Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec

Novinka má část hlavy, přední kryt a olejovou vanu z karbonu. Přidává kované hliníkové ojnice a odlehčený hliníkový blok pro úsporu hmotnosti 15,5 %.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec

12.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Novinka má část hlavy, přední kryt a olejovou vanu z karbonu. Přidává kované hliníkové ojnice a odlehčený hliníkový blok pro úsporu hmotnosti 15,5 %.

Karbonová vlákna jsou pořád celkem exotický materiál, ze kterých se v autech vytváří hlavně šasí a karoserie drahých či luxusních modelů. A v dohledné době si budeme moci koupit Ford, který bude mít z karbonových vláken vyrobeny některé části motoru. Není prvního dubna ani jsme se nepomátli, Ford vyvíjí nový tříválec EcoBoost a jednou z novinek v jeho konstrukci je použití karbonu pro snížení hmotnosti a zlepšení kultivovanosti chodu.

Z karbonu má být vyrobena olejová vana, přední kryt a část hlavy válců, jak ukazují i obrázky níže. Díly jsou vyrobeny technologií vstřikování karbonu do forem. Kvůli úspoře hmotnosti tu je kromě karbonových dílů také hliníkový blok, který prý váží jen 14 kilogramů, a kované hliníkové ojnice. Výsledkem je motor, který je o 15,5 % lehčí než současný litrový tříválec EcoBoost.

Kromě toho je tento motor vybaven technologií vypínání válce, se kterou nás automobilka seznámila už zjara. Čtete správně, jen jednoho; tento tříválec se může v době, kdy nepotřebujete plný výkon, stát dvouválcem, aby šetřil palivo. Jinak počítejte s variabilním časováním ventilů a přímým vstřikováním paliva.

Na výkony je zatím stále příliš brzy, Ford má hotový funkční prototyp. To znamená, že je jen otázka času, kdy se tento motor dostane do sériové výroby a nejpozději rok 2020 má být být reálným odhadem. V současnosti se hledá způsob, jak co nejefektivněji zautomatizovat výrobu karbonových dílů s účelem co největšího snížení výrobních nákladů. Prototypy jsou vyráběny z velké části ručně, takže jsou pochopitelně pro miniauta a nižší střední třídu moc drahé.


Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 1 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 01Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 2 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 02Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 3 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 03Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 4 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 04Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 5 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 05Ford ukázal nový tříválec 1,0 EcoBoost. Je lehčí díky karbonu a umí vypnout válec - 6 - novy 3cyl ford ecoboost karbon 06
Nový tříválec má hliníkové ojnice a některé díly z karbonu

Zdroje: Ford, Autocar, Top Gear

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.