Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budoucnost Saabu opět závisí na GM, v Trollhattanu se stále nevyrábí
28.4.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Saab stále nedokázal obnovit výrobu a bez dodatečného financování to zřejmě už nesvede. Paradoxem je, že klíč k nejsnažší cestě k návratu do normálu má v tuto chvíli v rukou koncern General Motors.
Když jsme začátkem dubna psali o zastavení výroby v Saabu kvůli omezení dodávek od partnerských firem, netušili jsme, že se situace během dalších třech týdnů nezmění. Bohužel se tak stalo a švédská automobilka se do dnešního dne k výrobě nevrátila.
Důvody jsou stále stejné. Firma v tuto chvíli nemá dostatek finančních prostředků pro „zalepení děr” v rozpočtu a potřebuje získat další. Již před pár týdny přišla s plánem prodeje a následného zpětného pronajmutí svých výrobních prostor, čímž by získala něco přes 30 milionů Eur pro opětovný rozjezd svých aktivit. Jenže ten, kdo má peníze poskytnout, je ruský bankéř Vladimir Antonov, dřívější spolumajitel Spykeru, tedy firmy, která dnes Saab vlastní. V čem je problém?
Na první pohled v ničem. Antonov by peníze poskytl rád, jenže ze Spykeru musel odejít kvůli pouhému podezření amerických tajných služeb, že disponuje penězi pocházejícími z trestné činnosti. Ačkoli Antonovovi a jeho firmám nikdy nic podobného nebylo prokázáno, americké zákony by za takové situace nedovolily General Motors automobilku Saab Spykeru prodat, a tak Antonov musel ven ze hry. Aby se do ní nyní vrátil a stal se znovu spolumajitelem Spykeru (zřejmě jde o součást dohody a poskytnutí úvěru), potřebuje k tomu firma souhlas celé řady subjektů.
První je švédská vláda, která Spykeru ručí za úvěry od Evropské investiční banky (EIB). Ta s operací problém nemá. Druhým je sama EIB, která v úterý též vydala souhlas. A třetím je koncern General Motors, který do této situace opět dostaly domluvené podmínky prodeje o možnostech změn ve vlastnické struktuře Saabu či firem, které jej vlastní, po určitou dobu po jeho prodeji.
Osud švédské automobilky tak má po letech de facto v rukou opět GM. Jenže GM zatím mlčí a věc odmítá komentovat. A to Saab nedávno slavil své výročí nezávislosti na tomto koncernu pomocí Independence Edition modelu 9-3...
Spyker se samozřejmě snaží i jiná řešení, hovoří se třeba i o vstupu čínského kapitálu, návrat Antonova by ale zřejmě byl tím nejsnažším a nejvíce žádaným. Další vývoj ukáží nejbližší týdny.





Na svůj návrat do výroby čeká i nové SportCombi 9-5
Zdroj: New York Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Porsche Taycan dál ruinuje všechny majitele bez rozdílu. I ojetiny ztrácí na ceně absolutně nejvíc ze všech aut
před hodinouNový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
včeraŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
včeraPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.21. 23:27 - rhinos
- Cyklistické vlákno 04.21. 22:25 - Kavis
- Detektory policejních radarů 04.21. 16:22 - Michalll
- S větrem ve vlasech.... 04.21. 15:51 - pavproch
- BMW Divize 04.21. 11:17 - pavproch
- Jak opravit lak/kapotu na Skoda Superb 3 04.21. 09:08 - RoseBL
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321