Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Laserová světla? Na trhu do tří let, tvrdí BMW
13.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Nedávné informace o laserových světlech BMW se zdály být hudbou vzdálené budoucnosti, mnichovská automobilka je ale chce dostat do prodeje již za dva až tři roky.
Není tomu tak dávno, co něčím výjimečným byly xenonové světlomety. Těmi už nyní neohromíte, do drahých aut se dnes postupně dostávají světla pracující s LE diodami a dosud se zdálo, že budoucnost patří právě jim. BMW se ale rozhodlo tuto očekávanou časovou osu změnit, když nedávno odhalilo světlomety pracující s laserovým paprskem. I tak bylo na místě předpokládat, že si své slávy nejprve užijí LED a teprve později, třeba za pět nebo deset let přijde i doba laserová. Jenže vše má být jinak - evoluční krok v podobě diodových hlavních světel chtějí v Mnichově přeskočit a na trh se rovnou vrhnout s lasery.
V rozhovoru pro magazín Inside Line to řekl Hanafi Abdul, který je v BMW odpovědný za vývoj optických systémů. Podle něj se mají tato světla začít objevovat na během dvou až tří let, limitem nasazení je přitom spíše nalezení vhodného vozu. Podle Abdula je totiž již nyní celé řešení připraveno pro sériovou výrobu, neexistuje ale zatím vůz s logem BMW ve znaku, ve kterém použití této technologie dávalo smysl.
Tato novinka totiž nepřináší pouze násobně jasnější osvětlení a vyšší pracovní efektivitu, je také oproti konvenčním světlům prostorově nenáročná. Dá se tedy očekávat, že dostupnost této technologie výrazně změní design předních partií vozů, jenž nyní musejí být přizpůsobeny použití velkých „lamp” utvářejících podobu velké části přídě. S drobným zdrojem, jímž mohou laserové světlomety být, se pak celá konstrukce přední části vozu může změnit a nikdo si zatím zřejmě nedovede představit, jak přesně.
Svou premiéru si toto řešení odbylo na poslední evoluci konceptu BMW i8 a vzhledem k avizovanému termínu „prvního laserového nasazení” ze strany Hanafiho Abdula lze očekávat, že prvním produkčním BMW používajícím tato světla bude právě i8. Sportovně pojatý hybrid se totiž má na trhu objevit někdy na přelomu let 2013 a 2014, což by naznačenému termínu více než odpovídalo.
Jaká bude skutečná budoucnost laserových světel a jak se budou jevit v praxi teprve uvidíme. Zatím ale jde o novinku jistě pozoruhodnou.





Laserové světlomety BMW na nových snímcích
Zdroj: Inside Line, BMW
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Lež o nulových emisích elektromobilů už vadí i Britům. Více jak čtvrtina lidí jí pořád věří, mladých víc než třetina
23.3.2025Převratné řešení Nissanu mělo zachránit spalovací motory, nakonec přes výhru v soutěži míří do propadliště dějin
23.3.2025Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva