Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí
28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.
Když jsme začátkem dubna psali o zastavení výroby v Saabu kvůli omezení dodávek od partnerských firem, netušili jsme, že se situace během dalších třech týdnů nezmění. Bohužel se tak stalo a švédská automobilka se do dnešního dne k výrobě nevrátila.
Důvody jsou stále stejné. Firma v tuto chvíli nemá dostatek finančních prostředků pro „zalepení děr” v rozpočtu a potřebuje získat další. Již před pár týdny přišla s plánem prodeje a následného zpětného pronajmutí svých výrobních prostor, čímž by získala něco přes 30 milionů Eur pro opětovný rozjezd svých aktivit. Jenže ten, kdo má peníze poskytnout, je ruský bankéř Vladimir Antonov, dřívější spolumajitel Spykeru, tedy firmy, která dnes Saab vlastní. V čem je problém?
Na první pohled v ničem. Antonov by peníze poskytl rád, jenže ze Spykeru musel odejít kvůli pouhému podezření amerických tajných služeb, že disponuje penězi pocházejícími z trestné činnosti. Ačkoli Antonovovi a jeho firmám nikdy nic podobného nebylo prokázáno, americké zákony by za takové situace nedovolily General Motors automobilku Saab Spykeru prodat, a tak Antonov musel ven ze hry. Aby se do ní nyní vrátil a stal se znovu spolumajitelem Spykeru (zřejmě jde o součást dohody a poskytnutí úvěru), potřebuje k tomu firma souhlas celé řady subjektů.
První je švédská vláda, která Spykeru ručí za úvěry od Evropské investiční banky (EIB). Ta s operací problém nemá. Druhým je sama EIB, která v úterý též vydala souhlas. A třetím je koncern General Motors, který do této situace opět dostaly domluvené podmínky prodeje o možnostech změn ve vlastnické struktuře Saabu či firem, které jej vlastní, po určitou dobu po jeho prodeji.
Osud švédské automobilky tak má po letech de facto v rukou opět GM. Jenže GM zatím mlčí a věc odmítá komentovat. A to Saab nedávno slavil své výročí nezávislosti na tomto koncernu pomocí Independence Edition modelu 9-3...
Spyker se samozřejmě snaží i jiná řešení, hovoří se třeba i o vstupu čínského kapitálu, návrat Antonova by ale zřejmě byl tím nejsnažším a nejvíce žádaným. Další vývoj ukáží nejbližší týdny.
Na svůj návrat do výroby čeká i nové SportCombi 9-5
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Český designér vrátil život legendární Škodě 110 R, v moderním provedení vypadá stejně úchvatně jako originál
včera - Franco Colapinto, nové „zázračné dítě” Formule 1, si utahuje z ekologických aktivistů, něco takového se dnes neodpouští
3.11.2024
Nejnovější články
- Za cenu tuctové Octavie TDI můžete mít výjimečný sporťák s obřím motorem V6, 400 koňmi a manuálem. Ani pořádně nejel
před 10 hodinami - Rusové nasadili svůj podomácku vyrobený motor V16 do staré Lady, jako Bugatti tak úplně nejede
včera - Studie podporující elektromobily se obrátila pro jejím autorům. Většina lidí už není ani ochotna si takové auto někdy koupit
včera - Kia brání bizarní vzhled své poslední novinky. „Tasmánský čert” prý jako náklaďáky z SSSR vypadá schválně
včera - Nadšenec si levně koupil historicky největší propadák Mercedesu-AMG. Za 5 let skromného ježdění dal za servis 988 tisíc
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 11.05. 00:03 - mattonecz
- Lampárna (stěžovatelna) 11.04. 23:28 - Kavis
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 11.04. 21:32 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 11.04. 19:26 - řidičBOB
- VZKAZY 11.04. 19:12 - petr_riha
- Onboard videa 11.04. 08:44 - Truck Daškam
- vyber motorky 11.03. 21:59 - M.Z.
- Zákaz zastavení a pokuta 11.03. 10:34 - řidičBOB