Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil

Mizernou ekonomickou bilanci zacházení s těmito auty nelze 10 let v řadě omlouvat tím, že je spojena s vysokými investicemi, výdaje spojené s tímto typem automobilů se měly automobilce dávno začít vracet. Nevrací se, proto s nimi brzdí - snad dřív, než bude pozdě.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil

30.7.2024 | Petr Miler

Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil

/

Foto: Ford

Mizernou ekonomickou bilanci zacházení s těmito auty nelze 10 let v řadě omlouvat tím, že je spojena s vysokými investicemi, výdaje spojené s tímto typem automobilů se měly automobilce dávno začít vracet. Nevrací se, proto s nimi brzdí - snad dřív, než bude pozdě.

O ekonomických výsledcích Fordu za uplynulý kvartál jsme psali už minulý týden. A bylo to vážně smutné počtení. Automobilka sice zůstává v plusu, do jejích výsledků se ale stále intenzivněji začíná zakusovat fiasko spojené s její sázkou jen na elektrická auta. Kvartální ztráta spojená s elektrickou divizí Model e je už tak vysoká, že téměř stoprocentně požírá zisky spojené s prodeji všech osobních spalovacích aut. A jen užitková divize Pro spojená s přímo neautomobilovými aktivitami drží modrý ovál v černých číslech.

Přesto je to varovný stav, který nejlépe reflektuje reakce investorů. Ti poslali hodnotu akcií společnosti jen za posledních 5 dnů dolů o víc než 21 procent, což je na tak velkou a stabilní firmu podnikající konzervativním oboru obrovský sešup. Možná je to ale od investorů trochu panická reakce, neboť Ford už chvíli ví, jak moc vedle šlápl. Již v únoru se nechal ústy svého šéfa slyšet, že sázka na elektromobily byla „pitomá vize” a směřování společnosti se začalo znovu měnit. Pokud se změní dost, Ford se ze současných problémů dostane vcelku snadno. Je to zkrátka v jeho rukou.

Jak moc velký jeho dnešní problém je, nejlépe ukazuje analýza britského Telegraphu, který s pomocí experta na automobilový průmysl Roberta Bryce vypočítává, že čím více Ford elektromobilů prodá, tím víc na nich prodělá. I když letos za druhý kvartál prodal o 61 procent víc elektrických vozů než ve stejném období loňského roku, ztrátu za celý dosavadní průběh letoška vytáhl na 2,5 miliardy dolarů, tedy asi 57 miliard korun. A obzvlášť pikantní je přepočet ztráty na jedno prodané auto - 47 600 dolarů v minusu za každý kus znamená, že s jedním prodaným vozem Ford prodělává přes 1,1 milionu korun. Toto číslo zůstává v podobné výši bez ohledu na objem prodeje, což je skutečně tristní.

Ford z tohoto stavu viní cenovou válku napříč oborem, které se sice původně chtěl vyhnout, nakonec ani jemu ale nezbylo než rozjet slevové a další akce. Ohromná ztráta navíc přichází navzdory tomu, že automobilka spustila velké snižování nákladů, které měly snížit výdaje společnosti spojené s elektrickými aktivitami o 400 milionů dolarů. Pokud to skutečně dokázal, zjevně to nestačilo ani ba vyrovnání rostoucích ztrát. „Drsná čísla podtrhují obrovské sumy, které i výrobci masově prodávaných aut pálí v rámci elektrifikace svých modelových řad,” uvádí k věci lakonicky Telegraph. Co k tomu dodat...


Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil - 1 - Ford Mustang Mach-E 2021 nove foto 01Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil - 2 - Ford Mustang Mach-E 2021 nove foto 02Ford na každém prodaném elektrickém autě letos prodělává přes 1,1 milionu Kč, čas výmluv jednoznačně skončil - 3 - Ford Mustang Mach-E 2021 nove foto 03
Sázka na auta jako Mustang Mach-E byla od Fordu obrovský přešlap, který se nyní negativně projevuje na jejích výsledcích. Své směřování už nějaký ten pátek mění, ale je to dost? A je to dost brzy? Foto: Ford

Zdroj: Telegraph

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše