Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
BMW Brutus: pekelný stroj s monstrózním motorem
17.3.2011 | Mirek Brokeš | Přidat příspěvek
Motor V12, 47 litrů objemu, primitivní konstrukce a spousta rachotu, kouře a plamenů šlehajících z výfuků. To je Brutus, vůz zcela naplňující své jméno.
Asi netřeba zdůrazňovat, že období po první světové válce nebylo pro Němce procházkou růžovým sadem. Přesto se našli jedinci, kteří se odmítli poddat chmurám doby a začali pořádat závody ve sprintu. A protože bylo v Německu zakázáno vlastnit velká letadla, jejich motory mohly posloužit pro pohon těchto předchůdců dragsterů.
Protože se jich pro dnešní dobu mnoho nezachovalo, rozhodlo se technické muzeum v Sinsheimu, že se pokusí něco podobného samo. Prvním úkolem bylo sehnat motor. Nakonec se ve Španělsku našel jeden exemplář typu BMW VI. Ve své době to byl nejpoužívanější motor v německých letadlech a licenčně ho vyráběl i Sovětský svaz. Jeho technické parametry jsou úctyhodné. Délka 1,8 m, výška 1,1 m, šířka 0,8 m, suchá hmotnost 510 kg, objem téměř 46 l (vrtání x zdvih 160 x 190 mm). Údaje o výkonu se různí, někde je uvedeno 500 k při 1 500 1/min, jinde 650 až 750 k při 1 700 1/min. Takto nějak si představujeme opak downsizingu.
Tohoto drobečka v Sinsheimu posadili do přepracovaného šasi automobilu American LaFrance z roku 1908. Výsledkem je vůz, který v pohodě dosáhne rychlosti 100 km/h a „točí” při tom jen 800 otáček. Gigantická je spotřeba, 100 l na 100 km. Však má auto také pořádnou nádrž.
Ale dost už slov, raději se podívejte na přiložená videa. Je to neskutečná podívaná. Závěrem dodám, že muzeum v Sinsheimu stojí navštívit nejen kvůli tomuto Otesánkovi, mají tam nejen spoustu jiných zajímavých vozů, ale také exempláře dvou nejrychlejších dopravních letadel světa - Tupolevu Tu-144 a Concorde.
Video německého pořadu AutoMotoSport
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Německý automobilový průmysl zasáhl symbolický krach, tradiční výrobce skončil po 228 letech, 1 500 lidí je bez práce
před 8 hodinami - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Žhavý kandidát na letošní Darwinovu cenu vjel s BMW X5 na přejezdu přímo pod vlak. Z jednoho auta má dvě, zázrakem přežil bez zranění
22.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Ducati Multistrada V2 a V2 S 2025: nejlehčí ve své kategorii 23.12.2024
- John McPhee 2025 za MasterMac Honda v British Superbike Championship 23.12.2024
- Savadori zůstává další 2 roky u Aprilie 22.12.2024
- Chun Mei Liu pojede i 2025 WorldWCR 21.12.2024
- Startovní listina Red Bull Rookies Cupu 2025 21.12.2024
Nejčtenější články
- První elektrický Jaguar je takový průšvih, že jej automobilka po sérii požárů raději vykupuje od lidí zpět
26.11.2024 - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Můžete se „ustávkovat” k smrti, ale nic nezměníte. Šéf VW říká, že zavírání továren a hromadnému propouštění už nejde zabránit
26.11.2024 - Nový čínský luxusní vůz si potají hraje na Mercedes a Maybach. Jeho jméno je směšné, prodejní plány výrobce ještě víc
26.11.2024 - Motor V16 nového Bugatti poprvé předvedl svůj skutečný zvuk, v 500 km/h bude znít jako stíhačka z druhé světové
26.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva