Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Koenigsegg omylem zajel rekord jednoho z nejdelších okruhů Evropy. Ani se nesnažil, prostě se to stalo při testech
29.11.2023 | Petr Prokopec
Dokážete si představit, že byste třeba „na pohodu” dobíhali tramvaj a náhodou se zjistilo, že jste zaběhli stovku rychleji než Bolt? Něco takového se přihodilo Koenigseggu s modelem Jesko - při vývoji a využití jen 90 procent potenciálu vozu.
Pod pojmem Gottland má nejspíše většina Čechů zafixovanou bývalou vilu zesnulého zpěváka Karla Gotta, která stojí v Jevanech. Zbytek světa vás nicméně odkáže na sever Evropy, kde se nachází největší švédský ostrov téhož názvu. Byť zdvojené „T“ je v jeho případě už jen součástí historie, moderní doba zná pouze označení Gotland. Přičemž jednou z jeho dominant je okruh zvaný Gotland Ring, jenž patří k nejdelším v Evropě - jedno kolo měří 7,3 kilometru.
Pokud o této trati slyšíte poprvé, nedivíme se, je relativně nová. Důvodem, proč nyní přichází na přetřes, je nový rekord stanovený Koenigseggem. Vše je navíc nadmíru pikantní, neboť švédská automobilka se o rekord vůbec nesnažila. Její testovací jezdec Niklas Lilja totiž vyrazil na trať s modelem Jesko jen kvůli jeho dalšímu ladění. Nakonec z toho ale byl čas 2 minuty a 25,97 sekundy, jenž je o 7 sekund lepší než dosavadní rekord.
Již výše zmíněné by stačilo k hlubokému obdivu před Koenigseggem, neboť špičkových časů dosahují automobilky povětšinou po dlouhých přípravách. A svým snahám přizpůsobují vše myslitelné, což často vede k diskuzím o tom, jak moc je takový rekord legitimní, když jej dosáhl do jisté míry jiný vůz, než jaký si následně můžete koupit. Lilja ale skutečně vůz jen testoval, i proto jel pouze na 90 procent. Přesto překonal Porsche 911 GT3 RS v úpravě Manthey Racing řízené na 100 procent.
Aby toho nebylo málo, Jesko bylo v daný moment natankované regulérním 98oktanovým benzinem. V takové chvíli jeho hnací ústrojí posílalo na zadní kola 1 297 koní, což samozřejmě není málo. Jenže Koenigsegg své motory vyvíjí tak, aby byly schopné spalovat i biopalivo, které je ve Švédsku populární. Pokud by tedy v nádržích byl mix ethanolu a benzinu E85, 5,1litrový osmiválec twin-turbo by již disponoval 1 622 koňmi. To by pak nejspíše vedlo k ještě lepšímu času.
Zmínit už můžeme jen pár dalších slov o Gotland Ringu, který chce taktéž pokořit světový rekord - po plném dokončení má být totiž nejdelším okruhem planety. Jedno kolo by v té chvíli mělo měřit 28 kilometrů, tedy o sedm více, než je třeba zajet v pohoří Eifel pro obkroužení slavné Severní smyčky Nürburgringu. Organizátoři různých závodů, testů či okruhových dní si nicméně budou moci pronajmout jen část trati, neboť tu již nyní tvoří tři navzájem se prolínající úseky. Do budoucna jich ale bude hned šest.






Chystané Jesko bude k mání ve verzích Absolut a Attack. První bude zaměřená na maximální rychlost, druhá na maximální přítlak. Po Gotland Ringu se pochopitelně prohnala ta druhá. Foto: Koenigsegg
Zdroj: Koenigsegg
Bleskovky
Kia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? včera 12:00
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
- Případ Vinales: Drama tlaku v pneumatikách - další díl 15.4.2025
- Další těžké zranění Jorge Martina 14.4.2025
Nejnovější články
Francouzi, Číňané a Arabové otevřeli cestu, jak snadno dát existujícím elektromobilům zpátky spalovací motory
novinkaNejprodávanější kombík světa se ukázal v novém, Škodě dává šanci vzít mu titul světové jedničky
před hodinouPorsche skutečně vytáhlo na nejnáročnější okruh světa 911 s manuálem. A je rychlejší než doteď s automatem
před 3 hodinamiTechnik na okruhu postavil starou dieselovou ošklivku proti BMW M3 jen na jiných moderních pneu. A začaly se dít věci
včeraJaponské automobilky ukázaly, jak udrží při životě spalovací motory i v době, kdy se všechno spiklo proti nim
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva