Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Ë-Auto ë-mobile: ruský hybrid s desetiletou dodací lhůtou
16.7.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dlouhé dodací lhůty určitého vozu značí buď jeho mimořádný úspěch, nebo mimořádnou neschopnost jeho tvůrců vypořádat se s poptávkou zákazníků. V tomto případě ale zřejmě neplatí ani jedno.
Ruská firma Ë-Auto (správná výslovnost jména firmy je prý „jo auto”) představila již na sklonku loňského roku trojici podivně vyhlížejících vozů se jmény ë-mikrovan, ë-van a ë-cross-coupe souhrnně označovaných jako ë-mobile (čtěte tedy „jo mikrovan” a tak podobně). Ve stručnosti shrnuto jde o hybridní prototypy designéra Andreje Trofimčuka, které využívají pro pohon zadních kol výlučně elektromotory neznámých specifikací. O hybridní vozy jde proto, že zásobárnou elektrické energie nejsou v jejich případě jen akumulátory, ale i benzin, který je schopen v elektřinu přeměnit rotační Wankelův motor sloužící jako generátor energie. Jde tedy prakticky o stejné řešení, o němž momentálně uvažuje Volvo a které již delší dobu využívá GM ve svém Chevroletu Volt.
Podrobnější specifikace zmíněných aut nikdy zveřejněny nebyly a víme jen tolik, že ë-cross-coupe a ë-mikrovan váží okolo 700 kilogramů a dokážou zrychlit z 0 na 100 km/h za 8 sekund při kombinované spotřebě 3,5 litru benzinu na 100 km jízdy. Větší model ë-van pak váží 750 kilogramů a bude zřejmě vybaven i poznání slabším motorem - na stovku zrychlí za 15 sekund. Kombinovaná spotřeba paliva činí 4 litry benzinu na 100 km a všechny tři vozy mají omezenou maximální rychlost na 130 km/h.
Výrobce od začátku plánoval vyrábět 10 tisíc těchto vozů ročně, což byl dosti ambiciózní plán, nebo v takových kvantech se dnes žádný elektromobil (tato ë-auta jsou de facto elektromobily) neprodává. Jak ale uvidíte dále, v Rusku je stále možné cokoli.
Výrobce totiž čerstvě začal přijímat objednávky na všechny své „jo mobily” a jen za první den přijal neskutečných 51 188 objednávek. Během prvního týdne pak registroval na 100 tisíc zájemců, což by při plánovaných výrobních kapacitách znamenalo jediné: že má vyprodáno na 10 let dopředu.
Ono ale nic není tak žhavé, jak se na první pohled může zdát. I když zájmu zákazníků jistě pomáhá rozumná cena vozu pohybující se v přepočtu mezi 215 a 275 tisíci Kč, je třeba dodat, že ze strany potenciálních odběratelů šlo o nezávazné objednávky nevyžadující složení ani nejmenší zálohy. Může se tak za pár let stát, že dřívější zájemci odpoví výrobci na jeho nabídku jeho vlastními slovy: „Jo auto? Tak to už nechci...”
Zatím je ale předčasné vyvozovat z celé události jakékoli závěry, sériová výroba „jo mobilů” má začít až příští rok a uvidíme tedy, zda k ní vůbec dojde.
Ë-Auto ë-mobile na snímcích z loňské prezentace všech tří prototypů
Zroj: Rian.ru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch