Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mercedes SLS AMG Electric Drive: 750koňová elektrická bestie na prvním videu
2.10.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Mercedes svým nejnovějším výtvorem dokázal očekávané - že „inflace výkonu” se s nástupem elektrických sporťáků ještě prohloubí. Takhle jezdí jeho nejsilnější AMG vůbec.
Jen máloco jiného letí u aut v posledních letech tak nahoru jako výkony jejich motorů. Důvodů by se našlo vícero, tím hlavním ale bude kombinace zvyšující se hmotnosti aut daná jakousi snazší „vytěžitelností” výkonu z agregátů stejných koncepcí. Současné technologie umožňují stvořit motor tak přesně, že si může dovolit využít mnohem větší část svého potenciálu. Novodobá turboéra vyvolaná hlavně masivními regulacemi pak tento efekt dále umocňuje, neboť vyvinout vysoce výkonný turbomotor je prostě snazší a levnější než dostat stejný výstup z „atmosféry”.
Právě kvůli tomu se mluví o tzv. „inflaci výkonu” - co by ještě před 10 nebo 20 léty stačilo na špičku je dnes rázem někde v průměru. Považte, že ještě na začátku devadesátých let byl jedním ze špičkových Ferrari model 512 Testarossa s výkonem nejvýše 395 koní. V roce 2005 jste si pořád mohli koupit „střední” Ferrari 360 s 405 hřebci. O pár let později byste přitom s takovým výkonem neudělali parádu ani mezi obyčejnými ostrými kupé střední třídy, když třeba Audi RS5 jich má už 450. A že by to byl s danou hmotností nějaký uragán... Pokud dnes chcete zamířit na špičku v oblasti stále relativně konfekčních sporťáků, chce to auta jako BMW M5 F10 (560 koní) nebo Jaguar XKR-S (550 koní). Nechceme zpochybňovat čistotu a úžasnost Ferrari, ale co do pouhé rychlosti by těmto autům nemohlo konkurovat, třebaže s nižší hmotností, těžištěm a stokrát lepší ovladatelností. Nic z toho 150 chybějících koní (navíc přeplňovaného motoru, který má plošší výkonovou křivku) nenahradí.
A nemusíme mířit až tak vysoko, nová Astra OPC má za 630 tisíc korun 280 koní a nabízí je v tak civilizovaném balení, až to bere dech. Nebo kapesní střela jménem BMW M135i s 320 turbokoňmi bude minimálně zle zatápět autům jako M3 E46 a Z4 M Coupe, které ještě před pár lety patřily k tomu nejlepšímu a nejrychlejšímu, co se dalo v daných třídách koupit. M135i je přitom vedle nich nákupní taška. Pokrok? Ano i ne, zmíněná auta nejsou přesvědčivá jen výkony svých motorů, beztak se ale nelze ubránit dojmu, že konstruktéři prostě „přišli na to”, že výkon je na autě to nejlevnější a potřebná výsledná rychlost je s ním snáze dosažitelná než piplavou a drahou prací s odlehčením, podvozkem či jinými částmi, které navíc spousta lidí v běžném provozu ani neocení.
Možná vám to přijde jako trochu podivný úvod pro článek o elektrickém Mercedesu, ale není to tak docela pravda. Teprve sporťáky s elektromotory (jakkoli pochybujeme, že by jim patřila brzká budoucnost) nám teprve ukáží, co to je znehodnocení výkonu. Právě čerstvě představený Mercedes SLS AMG Electric Drive má ve čtyřech elektromotorech v kolech až 750 koní a to je daleko nejvíce, co kdy nějaké produkční AMG mělo k dispozici. Je sice hodně těžké, a tak nestačí ani na nové SLS AMG GT s 591 koňmi, výkon ale má a může ho mít jistě i více.
Dostat podobná čísla z elektromotorů je totiž ještě snazší než v případě přeplňovaných jednotek a nebýt limitu v podobě akumulátorů, mohli bychom se brzy dočkat monster s řádově tisíci koní. Ostatně, třeba takový Rimac Concept One jich má 1 088 a i on je limitován hlavně „baterkami”. Kdyby náhodou zahřmělo a světlo světa spatřilo opravdu použitelné úložiště elektrické energie, mohly by se během pár let stát i dnes superrychlé vozy jako Nissan GT-R jen úsměvnou hříčkou minulosti.
Dnes je tomu spíše tak, že Mercedes SLS AMG Electric Drive je úsměvnou hříčkou elektrické současnosti, minimálně onu případnou budoucí další „inflaci výkonu” svým pojetím více než naznačuje. Níže se můžete podívat, jak jezdí a vypadá v detailech. Čekejte přitom leccos, jen ne zuřivý zvuk spalovacího motoru...
Tip: Projděte si všechny novinky pařížského autosalonu 2012.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024
Nejnovější články
- Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
před 7 hodinami - Honda potichu prodává chytrou pásku, která vám může ušetřit desítky tisíc za opravu auta, zaslouží si víc pozornosti
před 8 hodinami - Prodeje ojetin v Česku jsou nejnižší za posledních 10 let, jsou na dostřel od absolutních historických minim
před 10 hodinami - Němci vybrali nejlevnější ojetiny, které opravdu vydrží, navzdory nízké ceně excelovaly v jejich dlouhodobých testech
před 11 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva