Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Budou elektromobily?
3.4.2012 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
Kdybyste měli na stole tři modely - parní strojek, benzínový motorek a elektromotorek, rozhodně se rozhodnete pro ten třetí.
Nemusíte zatápět pod kotlem ani dolévat benzín, roztáčet motor a čekat, jestli chytne nebo ne. Jen stisknete spínač elektrického proudu. Elektromotory jsou prozatím nejpohodlnějším pohonem nejrůznějších strojů. Točí se tiše, čistě, pružně - nepotřebujete změny převodu jako u vozidel se spalovacími motory. Proč prozatím nezvítězily v našich automobilech? Z někdejších pokusů zbyly jen „ještěrky” a vysokozdvižné vozíky pro vnitřní dopravu materiálu v průmyslových závodech a ve skladech. Jsou napájeny proudem z akumulátorových baterií - nešlo by to s většími vozidly? Nešlo - prozatím... Baterie jsou těžké a jejich dobíjení je pomalé. Elektrickou energií si nemůžeme koupit tak rychle jako benzín nebo naftu. U automobilu by trvalo dobíjení přinejmenším celou noc, ale stejné by se příštího dne nenajelo mnoho kilometrů.
Předešlé století nám radilo, abychom vyráběli elektromobily. Podívejte se na fotografii pyšného návěsného kočáru taženého elektromobilem značky Heilmann. Je z roku 1898 a jede v něm právě se svým přítelem ruský velkokníže Alexej. Lidé žasli a někteří se klaněli, jedni technice a jiní velkoknížeti. Opravdu dobrý rozhled měl řidič jiného vozu, elektrického kupé Hautier z roku 1899. Tenkrát asi byli pyšní všichni, stavitel kočáru, dodavatel elektromotoru, výrobce akumulátorové baterie i původce naleštěných mosazných svítilen. Také řidiči bylo možná dobře, protože se díval zvysoka na obyčejné kočí.
Na sklonku předešlého století jezdil elektrický automobil také po Praze. Jeho konstruktérem byl vynálezce obloukové elektrické lampy, rozšířené po celém světě, zakladatel našeho elektrotechnického průmyslu, František Křižík. Člověk z prostého lidu a potom čestný doktor technických věd a věhlasný organizátor elektrotechnického pokroku. Mimo jiné postavil v Praze první elektrickou dráhu s pozemním přívodem proudu, z Letné do Královské obory.
Elektromobil poháněl motor o 5 k. Pak přišel Křižík na myšlenku, že odstraní dobíjení baterie v garáži. Objednal si v mladoboleslavské továrně Laurin & Klement spalovací motor, připojil k němu dynamo a dobíjel za jízdy. Takových pokusů bylo na světě mnoho, ale elektrické automobily asi jednou vzkřísí chemici. Dají nám mikrobaterie s vysokou kapacitou nebo palivové baterie, zatím vyvíjené v laboratořích.
Pointa: Ptáte se, co jsme tím chtěli říci? Že něco podobného už jsme psali alespoň padesátkrát? Máte pravdu, ale toto není náš text, jde o doslovný (opravdu bez nejmenší úpravy, včetně nadpisu) přepis části knihy Motorové opojení od Františka Alexandera Elstnera, která byla poprvé vydána již v roce 1966. Jak vidíte, za těch skoro 50 let se nezměnilo prakticky nic, klíčový problém je stále stejný, doufání v lepší zítřky nezměněné. A také si povšimněte, že něco jako Opel Ampera si František Křižík postavil již před více než 110 léty s pomocí techniky pánů Laurina a Klementa.
Elektromobily dost možná jsou budoucností. Ale jsou jí už hodně, hodně dlouho...
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 4 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 5 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 7 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 8 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch