Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Nissan Juke 2012: ve jménu boje s ekologickou chimérou
22.9.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Nízké emise oxidu uhličitého budou od příštího roku velmi vážené. Natolik, že se kalkuluje s každým gramem. Nissanu při tom počítání vyšlo, že se kvůli tomu dokonce vyplatí zhoršit dynamiku.
Už poněkolikáté upozorňujeme, co čeká automobilky od příštího roku. Evropský byrokratický aparát vydal závazné nařízení, které od ledna zprůměruje emise oxidu uhličitého celého portfolia modelů zde prodávaných značek a za každý čtvrtý a další gram navíc oproti limitu 130 g/km (ekvivalent cca 5,2 l/100 km) za každé prodané auto bude udělovat pokuty 95 Eur, v přepočtu asi 2 400 Kč.
Pokud prodáváte auta s průměrnou spotřebou sedm, osm nebo dvanáct litrů čehosi na sto, patrně se smíříte s tím, že toto dodatečné zdanění prostě přenesete na své zákazníky, nebo ušetříte na dodavatelích či kvalitě výrobku. Ale v případě, že se pohybuje těsně nad zmiňovanou hranicí, hledáte cestičky, jak z toho vybruslit.
Podobně přemýšleli také v Nissanu nad zážehovou šestnáctistovkou o výkonu 117 koní v modelu Juke s pohonem předních kol a manuální převodovkou, který v kombinovaném cyklu bral z nádrže rovných šest litrů na sto a emitoval 139 g CO2 na kilometr. Co s tím? Zavést takzvaný „optimalizační program revidující převodové poměry“.
V řeči obyčejných smrtelníků jde o delší stupně v převodovce, které automobil pouze přizpůsobí normovanému testu spotřeby a ušetří pár gramů CO2. Konkrétně 8 g/km, což je přibližně 0,4 litru na 100 km. I když bychom připustili, že těžší převody v ustáleném jízdním režimu pomůžou také reálně, podobná opatření mají na oplátku neblahý vliv na pružné zrychlení. Žádné buď a nebo ale v nabídce nebude. „Optimalizační program“ pro převodovku dostanete po náběhu výroby automaticky. Dost možná je tedy na čase vyrazit pro nový Juke ještě dříve, než se této „optimalizace” dočká. V našem testu se totiž právě vhodné zpřevodování jeho přímo řazené převodovky zdálo být jednou z devíz...
Tip: Přečtěte si náš test Nissanu Juke právě s motorem 1,6i.
Boj s každým gramem oxidu uhličitého nabírá absurdní otáčky
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejčtenější články
- Nová Škoda Elroq postrádá jakoukoli invenci. Je to špatný typ auta, které je ve špatný čas na špatném místě
2.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Majitelům nových Maserati za jízdy dochází benzín, i když palivoměr ukazuje, že „šťávy” mají dost
2.10.2024 - „Zýrou emišns”? Volvo přiznalo, že jeho „nulové emise” znamenají přesně 36,7 tuny CO2, to je panečku matematika
2.10.2024 - Jeep žádá majitele téměř 200 tisíc dobíjecích aut, aby je nenabíjeli a neparkovali uvnitř, 13 už jich shořelo
2.10.2024
Živá témata na fóru
- Suzuki obecně 11.01. 22:50 - jarka
- vyber motorky 11.01. 22:17 - Brus
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Elektromobily a vse kolem nich 11.01. 15:52 - petr_riha
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.