Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Borgward: německá značka se vrací, kosočtverec Renaultu v tom zase nebude sám
8.2.2015 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Novinka Borgwardu nevyjela na silnice po už déle než půlstoletí a nejsme si jisti, jestli dnes návrat značky někoho zvedne ze židle. Snad jen její logo by mohlo.
Pokud vás drzá školní mládež na ulici neoslovuje „dědku” a nebo nepatříte mezi automobilové fajnšmekry mající načtenou historii všech automobilek, které kdy existovaly, ta s označením Borgward vám zřejmě mnoho neřekne. Založena byla již v roce 1929 a fungovala až do roku 1961, kdy její působení na trhu ukončil krach.
Borgward se dnes může zdát bezvýznamnou hříčkou automobilové historie, faktem ale je, že tato automobilka měla pověst technologického průkopníka a do prodeje v Německu dostala jako první hned několik svého času inovativních řešení, mimo jiné automatickou převodovku nebo vzduchové odpružení. Při své velikosti ale bohužel nebyla schopna vyvíjet a vyrábět své vozy s náklady srovnatelnými s konkurenty jako byl Opel a efektivitě jejího fungování nepomáhalo ani to, že šlo ve skutečnosti o čtyři malé společnosti spojené pod jednou značkou, z nichž každá vyvíjela a vyráběla vozy na vlastní pěst.
Po neúspěšné dodávce aut do USA v roce 1960 se tak dostavily vážné finanční potíže, které ve výsledku vyústily v bankrot. Zakladatel firmy Carl Borgward, který její smrt přežil o dva roky, sice do svého skonu tvrdil, že jeho společnost technicky vzalo insolventní nebyla (čemuž neodporuje fakt, že všichni věřitelé Borgwardu byli uspokojeni a firmě ještě zůstala aktiva v hodnotě 4,5 milionu tehdejších marek - to bylo hodně peněz), i přes rozličné konspirační teorie byla ale zřejmě důvodem krachu hlavně nevíra věřitelů v to, že podnikání společnosti v dalších letech bude za nastalých okolností ziskové. A tak si z ní „vzali své”, dokud bylo z čeho brát.
Ať už tohle bylo jakkoli, v posledních letech se firma pod vedením Christiana Borgwarda, vnuka zakladatele značky, pokouší o návrat. K tomu by mělo po téměř dekádě příprav dojít letos na autosalonu v Ženevě, zatím ale nemáme informace o tom, jakou formu by tento návrat měl mít. Není tedy jasné, zda společnost pouze ohlásí záměr se vrátit nebo rovnou představí nějaký koncept či nový model. Zatím uvolnila jen video vzpomínající na svou historii s dovětkem, že ve Švýcarsku „otevře novou kapitolu ve své historii”.
My bychom dodali, že po více jak 50 letech klinické smrti bude návrat Borgwardu s napětím očekávat málokdo, na logo firmy by ale leckdo zvědavý být mohl. Však se na něj podívejte sami, francouzský Renault bude mít v tomto směru po letech zase pořádnou konkurenci...
Christian Borgward a to, co by chtěl znovu postavit na nohy
Borgward Hansa Kombi a Sportcoupe...
...Borgward P100, tři zřejmě nejvýznamnější modely značky
Zdroje: Borgward, Wikimedia Commons
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejnovější články
- Většina Němců nechce zákaz spalovacích aut a nařizování elektromobilů, preferují dnes upozaďované řešení
před 5 hodinami - I úplně poslední evoluce Trabantu se dá koupit dodnes nejetá, vznikla až po roce 1990, bez nejtypičtějšího prvku auta
před 6 hodinami - Putinova limuzína opět zdražila, jako Rolls-Royce už i stojí. K dispozici ale není ani jedno nové auto
před 8 hodinami - Tesla zkouší rozhýbat prodeje svého největšího propadáku dobíjením zdarma. Je to levárna, která se vyplatí jen jí
před 9 hodinami - Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 12.25. 17:03 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 12.25. 16:33 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 12.24. 14:09 - M.Z.
- Politický koutek 12.24. 12:03 - Brus
- Pneu koutek 12.23. 18:43 - řidičBOB
- PF 2022, 2023, 2024. 2025 12.23. 11:54 - Lachende Bestien
- Dálniční známka 2021 i 2022 (přidáno 2023, 2024 atd) 12.23. 11:47 - Lachende Bestien
- BMW Divize 12.22. 14:52 - pavproch