Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Mazda potvrdila nový Wankel, v nové RX-8 má dorazit do dvou let
19.8.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nový agregát má navýšit svůj zdvih. To se ale s ohledem na rotační píst fungující na bázi rozpínavosti plynů snadněji řekne, než udělá.
Asi není tajemstvím, že Mazdu RX-8 zabily regulace emisí. Kvůli nim muselo Wankelem poháněné kupé nejprve odejít z Evropy, o chvíli později však značka zjistila, že na ostatní trhy není spolehnutí. Předloni tak dorazila poslední edice, která de facto znamenala úplný konec rotačního motoru. Zcela ze světa ovšem tento druh pohonného ústrojí nemá vymizet, podle zaměstnance americké divize Mazdy bychom se totiž s novou generací motoru i vozu měli setkat do dvou let.
Vývoj agregátu přitom provázejí tři priority. Tou první je snížení spotřeby, které má jít ruku v ruce s navýšením výkonu. Dále má nová Mazda RX-8 potlačit svou schopnost požírat ve vyšších otáčkách litry oleje. Prioritou číslo tři je pak navýšení výkonu v nižších otáčkách, který u předchozího modelu (zvláště u slabšího provedení) patřil k největším slabinám.
Jak ale dané problémy vyřešit? Podle zdroje zevnitř Mazdy je klíčem jak k vyššímu točivému momentu a tedy i nárůstu výkonu a nakonec i k nižší spotřebě větší zdvih motoru. Tedy fakt, který půjde velmi složitě vyřešit, neboť Wankel není typickou pohonnou jednotkou, kde bychom měli typický zdvih a vrtání. Místo toho je zde rotační píst, který funguje na bázi rozpínavosti plynů.
Zdvih tak půjde navýšit pouze zvětšenou dráhou pístu, který se otáčí na bázi dvou rozdílných kružnic. To ovšem povede k mnohem většímu objemu, jehož přesnou míru však neznáme. Vodítkem by mohl být název pohonné jednotky 16X, je ale 1,6litrový objem jistotou? To zjistíme během oněch dvou let.
Mazda RX-8 byla zatím posledním modelem s Wankelovým motorem, brzy se ovšem máme dočkat další
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch