Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Čínská expanze pokračuje, Dongfeng chce koupit podíl ve firmě Getrag
30.3.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
V uplynulých letech jsme byli svědky ohromného rozmachu čínských firem a bylo jen otázkou času, než se začnou poohlížet po evropských či amerických akvizicích. Brzy se zřejmě dočkáme dalšího významného vstupu čínského kapitálu do velké evropské firmy.
Nechceme šířit zlou krev, ale také nechceme zavírat oči před realitou. Recept na čínský úspěch se zdá být jednoduchý - tamní firma koupí draze vyvinutý výrobek tradiční firmy, okopíruje jej, využije klidně i image jeho jména nebo designu, vyrobí se zlomkovými náklady vlastní „klon” a prodává jej za podobně zlomkovou cenu. Přesto tak činí s obrovskými maržemi a tedy i zisky. Požívá přitom ochrany pramenící z ignorace čínských úřadů, nebo dokonce i rezignace těch, jimž bylo něco ukradeno. Svědčí o tom třeba i nedávný případ vozu Brilliance A3, který je očividnou kopií BMW X1, přičemž tato firma přímo pro mnichovskou automobilku vyrábí jeho auta určená pro čínský trh.
Není pochopitelně vše tak jednoduché, spousta čínských firem jistě seriozně podniká a vyvíjí vlastní produkty, nebo korektně spolupracuje se svými zahraničními partnery. Přesto na celý čínský úspěch padá stín nefér konkurenčního boje, který by v našich podmínkách vůbec nebyl realizovatelný.
Ironií osudu pak je, když si firma, která uspěla i díky různým nefér praktikám, kupuje společnost ze „starého světa”, která bez podobného přístupu k podnikání nemá šanci stát se tak finančně silnou. Je to případ dosud největší čínsko-evropské automobilové akvizice, kdy firma Geely, jež v minulosti také vyrukovala s několika zjevě okopírovanými auty, převzala švédské Volvo. A podobných příběhů bude zdá se přibývat.
Včera se totiž objevila informace, že čínský Dongfeng Motor jedná o koupi podílu ve společnosti Getrag. Ta je proslulá hlavně výrobou převodovek a mezi její zákazníky patří celá řada významných světových automobilek. Dongfeng je u nás naopak známý tím, že v minulosti zkopírovat Hummer H1, pochopitelně bez licence. Zajímavé v tomto směru, že i samotný Hummer byl o několik let později prodán Číňanům, firmě Sichuan Tengzhong.
Detaily chystaného obchodu jsou zatím předmětem spekulací, dle Automotive News jsou ale jednání v pokročilém stádiu a Dongfeng by měl získat třicet procent akcií firmy za cenu 700 milionů dolarů (přes 12 miliard Kč). Pro současné majitele by to prý byl vítaný vstup cizího kapitálu, neboť firma je ze sta procent vlastněna rodinou Hagenmeyerů a strategického partnera hledá již od roku 2007. Podobný partner by Getragu navíc pochopitelně mohl pomoci v další expanzi na perspektivním čínském trhu.
Bez zajímavosti není, že by šlo o vůbec první vstup čínského kapitálu do významné německé automobilové firmy. Zdroje v Getragu ale hovoří o tom, že nic zatím není jisté a každá ze stran může současná jednání ještě opustit.
Ať už tento konkrétní případ skončí jakkoli, na podobné vstupy pro nás prakticky neznámých čínských firem do věhlasných evropských společností si musíme zvyknout.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Řidič ukázal záda celé skvadře policejních hlídek na okreskách v až 280 km/h, tolik mu naměřili přímo při honičce
včera - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
25.12.2024
Nejnovější články
- První elektrická Maserati jsou totální fiasko. Prodávají se po kusech za měsíc v celé Evropě, výrobu zastavili až do února
před 2 hodinami - Řidič Hyundai vjel do dealerství Fordu a totálně zničil vzácný, dekády starý nejetý Mustang vyrobený v pouhých 300 kusech
před 3 hodinami - Pořád nevěříte, že elektromobily jsou nejlepší? Nový rekord vás určitě přesvědčí
před 5 hodinami - Nejvíc nezničitelné moderní auto je po 830 000 km k mání jako perspektivní ojetina, jeho serviska je delší než Vánoce
včera - Mercedes zkusil odhadnout, jak budou vypadat velká města po roce 2040. Obáváme se, že je opět mimo
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 12.27. 09:32 - pavproch
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien