Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínský automobilový průmysl dále roste, letos vyrobí více nových aut než ten evropský
5.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě před 12 lety Čína vyráběla jen 3,5 % celosvětové produkce. Letos už jí bude patřit jedna čtvrtina, podle Financial Times nejvíce ze všech zemí světa.
Černá mračna nad Evropou se asi jen tak nerozplynou. Nejen, že prakticky každý významnější trh hlásí výrazné propady, navíc se ani neblýská na lepší časy. Podle většiny analytiků by příští rok mělo být spíše hůře, což je přesný opak vývoje na trhu americkém. Ten podle nejnovějšího verdiktu společnosti R. L. Polk čeká v nejbližších čtyřech letech další zotavování a návrat do černých čísel, v Evropě se analytici přou spíše o to, jak mizerných čísel se podaří dosáhnout.
Starý kontinent to ovšem na plné čáře neprojíždí pouze na západě, ale také na východě. Podle zpráv Financial Times by totiž Čína měla letos vůbec poprvé v historii předstihnout Evropu nejen v prodeji (to už se stalo před několika lety) ale také ve výrobě nových automobilů. A to citelně. Tamní společnosti by totiž měly vyprodukovat na 19,6 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco ty evropské pouze 18,3 milionu.
Čísla pochopitelně vycházejí z předpokladů automobilek, které nemusejí vyjít. Ale pokud někde nevyjdou, bude to spíše v Evropě. Stačí jen vzpomenout, jak loni v závěru roku svou výrobu redukoval Volkswagen či Peugeot. I proto šéf BMW Norbert Reithofer vidí podmínky v Evropě jako „velmi náročné“, zatímco jeho kolega ze švédského Volva Håkan Samuelsson rovnou prohlašuje, že „za evropský trh se už můžeme jen modlit“.
Tomu odpovídá dosavadní vývoj. A na mysli nemáme pouze loňský rok, kdy bylo v Evropě (do čehož se počítá Rusko a Turecko) vyrobeno 18,9 milionu vozů, zatímco v Číně 17,8 milionu, ale především střednědobý trend. Podle něj totiž Evropa v roce 2001 produkovala 35 % všech nových vozů na světě, letos to však bude zhruba 20 %. Čína naproti tomu v roce 2000 dodávala na světové trhy jen něco okolo 3,5 procenta nových vozů, letos by však svou produkcí měla dosáhnout na 23,8 %. Karty pro následující roky se zdají být rozdány jasně.



V Číně se letos poprvé v historii vyrobí více nových aut než v Evropě. Podle Financial Times o 1,3 milionu kusů
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 11 hodinamiElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
před 6 hodinamiMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
před 8 hodinamiDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
před 9 hodinamiK mání je skoro nejeté auto za 1,5 výplaty, bizarní verzi skoro vyhynulého modelu sušil důchodce v garáži
před 11 hodinamiŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- BMW Divize 04.19. 14:58 - pavproch
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins