Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Jaguar C-X75: britské LaFerrari na videu znovu pod drobnohledem, okolnosti „nevýroby” neřeší
28.6.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Jaguar říká, jak je to fantastický stroj a minimálně ve smyslu specifik jeho technického řešení nepřehání. Proč jej tedy nechce vyrábět? To se ani na novém videu nedozvíte.
Před dvěma léty jsme psali o tom, že míří do výroby ještě v původním provedení s plynovými turbínami. Pak se ukázalo, že turbíny nahradí motor 1,6 s výkonem 500 koní a vývoji bude sloužit hned 5 prototypů. Nakonec ale projekt zamířil k ledu, na čemž se do dnešního dne nic nezměnilo.
Na Jaguar C-X75 tak nyní můžeme jen vzpomínat, což jsme tento týden také udělali. Učinil tak i Jaguar prostřednictvím přiloženého videa, ve kterém se rozplývá nad jeho technickými specifiky, rychlostí, použitelností a nakonec konstatuje cosi o tom, že „budoucnost přátelská k přírodě může být i vzrušující”. Trochu patetické, uvážíme-li, že energii tomuto vozu by beztak musel dodávat především jistě žíznivý čtyřválec s dvojitým přeplňováním a pěti stovkami koní, nad tím se dnes ale pozastavovat nechceme. Spíše nás zaráží, že automobilka poslala celý projekt k ledu, když je tak skvělý a příklady LaFerrari a McLarenu P1 ukazují, že prodat omezenou výrobní sérii podobně laděných superaut není nic nemožného. V čem je tedy potíž?
Jednoznačnou odpověď vám nedáme, máme ale zato, že automobilka zkrátka nedokázala dodat vozu techniku, která by i v reálném světě zajišťovala avizované výkony s patřičnou spolehlivostí, ve všech smyslech tohto slova. Zatímco zbylé hybridní supersporty více či méně sází hlavně na klasický spalovací motor s elektrickým pomocníkem, což je „udržitelné” řešení, původní C-X75 žijící do značné míry z elektromotorů umístěných v kolech a plynové turbíny coby zdroje energie bylo pojízdnou utopií.
Přepřáhnutí na spalovací motor a dvojici elektrických agregátů s výkony po 204 koních se zdá být realistickým vystřízlivěním, ale pořád tu máte přes 400 koní z celkových 850, které mohou zajišťovat elektromotory. To je příliš, uvážíme-li kapacitu akumulátorů jen 19 kWh (teoreticky by obsloužily ani ne čtyři minuty jízdy na plný výkon) - při ostrém zacházení by vozu stejně dříve či později nezbylo nic jiného než se spolehnout na spalovací motor 1,6 s dvojitým přeplňováním a „jen” 500 koňmi. Netřeba pochybovat, že by i takové auto jelo dobře, ale konkurovat supersportům z nejvyšších sfér by nesvedlo. A pak je otázkou, jak dlouho by takový motor vydržel fungovat, přes 300 koní z litru objemu dlouhověkosti svědčit nebude...
Je tedy pravděpodobné, že Jaguar došel ke stejnému závěru, podobně fungujícím autem se nechce diskreditovat a další změnu projektu nechce připustit, i ta by pro něj ostatně byla do značné míry diskreditující. A tak z vozu udělal zpět to, čím původně byl - výstavku inovativních řešení. Následující video budiž dalším dokumentem o ní pojednávajícím...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- Valencia odřeknuta, termín finále o týden později včera 14:44
- Pátek v Sepangu včera 11:04
- Časový program PETRONAS Grand Prix of Malaysia 31.10.2024
- Moto2 Sepang: Azman a Pawi 30.10.2024
- Pomalu se plní startovní rošt WorldSSP 2025 29.10.2024
Nejnovější články
- Základní Škoda Elroq je auto dokonale ušité podle emisních mechanismů EU. Nemá ani „slavný” deštník, téměř za nic si nejde připlatit
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera - Čína instruovala automobilky, aby neinvestovaly v zemích EU, které zvedly ruku pro vyšší cla. Tak kdepak máme Česko?
včera - Tesla se zapnutým FSD smetla na dálnici jelena a neubrala ani pak. „Po tolika zbytečných brzděních den co den?” ptá se udivený majitel
včera - Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva