Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle

V oficiální rovině se Lada o této novince pořád prakticky vůbec nezmiňuje, neoficiálně o ní ale víme stále víc. Chystaná Iskra dorazí jako nejen jako kombík či jakýsi sportback, ale také coby sedan a „kombík na chůdách”.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle

8.3.2024 | Petr Prokopec

Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle

/

Foto: FIPS, CC0 Public Domain

V oficiální rovině se Lada o této novince pořád prakticky vůbec nezmiňuje, neoficiálně o ní ale víme stále víc. Chystaná Iskra dorazí jako nejen jako kombík či jakýsi sportback, ale také coby sedan a „kombík na chůdách”.

Před pár dny jsme si mohli poprvé posvítit na chystanou novou nejlevnější Ladu, tedy model s poněkud „svazáckým” jménem Iskra. Ta bude představena ještě letos, do prodeje pak zamíří v roce příštím. Po nějakou chvíli bude v nabídce koexistovat po boku dnes nejlevnější Granty, než ji v nabídce ruské automobilky ve stejné pozici nahradí. I proto se nepočítá pouze s jednou karosářskou verzí, ale hned se třemi. Dosud se na veřejnost díky dostaly ruskému Federálnímu patentovému úřadu (FIPS) pouze patentové snímky kombíku, nyní tu však máme i jeho lehce off-roadovou verzi Cross a základní sedan.

Celá trojice bude používat v podstatě stejnou architekturu jako všechny Dacie vyrobené po roce 2022, tedy platformu CMF-B-LS. To je poněkud překvapivé, neboť se předpokládalo, že Rusové budou muset po odchodu Renaultu začít na čistém listu papíru. Nakonec se však ukázalo, že AvtoVAZ se po rozchodu s Francouzi dočkal i jistého odstupného. Lada tedy ve finále má k dispozici moderní techniku, byť ta zpočátku musela působit jako danajský dar.

Kvůli invazi na Ukrajinu totiž automobilka přišla především o elektronické komponenty převážně z Německa. Ty bylo třeba nahradit novými díly z Ruska a jemu spřátelených zemí, tedy hlavně z Číny. To se zjevně povedlo, neboť továrna v Toljatti již pustila do světa první várku prototypů. V červenci letošního roku by pak mělo dojít na předprodukční exempláře, následovat pak má již zmiňovaná premiéra, ke které by mohlo dojít už v srpnu na autosalonu v Moskvě.

Z dostupných pohledů na vůz je patrné, že Iskra byla v nemalé míře ovlivněna modelem Vesta, díky čemuž nevypadá lacině. Oproti ní pak sice bude menší a i levnější, poměrně překvapivě však u novinky Rusové přistoupili k většímu odlišení jednotlivých variant. Patrné je to zejména u zadních světel, které jsou u praktičtějších verzí jiné. Sedan a standardní kombík pak spojuje zadní nárazník, Cross jej ovšem má odlišný. A stejně tak kráčí vlastní cestou vpředu, byť rozdíly jsou jen velmi malé.

Off-roadová varianta by se měla dočkat také sedadel ukotvených o trochu výš, což má řidiči zpřehlednit jízdu v terénu. Dále se ovšem již jednotlivé varianty budou lišit hlavně v rámci výbavy. Na upřesnění však bude třeba ještě pár měsíců vyčkat. To je ale jen zlomek času ve srovnání s čekáním na nástupce zmiňované Granty. Ta totiž přišla v roce 2011, přičemž stála na základech předchozího modelu Kalina, který se začal vyvíjet již v roce 1993.


Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle - 1 - Lada Iskra sedan a Cross 2024 patentove obrazky 01Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle - 2 - Lada Iskra sedan a Cross 2024 patentove obrazky 02
Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle - 3 - Lada Iskra sedan a Cross 2024 patentove obrazky 03Nová nejlevnější Lada byla předčasně odhalena v dalších verzích, nevypadá vůbec zle - 4 - Lada Iskra sedan a Cross 2024 patentove obrazky 04
Iskra se nově ukázala i jako sedan a lehce terénní verze Cross. A nevypadá vůbec zle, na levné auto za 200 až 300 tisíc Kč v přepočtu určitě ne. Foto: FIPS, CC0 Public Domain

Zdroj: Rospatent a FIPS přes Auto Mail.ru

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.