Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Motory V6 s turbem ve Formuli 1 možná nebudou, Ecclestone je nechce pro tragický zvuk
4.10.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Bernie chce 18 měsíců před plánovaným začátkem nové éry Formule 1 zachovat stávající motory V8. Nová turba tak nakonec nechce skoro nikdo krom FIA.
Pamatujete si ještě na sezónu F1 v roce 2004? Michael Schumacher tehdy vyhrál třináct z osmnácti závodů a svět rázem začal hovořit o naprosté nudě v královské motoristické disciplíně. Mezinárodní automobilová federace FIA tak společně s promotérem F1 Bernie Ecclestonem začala pracovat na nápravě, v jejímž rámci by se na závodní okruhy vrátilo více napětí. Cestou se ukázaly být hlavně překotné změny pravidel, které ale přinesly nahrazení skutečného závodění lacinou zábavou, které zejména z posledních závodů nesoucích se ve jménu stupidních systémů jako DRS a dalších „prvků náhody” jen čiší.
Každoroční změny pravidel ale nejsou motivovány jen tímto faktorem. Také automobilové závody musí vonět po bujících deštných pralesech, a tak ke slovu přišly i rozličné „zelené technologie”. Hybridní systém KERS s nimi má co do činění, tím „pravým” krokem ale bude teprve nahrazení současných atmosférických motorů menšími přeplňovanými. To má snížením spotřeby celé té dvacítky aut, která ujedou každé dva týdny pár set kilometrů, teprve zachránit planetu. Pro sezónu 2014 je tak už nějaký čas v plánu nasazení menších jednotek V6 s turbem místo současných atmosférických V8.
Ačkoli FIA považuje jejich nasazení za hotovou věc, je pořád ještě možné, že přeplňované šestiválcové motory na formulových okruzích rachtat nezačnou. Slovo rachtat je přitom více než na místě, neboť Bernie Ecclestone po své nedávné návštěvě továrny Ferrari, kde pohonnou jednotku V6 na vlastní uši slyšel, prohlásil, že zvuk je tragický. A prý s tím souhlasil i přítomný prezident italské automobilky Luca di Montezemolo.
Ecclestone se tak nechal slyšet, že udělá vše proto, aby ve Formuli 1 zůstaly nadále atmosférické osmiválce. Proč? Nádherný vysoký zvuk považuje za součást image F1, neoddělitelný projev značky, jehož ztrátou nechce riskovat další odliv příznivců tohoto sportu hlavně ve „starých zemích”. To se ovšem nelíbí Jeanu Todtovi, prezidentovi FIA, který již o dalším odkladu či dokonce zrušení „šestiválcového plánu“ nechce ani slyšet. Původně totiž měly motory s menším objemem (v jednu chvíli se uvažovalo dokonce o přeplňovaných čtyřválcích) pohánět monoposty F1 již od příštího roku.
Přesto nelze vyloučit, že se Berniemu jeho záměr podaří naplnit. Ecclestone na totiž na své straně i majitele okruhů a mnohé šéfy stájí. Ti (a mezi nimi třeba šéf australské GP Ron Walker) již potvrdili, že hodlají Bernieho podporovat, jak to jen půjde. Jako důvod odporu vůči FIA přitom nezmiňují ani tak špatný zvuk jako především nutnost zbytečných investicí ze strany stájí v době, kdy sama FIA chce, aby týmy šetřily. Vyvinout úplně nový motor totiž znamená nejen investici do něj, ale i do prakticky úplně nového auta, neboť jeho konstrukci úplně jiná jednotka dramaticky ovlivní.
Na druhou stranu, s ohledem na velmi krátké časové rozmezí mezi současností a prvním závodem F1 s V6 totiž již značky jako Ferrari, Renault a Mercedes s vývojem přeplňovaných šestiválců dávno začaly. Pokud tak nakonec dojde k zachování motorů V8, padnou vniveč pro změnu tyto prostředky.
Bude každopádně zajímavé sledovat, jak celá bitva dopadne. My o malé přeplňované motory ve Formuli 1 nestojíme, na druhou stranu by to po všech dosavadních devastačních krocích byl jen další hřebíček do rakve toho, čím F1 kdysi bývala...
Principál Formule 1 Bernie Ecclestone nebyl při své nedávné návštěvě továrny Ferrari vůbec nadšený ze zvuku přeplňovaných motorů V6, které mají F1 pohánět od roku 2014. A tak je prostě v seriálu nechce
Zdroj: Speed TV
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
25.11.2024 - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
25.11.2024 - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
25.11.2024 - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
25.11.2024 - Přes 200 tisíc korejských elektromobilů musí do servisů. Trápí je pořád stejný problém, rýsuje se z toho velká patálie
25.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva