Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
GM prodej Saabu opravdu nepodpoří, šance firmy na přežití opět klesají
8.11.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Na sinusoidě příběhu automobilky Saab se Švédové opět posunuli k nejspodnější části amplitudy. Prodej firmy čínským investorům totiž opravdu nehodlá podpořit koncern GM.
Nahoru a dolů. Ne, nenabádáme vás k ranní rozcvičce, takto lze už pěknou řádku měsíců popisovat vývoj událostí okolo automobilky Saab. Po mnoha zvratech a špatných zprávách se koncem října zdálo, že švédská klasika má alespoň na čas vyhráno, když se s jejím současným vlastníkem na koupi celé firmy domluvili čínské společnosti Pang Da a Youngman. Vše vypadalo ještě růžověji, když o pár dní později vyplynuly na povrch zprávy o o tom, že s celou transakcí nemají problém čínské úřady, jenže pak se věci opět zkomplikovaly.
Při všech problémech doprovázejících uzavření transakce s Číňany se tak trochu zapomnělo na to, že s prodejem bude muset s ohledem na konstrukci dřívějších dohod o převzetí Saabu Spykerem souhlasit koncern General Motors. A ten dal hned záhy najevo, že prodej veškerého duševního vlastnictví firmy do rukou čínských konkurentů není zrovna podle jeho gusta.
Takový postoj GM má svou logiku. Americký koncern je dnes vůbec největším výrobcem aut pro Čínu a jakákoli podpora potenciálních konkurentů - třebaže se dnes zdají být bezvýznamní - je zkrátka v rozporu s jeho zájmy. A když se takového rizika zbavit může, proč by to neudělal? A poslední vyjádření pro tisk již jasně říkají, že to udělá.
„GM je připraven pokračovat v dodávkách motorů a dalších komponentů Saabu v souladu se platnými smlouvami. Pokračování využívání technologických licencí nebo dodávek modelu 9-4X ale není v souladu se zájmy akcionářů firmy,” řekl včera k celé věci ještě otevřeněji Jim Cain, tiskový mluvčí koncernu.
Finito, basta? Kdo ví. Je samozřejmě možné, že GM jen rozjel svou vlastní hru s cílem také si trochu přičichnout k čínským milionům, nepovažujeme to ale za příliš pravděpodobné. Jeho současná pozice to nevyžaduje a čínské zájmy pro něj mají mnohem větší cenu. Uvidíme, jaké hlasy se budou ozývat při plánovaných jednáních mezi všemi zúčastněnými stranami, která teprve budou probíhat. Je ale více než pravděpodobné, že pokud GM řekne absolutní ne, bude to pro Saab jako ho známe dnes znamenat definitivní konec a Číňané si z budoucí likvidace odnesou leda značku a pár švédských patentů...
Dnes je to paradoxně koncern GM, kdo vraždí šance Saabu přežít
Jediný donedávna vyráběný Saab, model 9-4X, z mexického závodu GM nevyjíždí již nyní, americký koncern výrobu zastavil
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Nástupce nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona už piluje formu na Ringu, svému předchůdci se ale nemá šanci vyrovnat
včera - Nové Audi A5 dostalo klíč vypadající tak lacině, že ho „nedává” ani tvrdé jádro fanoušků, štve je i argumentace značky
31.10.2024 - Charles Leclerc má v garáži další nové Ferrari. Při jeho barevné kombinaci se mu mezi ostatními auty ztratí
30.10.2024
Nejnovější články
- Rolls-Royce ukázal nový obří 20válcový motor, tomu se říká lék na nemoci doby
před 48 minutami - Jaguarem na poslední chvíli zaříznuté turbínové superauto nakonec míří na silnice, jeho autor ho prostě musel dokončit
před 2 hodinami - Elektrický Mercedes za deště shořel majiteli pod rukama a zapálil mu dům, i když hodiny stál a ani se nenabíjel
před 3 hodinami - Volkswagenem vzkříšená značka chtěla prodávat jen elektromobily, 80 % zájemců chce ale spalovací motor
před 5 hodinami - Rozpadající se Mercedes z vrakoviště se prodal skoro za čtvrt miliardy, zájem o něj překonal všechna očekávání
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.02. 10:58 - Truck Daškam
- Suzuki obecně 11.02. 07:47 - jerry
- vyber motorky 11.02. 07:41 - jerry
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.01. 21:22 - Lachende Bestien
- Rychlodotazy 11.01. 18:05 - delphin
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.01. 14:04 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 11.01. 09:42 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 10.31. 19:38 - M.Z.