Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Co se starými akumulátory elektromobilů a hybridů? Nechte si je doma, radí výrobci
8.8.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Elektrickou budoucnost aut obchází řada otázek, málokdo se na ně ale snaží odpovědět. Jednou z nich je, co se bude dít se starými akumulátory. S pozoruhodným řešením se nyní vytasili výrobci aut.
Pokud přijde řeč na budoucnost automobilů, vše je jasné. A to zejména pokud žijete na starém kontinentu. Evropská unie totiž naplánovala kde co, třeba to, že do roku 2030 bude polovinu aut pohánět elektřina. Málokdo se přitom seriozně zabývá tím, zda jsou takové plány vůbec uskutečnitelné a pokud ano, tak zda se právem ohánějí ekologickou motivací.
My jsme přesvědčeni o jejich nereálnosti už jen proto, že jsme zatím na hony vzdáleni zkonstruování elektromobilu s praktickou využitelností srovnatelnou s konvenčními auty a dost možná ještě dále od situace, kdy bychom měli k dispozici dostatek zdrojů elektrické energie schopných tak velké množství elektrických vozů „živit”. A i kdyby se náhodou obojí podařilo vyřešit, pomůžeme si vůbec někam? Vyrábět energii z fosilních paliv za městem a pak ji přesouvat do aut, nebo ji obdobně efektivním způsobem vyrábět přímo v autech není až takový rozdíl. A to jsou elektromobily zatíženy další, především ekologickou otázkou: co budeme dělat s množstvím akumulátorů, jenž budou automobily spotřebovávat? Právě té se nyní rozhodli s neobvyklou vervou chopit automobilky vyrábějící elektromobily a hybridy.
Pokud nyní čekáte informaci o možnostech přírodu nezatěžující recyklace či likvidace starých akumulátorů, máte o výrobcích příliš vysoké mínění. Jedno či druhé by totiž pravděpodobně bylo drahé a to pochopitelně do úvah o světlých zítřcích příliš nezapadá. Firmy, primárně pak General Motors a Nissan (výrobci hybridního Voltu a elektrického Leafu), totiž přišly s mnohem originálnějším řešením - staré akumulátory vám doporučují ponechat si doma a použít je jako náhradní zdroj elektrické energie pro svůj vlastní dům v případě výpadku. Snad jako by tušily, že až silnice zaplaví elektromobily, nebude elektřiny nazbyt...
Trochu mi to připomíná nepříliš vážně míněnou „radu” ze starší reklamy na pivo Braník - sloupni etiketu z láhve a použij ji jako tetování. Úmysly automobilek jsou ale pochopitelně zdánlivě ušlechtilejší. GM s Nissanem říkají, že po 10 letech používání v autě sice „baterky” nebudou dále vhodné jako zásobárna energie v automobilu, prý si ale ponechají okolo 70 % své původní kapacity (už jste viděli dennodenně dobíjený akumulátor s takovou životností?) a to bohatě postačí pro potřeby běžné domácnosti. GM například konstatuje, že 10 let starý akumulátor Voltu bude schopen udržovat pod proudem až 50 amerických domů po dobu čtyř hodin v případě výpadku energie. A to je velká výhra.
Místo toho, abychom akumulátory navezli na nejbližší sběrný dvůr si je tak budeme postupně „syslit” v garáži, což je z hlediska automobilek pochopitelně optimální úložiště. Pokud ale budete chtít baterie skutečně použít pro „pohon” domu, nepůjde to samozřejmě jen tak. Proto se GM spojil s ABB, Nissan s firmou Toxco nebo Tesla s Umicorem (tak bychom mohli ještě chvíli pokračovat), aby společně vyvinuli zařízení, jenž umožní staré akumulátory v domech použít. A to jistě nebude zadarmo...
Z pohledu všech zainteresovaných firem se jedná o vhodnou cestu - zbaví se problémů se starými akumulátory a ještě vám ke garáži plné „baterek” prodají něco navíc. My bychom ale raději uvítali, kdyby odpovědné osoby odhodily modré, zlaté, zelené, nebo jaké to vlastně mají brýle na očích a namísto vykonstruovaných plánů budujících zdánlivě lepší svět daly průchod skutečně efektivním řešením, jenž zohlední všechny ekonomické a ekologické aspekty provozu aut. Řídit se tím, že co má nízké přímé emise CO2 je automaticky dobré, je skutečně krátkozraké. Podivné nápady okolo budoucího nakládání s „vyčpělými” akumulátory, což je navíc jen jediná z řady důležitých a přitom ignorovaných otázek obcházející dnešní elektrické vozy, to jen dosvědčují.
Chevrolet Volt, Nissan Leaf nebo Tesla Roadster - z těch všech vám zbudou akumulátory pro domácí trafostanici...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
včera - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Elektrické Volkswageny ID jsou takový propadák, že je všechny dohromady prodejně překonává jediný model: Golf
před hodinou - Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
včera - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
včera - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
včera - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva