila. Za těch pár let, či spíše deset let (první Z4 stojí na základech trojkové řady E46, která má kořeny na konci minulého století) přibrala na váze, ubrala na kvalitě, jaksi přestala brzdit a jejich naladění se už nedá nazvat ani kompromisním. Neříkám, že jsou to nutně pro každého špatná auta, jsou ale bezesporu úplně jiná. Nová Z4 tak povyrostla, svou hmotností se blíží trojkové řadě a ač jsem její chování zatím neměl možnost poznat, návrat ke kořenům od ní neočekávám. Kdo upíná své naděje k nové Z4, může ještě doufat, kdo však čeká na nový nekompromisní stroj s názvem BMW Z4 M, ten už doufat ani nemusí. BMW totiž ústy svého mluvčího oznámilo, že nová generace nejmenšího eMka ani nevznikne. Důvod? Samozřejmě ekonomická krize, co jiného, na tu lze momentálně svést úplně všechno od nekonkurenceschopnosti až po neochotu manželky vařit.
„Vzhledem k současné ekonomické krizi není pro plnou eMkovou verzi nové Z4 na trhu prostor,” řekl konkrétně mluvčí BMW. Prý pro ní za takové situace nebudou zákazníci. Skutečnost je ale úplně jiná - pro takové auto existují zákazníci vždy, i za současné situace jistě přežije většina automobilek, která je schopna vyrobit funkční sportovní auto za spoustu peněz. Problém je v tom, že BMW pro takové auto dávno žádné zákazníky nemá, nemá takový produkt, který by je byl s to oslovit. Neřešme, zda už neumí, nebo nechce, zkrátka nemá - již pár let míří na docela jinou skupinu a ti, kteří hledají opravdové auto, se rozhlíží jinde. Jiní ale najdou u BMW zastání stále dost a to i mezi modely s písmenem M na zádi. Brzy se světu představí nová BMW X5 M a X6 M, pro takové vozy má totiž nyní BMW zákazníků hromadu.
Pokud BMW nějakou krizí trpí, pak leda krizí identity. A to už pěkných pár let...
BMW Z4 M: R.I.P.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 9 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejčtenější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024 - Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
25.11.2024 - První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva