Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínský automobilový průmysl dále roste, letos vyrobí více nových aut než ten evropský
5.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Ještě před 12 lety Čína vyráběla jen 3,5 % celosvětové produkce. Letos už jí bude patřit jedna čtvrtina, podle Financial Times nejvíce ze všech zemí světa.
Černá mračna nad Evropou se asi jen tak nerozplynou. Nejen, že prakticky každý významnější trh hlásí výrazné propady, navíc se ani neblýská na lepší časy. Podle většiny analytiků by příští rok mělo být spíše hůře, což je přesný opak vývoje na trhu americkém. Ten podle nejnovějšího verdiktu společnosti R. L. Polk čeká v nejbližších čtyřech letech další zotavování a návrat do černých čísel, v Evropě se analytici přou spíše o to, jak mizerných čísel se podaří dosáhnout.
Starý kontinent to ovšem na plné čáře neprojíždí pouze na západě, ale také na východě. Podle zpráv Financial Times by totiž Čína měla letos vůbec poprvé v historii předstihnout Evropu nejen v prodeji (to už se stalo před několika lety) ale také ve výrobě nových automobilů. A to citelně. Tamní společnosti by totiž měly vyprodukovat na 19,6 milionu osobních a lehkých užitkových vozů, zatímco ty evropské pouze 18,3 milionu.
Čísla pochopitelně vycházejí z předpokladů automobilek, které nemusejí vyjít. Ale pokud někde nevyjdou, bude to spíše v Evropě. Stačí jen vzpomenout, jak loni v závěru roku svou výrobu redukoval Volkswagen či Peugeot. I proto šéf BMW Norbert Reithofer vidí podmínky v Evropě jako „velmi náročné“, zatímco jeho kolega ze švédského Volva Håkan Samuelsson rovnou prohlašuje, že „za evropský trh se už můžeme jen modlit“.
Tomu odpovídá dosavadní vývoj. A na mysli nemáme pouze loňský rok, kdy bylo v Evropě (do čehož se počítá Rusko a Turecko) vyrobeno 18,9 milionu vozů, zatímco v Číně 17,8 milionu, ale především střednědobý trend. Podle něj totiž Evropa v roce 2001 produkovala 35 % všech nových vozů na světě, letos to však bude zhruba 20 %. Čína naproti tomu v roce 2000 dodávala na světové trhy jen něco okolo 3,5 procenta nových vozů, letos by však svou produkcí měla dosáhnout na 23,8 %. Karty pro následující roky se zdají být rozdány jasně.



V Číně se letos poprvé v historii vyrobí více nových aut než v Evropě. Podle Financial Times o 1,3 milionu kusů
Zdroj: Financial Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Aby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025První kradené znaky čínského Porsche za cenu Octavie se začaly objevovat v prodeji, automobilka si za jejich „popularitu” může sama
14.3.2025
Nejčtenější články
Dnes nepochopitelný symbol luxusního francouzského pokroku se dá koupit sotva jetý, navzdory své třídě a ceně byl autem roku
14.2.2025Sbohem, Audi. Němci po příšerném roce dostali geniální nápad: Zachrání se „výrazným zdražením” svých aut
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Lada odhalila dynamiku své vůbec první ostré Nivy. Jako BMW X3 M zrovna nejede, i tak je citelně rychlejší než standard
15.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.17. 07:40 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 03.17. 07:00 - Brus
- Chlubítko univerzální 03.15. 16:56 - řidičBOB
- Politický koutek 03.15. 16:09 - jerry
- Rodinné a pohodlné auto pro malé 3 děti 03.15. 15:04 - řidičBOB
- Výběr autopojištění 03.15. 15:01 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 03.14. 10:22 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 03.14. 10:16 - Brus