Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem

Čínské automobilky se snaží být inovativní ve všech ohledech, nejen v případě designu, techniky nebo elektroniky. Cizí jim zjevně nejsou ani odvážné marketingové kejkle.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem

před 6 hodinami | Petr Prokopec

Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem

/

Foto: Chery

Čínské automobilky se snaží být inovativní ve všech ohledech, nejen v případě designu, techniky nebo elektroniky. Cizí jim zjevně nejsou ani odvážné marketingové kejkle.

Na první setkání s čínskými automobily si pamatuji poměrně přesně. Došlo na něj v Ženevě před zhruba 15 lety v době, kdy se výrobci z Říše středu pokoušeli o první útok na Evropu. Ten ale velmi rychle vzdali, neboť kritika na ně pršela ze všech stran. Na výstavišti Palexpo vystavené exempláře měly totiž kabiny naplněné toxickými výpary od lepidel, jejichž pozůstatky jste mohli zahlédnout třeba na čalounění či koberečcích. Design pak byl okopírovaný nebo ošklivý a pohonné jednotky žíznivé a nevýkonné.

Asi nejvíc však Číňané dostávali naloženo za mizernou pasivní bezpečnost. Některé vozy se po nárazu do bariéry srolovaly harmonika už při obvyklých rychlostech, v jakých jsou prováděny crash testy. Nebylo tak divu, že je odmítalo i domácí publikum, natož pak na jiné standardy zvyklí Evropané. A nic na tom nezměnila ani nízká cena, ostatně v ten moment byla i auta ze starého kontinentu laciná.

Přesunout se můžeme do současnosti, kdy v podstatě už nic ze zmíněného neplatí. Číňané se totiž rozhodli, že druhou expanzi mimo domovinu již neponechají náhodě. V uplynulých letech tak vynaložili nemalé prostředky na to, aby na svou stranu zlákali nejlepší špičky v oboru, ať už jde o designéry, konstruktéry či vývojáře. Jejich současná produkce je tak vesměs pohledná či přinejmenším neošklivá a stává se spíše inspirací pro zavedené značky, než aby tomu bylo naopak.

Snad nejvíc ale Číňané ohromují v tom, v čem dřív selhávali, tedy v oné bezpečnosti. Před pár dny Xiaomi zabodovalo se svou prvotinou, ze které se stal nejlépe hodnocený vůz čínské provenience. Nyní se svou troškou do mlýna přichází Chery, které si při propagaci SUV Tiggo 8 vymyslelo opravdu neobvyklý test - postavilo hned sedm aut na sebe, načež to spodní bylo zatíženo tlakem odpovídajícím 11,5 tuny. A takto daná skupinka zůstala po celé tři dny.

„Po 72 hodinách extrémní zátěže ovšem struktura nevykazovala žádné závažné deformace,“ uvedlo Chery po ukončení testu. Šlo pochopitelně o marketingovou kejkli, neboť v reálném světě bude taková situace jen stěží naplněna. Při haváriích je totiž třeba počítat s jiným tlakem, který přichází na jiných místech a pod různými úhly. Nicméně Číňané chtěli hlavně prokázat, že u konstrukce skutečně z více než 65 procent použili vysokopevnostní ocel.

Je navíc třeba dodat, že Číňané jsou při vymýšlení crash testů velmi kreativní nejen po stránce marketingové, ale i v reflektování skutečných situací. Svá auta tedy kupříkladu posílají do zádě kamionů, aby následně odhalili kritické body struktury, které posléze zpevní. To je odlišuje od zavedených značek, které naopak své vozy vyvíjí s ohledem na normy nárazových zkoušek. Díky tomu ale třeba řidičova strana vozu nabízí vyšší ochranu, než je tomu ze strany u spolujezdce.

Suma sumárum se tak pomalu dostáváme do bodu, kdy Evropa bude moci hrát už jen na city spojené s tradicemi, ve všech ostatních ohledech může být Čína napřed. A v nemalé míře tomu pomáhá Brusel, který z celé Evropské unie dělá jeden velký přeregulovaný skanzen. Ale to už je jiný příběh.


Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem - 1 - Chery Tiggo 8 2025 bezpecnost 01Číňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem - 2 - Chery Tiggo 8 2025 bezpecnost 02
Chery se pochlubilo neobvyklou prezentací, která se snaží podtrhnout pasivní bezpečnost jeho aut. Když už nic jiného, je to zajímavá marketingová kejkle. Foto: Chery

Zdroj: Chery

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše