Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce

„Přežila Napoleonovu invazi, světovou hospodářskou krizi v roce 1929 a dvě světové války,” připomíná Bloomberg. Ale nepřežila nejnovější pokus o zavedení nepřímo plánovaného hospodářství ze strany EU. S německou firmou Gerhardi Kunststofftechnik je nejspíš amen.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce

dnes | Petr Miler

Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce

/

Foto: Mercedes-Benz

„Přežila Napoleonovu invazi, světovou hospodářskou krizi v roce 1929 a dvě světové války,” připomíná Bloomberg. Ale nepřežila nejnovější pokus o zavedení nepřímo plánovaného hospodářství ze strany EU. S německou firmou Gerhardi Kunststofftechnik je nejspíš amen.

Když před dvěma roky zkrachovala německá společnost BIA Forst z Baden Forstu, Mercedes to bagatelizoval. Tato společnost pro „vynálezce automobilu” vyráběla jeho tradiční symbol, tedy třícípé hvězdy skvoucí se přídích vozů, stuttgartská automobilka ale uváděl, že emblémů má dost i z jiných zdrojů. Teď má ale zas o jeden míň.

Jako snad nejvýmluvnější symbol současných problémů německého automobilového průmyslu totiž chvíli před Vánoci vyhlásila bankrot společnost Gerhardi Kunststofftechnik GmbH, jak informuje Bloomberg. Firma byla založena již v roce 1796, kdy pochopitelně ještě nikdo nevěděl, co to je resp. bude auto. Tehdy začala s výrobou kovových výrobků, do automobilového vlaku naskočila až v minulém století a naplno se do něj zapojila s německým automobilovým boomem po druhé světové válce.

Pro Mercedes nedodávala jen třícípé hvězdy, expert na lisování za tepla pro automobilku vyráběl celé masky, chromové lišty, kliky dveří a podobné menší díly. Rostoucím nákladům zejména na energie ve spojení s klesajícím odbytem kvůli celkovému umenšování evropské výroby aut ale u Gerhardi nezvládli dál čelit a vyhlásili bankrot. Firma zaměstnávala 1 500 lidí a byť řízení o úpadku zatím nemá jasný konec, zaměstnanci práci v tuto chvíli práci nemají a nepředpokládáme, že by společnost tím či oním způsobem dál pokračovala ve své dosavadní činnosti.

Jsme svědky další a další devastace místního automobilového průmyslu, který nyní místo poptávky a technické racionality řídí mechanismy EU bojující... O co vlastně? A úpadek Gerhardi není žádnou ojedinělostí, propouští či jinak omezuje své aktivity francouzská Forvia, německé Webasto či Bosch, potíže mají i firmy zapojené do „zelené horečky” jako Northvolt. Bloomberg vypočítává, že jen v roce 2024 ohlásili evropští výrobci autodílů propuštění víc než 53 000 pracovních míst, většinu v Německu. Nezbývá než si pustit „Nám se daří” od Suchánka a Genzera, níže máte možnost...


Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce - 1 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 17Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce - 2 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 10Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce - 3 - Mercedes-AMG One 2022 produkcni prvni sada 22
A zas je jich o jednoho míň... Mercedesu poněkud dochází dodavatelé třícípých hvězd, firma Gerhardi je poslední obětí devastace evropského automobilového průmyslu. Foto: Mercedes-Benz

Zdroje: Bloomberg, Mercedes-Benz

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše