Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Co přesně dělá slavný G-Vectoring od Mazdy v praxi? V podstatě nic (videa)
8.11.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nové řešení Mazdy má zlepšit chování aut a snížit zátěž kladenou na řidiče. Bez měřících přístrojů v ruce ale jeho fungování prakticky nepoznáte.
Na počátku června Mazda představila nový systém zvaný G-Vectoring Control, kterému dnes budeme říkat už jen GVC. Ten však navzdory názvu nemá nic společného s vektorováním točivého momentu, místo toho se snaží automatizovat přenos hmotnosti za jízdy tak, aby jízda byla pro řidiče do nejpříjemnější.
Něco takového je dosažitelné i činností řidiče zejména s pomocí plynového pedálu. Však to jistě znáte sami třeba z momentů, kdy jste uprostřed zatáčky ubrali plyn, a přirozeně tak navýšili zatížení předních kol a zmenšili zatížení těch zadních. To může s vhodnou prací s volantem pomoci autu v nenucenějším průjezdu zatáčkou a třeba i něco takového se má technologie GVC dělat za vás.
Japonská automobilka vývojem tohoto systému strávila neuvěřitelných osm let, přičemž od příštího roku jím osadí všechny své vozy. Při pohledu na sebevědomá tisková prohlášení, která mluví o větším komfortu, nižší zátěži řidiče a větší zábavě za volantem, by přitom mnohý čekal, že Mazdy modelového roku 2017 se jednoduše budou chovat radikálně jinak než vozy, které byly vyrobeny dosud. Jenže praxe hovoří jinak.
Problémem je, že GVC mění chování aut v rozsahu 0,1 až 0,5 procenta. Tuto míru ovšem prakticky nejste schopni postřehnout, jak nám dokazuje hned několik recenzentů. První video níže se soustřeďuje na Mazdu 6, jenž byla na konci léta testována na okruhu Laguna Seca. Editor magazínu Drive Stephen Ottley ovšem dodává, že bez počítače není možné benefity vůbec poznat. Jak ale ukazuje druhé video, krom laptop lze použít i předchozí model a starší s novějším provedením srovnat ve slalomu.
I tady je ovšem rozdíl velmi nepatrný a pro řidiče obtížně postřehnutelný - realitu vyjeví jen stopky, podle nichž je auto s GVC o desetiny rychlejší. Třetí video je pak zaměřeno hlavně na pasažéry, kteří - soudě podle záběrů na ně - jako jediní rozdíl pociťovali. A toto je jen výběr z mnoha podobných hodnocení, která se na GVC v posledních týdnech zaměřila.
Je tedy otázkou, jak tuto novinku Mazdy vnímat. Reálné zlepšení přináší, to je bez diskuze, je ale velmi drobné. To by až tak nevadilo, pakliže ale novinka měla snížit zátěž kladenou na řidiče a řidiči nevnímají, že systém něco dělá, naplněním avizovaného se být nezdá. Třeba dlouhodobější zkušenosti přinesou ještě jiný obraz...
Přínos GVC v praxi pro řidiče je prakticky nepostřehnutelný
Pasažéři jsou ale prý štastnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 2 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 3 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 5 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 6 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch